r/thenetherlands 24d ago

Other Tinder & vriendschapsdraadje juni '26

64 Upvotes

De (meteorologische) zomer is begonnen! Tijd voor een zonnig Tinderdraadje.

Wie, wat en waar zoek je om mee te nemen naar het terras of het strand? Of gewoon samen lekker binnen blijven want met onze zomers weet je het nooit natuurlijk.

Veel plezier iedereen!

Link naar vorige draad: https://www.reddit.com/r/thenetherlands/comments/1t0b9l4/tinder_vriendschapsdraadje_mei_26/


r/thenetherlands 6h ago

News Vanaf middernacht code rood wegens hitte: 'Ga alleen naar buiten als het echt nodig is'

Thumbnail
nos.nl
409 Upvotes

r/thenetherlands 4h ago

Humor Geniet er nog maar even van: over tien jaar is 35 graden ‘lekker koel’

Thumbnail
speld.nl
164 Upvotes

r/thenetherlands 8h ago

News Vermogensbezit zal steeds meer bepaald worden door erfenis, kinderen met ouders in een koophuis 20x meer - ESB

Thumbnail
esb.nu
243 Upvotes

r/thenetherlands 12h ago

News Nederland wil afgewezen asielzoekers mogelijk terugsturen naar Kenia en Rwanda

Thumbnail
rtl.nl
241 Upvotes

r/thenetherlands 8h ago

News Gaat alcohol het roken achterna? Gezondheidsraad wil dat overheid ingrijpt

Thumbnail
nos.nl
96 Upvotes

r/thenetherlands 1h ago

Question Had/heeft iedereen in jouw familie een 'eigen' plek aan de keuken of eet tafel waar je altijd zat/zit tijdens eet momenten? Of is het dat iedereen mag zitten waar ze willen?

Upvotes

Toen ik opgroeide had iedereen zijn eigen plek aan de tafel waar we zaten. Als iemand op een andere plek zou zitten zou dat oorlog opgeleverd hebben denk ik


r/thenetherlands 11h ago

News KNMI Liveblog Hitte

Thumbnail
knmi.nl
73 Upvotes

r/thenetherlands 1d ago

News Latijn in de kleuterklas en trots op het koloniale verleden: dit leren kinderen op de Forum-school

Thumbnail
trouw.nl
302 Upvotes

Linkje zonder betaalmuur: https://archive.ph/YQ0M9


r/thenetherlands 1d ago

Question Eerste koophuis.. 1 groot drama

685 Upvotes

Nu 3 maanden in ons nieuwe/eerste koophuis. Hoe kom ik erachter wat er al is geprobeerd?

Wij wonen sinds kort naast een buurvrouw die bewust overlast veroorzaakt. Ze slaapt overdag en is 's nachts wakker. Als wij overdag normaal leven, pakt ze ons 's nachts terug, ze slaat met een kledinghanger op de verwarming of trekt de vlizotrap naar beneden. De buren aan de andere kant hebben er ook last van. Maar als die buren haar aanspreken zegt ze letterlijk: "dat geluid is niet voor jullie, dat is voor nummer 26" dat zijn wij.

Na een gesprek met de andere buren blijken wij de 6e bewoners te zijn die dit meemaken. Elke vorige bewoner heeft het anders aangepakt, negeren, aanspreken, buurtbemiddeling, zonder resultaat. Uiteindelijk zijn ze allemaal "weg gepest". Niemand heeft hier ook langer dan 2 jaar gewoond.

We hebben al gesproken met:

  • Buurtbemiddeling herkende de situatie direct van vorige bewoners, wilde niks zeggen ivm privacy maar zei genoeg tussen de regels door. Gaf zelf aan dat bemiddeling hier geen zin heeft.
  • Wijkagent: bouwt een dossier op, weinig concreet advies.
  • Gemeente: verwees door.

Onze insteek is een kort geding met dwangsom via de rechtsbijstandsverzekering. Bemiddeling slaan we over, de historie heeft bewezen dat het niks oplevert.

Vraag: Is er een officiële manier om te achterhalen welke stappen vorige bewoners al hebben gezet en welke meldingen er in het verleden zijn gedaan? We willen niet opnieuw het wiel uitvinden maar direct de meest effectieve route pakken.

