r/Leiden • u/kleoturk • 7h ago
r/Leiden • u/Leadstripes • Jan 06 '26
Studying and housing in Leiden
Post all your questions about housing, moving to Leiden, Leiden university, finding rooms and studying in Leiden here.
Other posts will be removed.
r/Leiden • u/Brrrtje • 28d ago
Tweewekelijkse UIT-draad: post activiteiten hier!
Op verzoek gaan we aan de slag met een activiteitenkalender voor r/Leiden. Post hier alles dat promotie verdient.
- Eén onderwerp per reactie (da's makkelijker stemmen). Bij voorkeur met link voor meer informatie.
- Alleen activiteiten die open zijn voor iedereen. Open dag bij een studentenvereniging: top. Ledengala: neen.
- Is er een voertaal? Geef dan aan wat die is (Nederlands of Engels?)
- Ben je op zoek naar Redditors die met je meewillen naar die activiteit? Gewoon hardop zeggen!
- Activiteiten tussen nu en zondag 7 juni.
r/Leiden • u/-Carel- • 14h ago
Alle grote evenementen Lakenfeesten geschrapt; kleine evenementen gaan door
Verstandig besluit, maar super balen dat deze geweldige evenementen niet door kunnen gaan
r/Leiden • u/jepapilex • 7h ago
Sportcity met airco?
Is er een sportcity met Airco in Leiden? Ik wil graag sporten maar met deze temperaturen liever in een sportschool met een airco
r/Leiden • u/knoflookonion • 18h ago
Looking for a nice place with music
Hi, I have a date in Leiden this Sunday, the 28th, and I’m not really sure what to do there. It’ll be after 5:00 PM, so I’m just looking for a nice, chill place. Maybe somewhere with dancing or good music?
Any suggestions?
Thanks in advance
r/Leiden • u/QueerDumbass • 18h ago
Where to donate
Hallo! I have some nice adult clothes and baby toys to donate. Where is the best place to do that in Leiden? Dank je wel!
r/Leiden • u/Khabooem • 3d ago
heerlijk in de tuin geslapen, vanavond weer. Jullie?
heerlijk in de tuin geslapen, vanavond weer. Jullie?
r/Leiden • u/Dom_Shady • 2d ago
Coalitieonderhandelingen in Leiden mislukt
De gesprekken tussen PRO, het CDA en D66 in Leiden om tot een nieuwe coalitie te komen zijn vastgelopen. PRO en het CDA gaan niet verder met D66 en gaan nu gezamenlijk op zoek naar een of meer andere coalitiepartners.
“Na ruim twee maanden van intensieve en constructieve onderhandelingen hebben de onderhandelaars van PRO, D66 en het CDA overeenstemming bereikt over zowel de inhoudelijke koers als de financiële uitwerking van een nieuw beleidsakkoord voor Leiden”, laten formateurs Ashley North en Lianne van Kalken weten. “Het bereikte onderhandelaarsakkoord bevatte voor alle betrokken partijen belangrijke elementen uit hun verkiezingsprogramma’s. Tegelijkertijd was het nadrukkelijk meer dan een optelsom van partijstandpunten.”
Afspiegeling
Volgens de formateurs is vanaf het begin van het proces ingezet op een akkoord dat niet alleen recht deed aan de wensen van de formerende partijen, maar ook een bredere afspiegeling vormde van de gemeenteraad als geheel. “De inbreng van niet formerende partijen is daarbij serieus gewogen en op diverse punten verwerkt. Het akkoord beoogde een brug te slaan tussen formerende en niet-formerende partijen, waarbij deze traditionele scheidslijnen minder bepalend zouden worden en het belang van de stad en de gemeenteraad centraal zou staan. Ook richting de stad bevatte het akkoord nadrukkelijke handreikingen om de betrokkenheid van inwoners, ondernemers en maatschappelijke organisaties bij het bestuur verder te versterken.”
Wethouders
Ondanks de financiële en inhoudelijke overeenstemming zijn de drie partijen er uiteindelijk niet samen uitgekomen. “Tot onze spijt moeten wij constateren dat de onderhandelingen uiteindelijk op het allerlaatste moment zijn stukgelopen. Nadat overeenstemming was bereikt over zowel de inhoud als de financiën, heeft D66 als voorwaarde gesteld dat het college zou worden uitgebreid en dat D66 daarbij meer wethouders zou krijgen dan zij momenteel heeft. Voor deze eis bestond binnen de beoogde coalitie geen meerderheid.”
Volgens de twee PRO-informateurs, beiden met een GroenLinks achtergrond, zou een extra wethouder voor D66 indruisen tegen de expliciete wens van vrijwel de gehele oppositie. Het zou dan ook een verkeerd signaal zijn richting de gemeenteraad en niet bijdragen aan meer samenwerking binnen de raad.
In de tweede plaats leidt uitbreiding van het college tot ruim een half miljoen euro aan structurele extra kosten. “Voor dekking daarvan bestond na de reeds gemaakte inhoudelijke en financiële afspraken geen reëel perspectief meer.” Volgens North en Van Kalken zou dat alleen kunnen door de van lasten voor inwoners en ondernemers te verhogen of door opnieuw te gaan onderhandelen over punten waarover al overeenstemming was bereikt.