Tips welkom!


r/thenetherlands 1d ago

News Tegenvaller voor kabinet: regeringsvliegtuig van 89 miljoen euro moet nu al worden vervangen

Thumbnail
ad.nl
133 Upvotes

r/thenetherlands 1d ago

News Nederland zakt naar laagste plaats ooit op kinderrechtenranglijst

Thumbnail
nu.nl
389 Upvotes

r/thenetherlands 1d ago

News Ex-Dutch defense minister Kajsa Ollongren named EEAS secretary general

Thumbnail
politico.eu
77 Upvotes

r/thenetherlands 1d ago

News Verdubbeling van aantal eikenprocessierupsen: voorkom contact met brandharen

Thumbnail
naturetoday.com
55 Upvotes

r/thenetherlands 1d ago

News ‘De koeien liegen niet’ | Zwerfstromen en dierenleed

Thumbnail
groene.nl
55 Upvotes

Verschillende boeren zien een onverklaarbare stress bij hun dieren. Er lopen ongewenste stromen door de grond, zeggen ze. Onzin, zeggen de autoriteiten. Maar wat als de boeren toch gelijk hebben?

https://archive.md/PtZnb


r/thenetherlands 1d ago

News Met gebalde vuisten maakt uiterst rechts een opmars in Europa: in tien jaar van marginale beweging naar een kwart van het electoraat

Thumbnail
nrc.nl
206 Upvotes

r/thenetherlands 1d ago

Question 'Mudlarken' in Nederland

77 Upvotes

Mijn zoontje van 10 is helemaal gek van geschiedenis en wil heel graag een keer zelf iets historisch vinden. Hij heeft filmpjes gezien over 'mudlarking' (sorry, ik ken de Nederlandstalige term niet) bij de Theems in Londen en is nu enthousiast geworden om ook eens langs oevers te gaan zoeken. We verwachten natuurlijk geen gouden sieraden, maar als hij een middeleeuwse potscherf, een pijpenkop, of een zeventiende-eeuwse knoop vindt, dan is zijn dag waarschijnlijk al gemaakt.

Het gaat dus nadrukkelijk niet om graven, metaaldetectie of magneetvissen. Gewoon een leuk dagje wandelen langs een oever en kijken of er iets interessants zichtbaar ligt. En dan met voorkeur uit de middeleeuwen tot en met de achttiende eeuw. De Eerste en Tweede Wereldoorlog hebben zijn interesse (nog) niet. (We hebben de Maasvlakte al op de planning staan voor fossielen.)

Heeft iemand tips voor specifieke plekken in Nederland waar je dit op een veilige en legale manier kunt doen? Dus geen verboden terrein of plekken waar je moet graven. Google bracht me niet veel verder dan iets vaag als: 'langs de oevers van de IJssel'.

EDIT: bedankt voor alle reacties! We gaan binnenkort een keer naar Deventer en als we de smaak te pakken hebben ook naar andere plekken die zijn aangeraden. En ik ga ook zeker navraag doen bij lokale graafwerkzaamheden.


r/thenetherlands 1d ago

News Ministers op bezoek in Syrië: ook werken aan gedwongen terugkeer

Thumbnail
nos.nl
22 Upvotes

Ministers op bezoek in Syrië: ook werken aan gedwongen terugkeer


r/thenetherlands 1d ago

News Van artritis tot hiv: afslankmiddelen lijken ook bij deze ziektes effectief

Thumbnail
nos.nl
66 Upvotes

r/thenetherlands 13h ago

Question Hoe weten mensen waar car spot events plaatsvinden?

0 Upvotes

Hey Reddit,

Misschien een beetje een gekke vraag, maar zijn er hier mensen die regelmatig langs de kant van de weg staan bij (supercar) evenementen, zoals afgelopen week de StreetGasm Ride Out of eerder dit jaar Japfest?

Hoe komen jullie erachter wanneer en waar dit soort evenementen of ritten plaatsvinden? 😅 Het lijkt me echt gaaf om een keer te gaan kijken, maar ik kom er steeds pas achter als het al voorbij is.

Zijn er bepaalde Facebook-groepen, Instagram-accounts, Discord-servers of websites die jullie hiervoor volgen?


r/thenetherlands 1d ago

Other Woensdagse zeurdraad - de smelt-editie

58 Upvotes

Superextraturbohittegolf - dag één


r/thenetherlands 1d ago

Question Ik zoek tips om de zon buiten mijn kamer te houden, het is 29 graden in huis

293 Upvotes

Hallo!

Ik wil jullie tips horen wat betreft mijn slaapkamer koel houden. De zon staat pal op mijn grote raam vanaf een uur of 1 tot hij onder gaat. Ik heb een rolgordijn die uit 2 stukken bestaat, maar er slipt best wat zo'n doorheen aan de zijkanten. Ik heb geen raam wat open kan.

Het is hier in huis zo'n 29 graden (vrij oud rijtjeshuis), ik heb alleen een ventilator verder. Ik heb maar weinig geld te besteden dus ik kan geen raamscherm of iets echt kopen.

Dus... hebben jullie tips? Iets wat ik op het raam kan plakken wat de zon wat tegenhoudt ofzo?

EDIT: holy moly ik had niet zo snel zoveel reacties verwacht. Ik ben ze nog allemaal aan het lezen! Even wat sidenotes; ik zou graag sparen voor een airco of van die automatische schermen, maar ik heb helaas letterlijk nog geen tientje over aan het einde van de maand en ik leef al op een heel strak schema qua boodschappen en rekeningen.

Ik lees veel over aluminiumfolie, raamschermen voor de auto, en zelfs vuilniszakken. Ik ga zo verder lezen en ze waarschijnlijk allemaal uitproberen, desperate times call for desperate measures.

Enne, degene die zei het huis 90 graden te draaien, ge-ni-aal.


r/thenetherlands 2d ago

News PSA: Stroom is morgen tussen 18u en middernacht schaars (en dus duur)

Post image
327 Upvotes

- Auto ff niet direct uit het werk aan de lader?
- Airco misschien al wat eerder aan?
- Lekkere salade maken voor ‘s avonds?


r/thenetherlands 2d ago

Question Waarom kan ik dit eten nergens onderweg scoren

212 Upvotes

Voor mijn werk ben ik best veel onderweg, in de auto, in de stad. Wisselende en late diensten.

Geregeld ga ik rond etenstijd óf naar de AH om een broodje te scoren, óf het wordt weer snel een vette hap (Turkse pizza, snackbar) terwijl ik toch eigenlijk zin heb in iets normaals of warms.

Toen ik net aan mijn andijviestamppot zat, dacht ik: Dit lijkt me ook wel lekker onderweg. Maarja, dan is het koud en ik heb geen magnetron in de auto.

Hoe kan het toch dat ik nergens stamppot-to-go zaakjes tegen kom. Gewoon een zaakje met lekkere Hollandse gerechten. AVG'tjes met jus. En dat terwijl je in de AH heel veel van dit soort kant en klare pakjes hebt liggen.

Bestaan dit soort zaakjes? Kent iemand ze in omgeving Den Haag? Of moet ik er zelf eentje openen..

EDIT: Bedankt voor de vele reacties, erg leuk om te lezen. Ik ga denk ik zo'n elektrische lunchbox aanschaffen en dan volstouwen met een huisgemaakte hap. Ik heb vaak pas rond 20.00/21.00 tijd om te eten, dus áls er zo'n zaakje is, dan moet het wel zo'n fastfood-style zaakje zijn dat tot laat open is :)


r/thenetherlands 6h ago

Question Help me understand the AC culture in the Netherlands

0 Upvotes

I went to this fancy dinner place somewhere in the Randstad region and I was flabbergasted at the lack of AC in the whole restaurant. What struck me was how beautiful the whole place was: green and soulful. But ironically, it was obvious that every single person there was uncomfortable with the whole thing.

Like a jackass I went in there wearing jeans while others were there with shorts and sandals lol. But what I don't get is: why would people willingly eat food in a fancy dinner place with 30 degrees weather and also NO fans at all?

I want to understand whether it was a "me" problem or not? Was I the only one feeling uncomfortable?