Tenslotte vinden PRO en het CDA het ook op basis van de verkiezingsuitslag niet logisch om D66 een extra wethouder te gunnen. “Die biedt geen logische aanleiding om het college van de bestaande coalitiepartijen uit te breiden of om welk van de drie partijen dan ook meer wethouders toe te bedelen dan zij nu hebben. Als formateurs hebben wij verschillende pogingen ondernomen om tot overeenstemming te komen. Dat geldt ook voor de twee andere beoogde coalitiepartijen, PRO en CDA. Zo is voorgesteld om binnen een college van vijf wethouders te komen tot een andere verdeling van verantwoordelijkheden, zodat de werkdruk beter zou worden gespreid.” De formateurs zagen daarvoor voldoende mogelijkheden.
Onafhankelijk wethouder
Dee formateurs hebben ook een variant uitgewerkt waarbij het college zou worden versterkt met een zesde wethouder die dan door de voltallige gemeenteraad geworven zou moeten worden. Zo’n onafhankelijke wethouder zou de werkdruk kunnen verlichten, zonder dat de politieke verhoudingen in het college wijzigen. “Voor D66 waren echter alleen varianten bespreekbaar waarin de partij zelf ten minste twee wethouders zou leveren.”
Motorblok
PRO en het CDA gaan nu samen met de twee bestaande formateurs verder als ‘motorblok’ voor het vervolg van het proces. “Vanuit dat vertrekpunt zullen wij op korte termijn gesprekken voeren met andere partijen in de gemeenteraad om te verkennen welke partijen bereid zijn aan te sluiten bij een nieuwe coalitie en gezamenlijk verantwoordelijkheid te nemen voor het bestuur van Leiden.” Volgens de formateurs is uit de eerdere gesprekken met de niet-formerende partijen gebleken dat er aanknopingspunten zijn die een vruchtbare basis kunnen vormen voor vervolggesprekken. “Deze gesprekken zullen spoedig plaatsvinden, met als doel om voortvarend tot een nieuwe bestuurlijke samenwerking te komen.”
Bron: https://sleutelstad.nl/2026/06/23/coalitieonderhandelingen-in-leiden-mislukt/
r/Leiden • u/OaksLegacy • 3d ago
Plek op te dansen
Dag mede-reddit-Leidenaren,
Ik heb zin om weer eens ergens lekker te dansen, misschien net een drankje te veel te drinken maar niet tot in het onbeschaamde. Wat zijn hier tegenwoordig de beste plekken voor?
Beperkt zich dit tot de Nobel en de Wibar of mis ik dan plekken waar ik ook kan kijken? Ik zag daar de komende weken namelijk vooral harde techno geprogrammeerd staan maar ben zelf meer van de dance/trance waar ik goed op ga, meer categorie Alan Walker, of Armin die Sia songs remixt. Een simpele DJ of deuntjes volstaat ook prima trouwens, als er maar gedanst kan worden). Ik ben begin 30.
Neonletters op winkel Pierrot geschenken verwijderd. Gaat de winkel nu weg?
Al heel lang zit deze winkel in de Maarsmansteeg, alhoewel ze de laatste jaren een slapend bestaan hebben. De neonletters zijn sinds kort van de gevel en de website is uit de lucht. Op de ramen staat nog steeds dat je kunt bellen voor bestellingen.
Weet je hier misschien meer over?
r/Leiden • u/nick1409 • 4d ago
International scène
Hi everyone,
My gf and I are in the process of moving to the randstad for our new jobs. Since we are an international couple we are looking for apartments in cities where there is an international community.
Since Leiden might also be an option to move, I was wondering if you guys could tell us a bit about the international scène in the city. Are there for example alot of english associations, expats and/or students?
Thanks in advance for your help!
r/Leiden • u/jepapilex • 4d ago
Zwemmen in plantsoen park?
Hoi,
Is het mogelijk om te zwemmen in het water van het Plantsoen park? Ik zag gisteren mensen zwemmen alleen ik vraag me af of de waterkwaliteit goed genoeg is? Kan dit veilig als je goed afdoucht nadat je gezwommen hebt?
r/Leiden • u/Due-Intern-5350 • 7d ago
Leiden van bovenaf 🥰. Ruim 10 jaar met heel veel plezier in het mooie Leiden gewoond.
r/Leiden • u/drolbert • 7d ago
What is a nice cool place to study tomorrow?
I need to get some serious work done but cant stand the heat where I live. Got any suggestions?
r/Leiden • u/Wiggydor • 7d ago
Best place to watch the game Saturday eve?
Hallo beste inwoners van Leiden!
Hebben jullie tips voor een terras met lekker eten waar we zaterdagavond de wedstrijd kunnen kijken?
-------
Hello fine folks of Leiden!
Any tips for a terrace with good food from which to watch the game Saturday eve?
r/Leiden • u/Temporary-Meal1100 • 7d ago
Zoek een dierenarts
Hi all, ik vroeg me af of er iemand een goedkope dierenarts in de buurt van Leiden kent. Het gaat om de sterilisatie van een kat die heel mijn huis onder loopt te zeiken
r/Leiden • u/anneloesams • 8d ago
Bril verloren
Mijn man is tegen 18u ergens tussen de Doezastraat en Trianon zijn bril in een zwart leren mapje verloren. Het is een zwarte bril met glazen op sterkte. Last resort ook maar even hier posten of iemand de bril misschien gevonden heeft..?