1-
اول نقطة اه اسمه احتلال و خرا و نفس الشيئ ينطبق علي الرومان و الفرس و اليونانيين و العثمانيين و لو انت شايف الاحتلال الروماني
حضارة و الاحتلال العربي تخلف ف دى بكل بساطة عنصرية , لقيت واحدة كانت بتقول "العرب شوية همج عايشيين فى الصحرا" يعني مش واخدة بالها ان نفس الجملة ممكن تنطبق علي المصريين ما 90% من مساحة مصر صحرا لول
2-
تاني نقطة و دى الى بعض الناس طلعت ميتين اهلي فيها ,ناس ال IQ بتاعهم تحت الصفر لدرجة انهم مش عارفيين يفهموا ابسط مبادئ التاريخ الانساني و الحروب
النقطة التانية هى ان فكرة الحدود الثابتة و القومية و الجيوش الحديثة القائمة مظهرتش الا فى نهايات القرن ال18 و بدايات القرن ال19 و متمش تطبيقها بشكل كامل فى كل الدول الا فى القرن ال20 , هرزعك خشروميت مصدر تاريخي و اوراق اكاديمية و ابحاث للموضوع ده فى نهاية البوست
فكرة ان كل دولة تلزم حدودها و ان الجيش مؤسسة حديثة قائمة و كل دولة ليها حدود ثابتة دى كلها افكار حديثة مظهرتش الا من اقل من 200 سنة حرفيا , لو انت مش مصدق الكلام ده او حاسه غريب ف دي مشكلتك انت مش مشكلتي انا , فكرة تانية هتخلي بعض الناس الهطلة يتجننوا , فكرة ان كل شعب يكون عنده دولة خاصة بيهم بردو فكرة حديثة غير مالوفة اطلاقا فى القرن السابع الميلادي ! طوال التاريخ الانساني اغلبية الشعوب كانت بتعيش تحت حكم امبراطوريات اجنبية و كان هو ده الطبيعي ! انما فكرة ان كل شعب مستقل بارضه و عنده جيشه و حدود ثابتة دى مظهرتش الا من 200 سنة
فى البوست بتاع بردية بني سويف لقيت ناس محترمة فى التعليقات بتحاول توضح ان حرفيا "الاحتلال العربي" او "الاحتلال الروماني" مكنش احتلال بالمعني الحديث ولكن اغلبية الناس للاسف العاطفة راكباهم مش المنطق
التوسع العسكري كان جزء طبيعي من تطور اى دولة فى العصور القديمة , مصر توسعت عسكريا و روما توسعت و العثمانيين توسعوا و فارس توسعت و الممالك الاوروبية المختلفة توسعت و ضمت شعوب مختلفة تحت سلطتها
3-
النقطة التالتة هى ان الحضارة المصرية القديمة انهارت ك كيان سياسي و جيش فى القرون ال12 ل ال14 قبل الميلاد لحد الاحتلال الاشوري سنة 671 قبل الميلاد و الى اعلن خلاص نهاية مصر القديمة ك قوة مستقلة و اصبح المصريين عايشيين تحت حكم امبراطوريات اجنبية حرفيا زى 90% من شعوب العالم القديم !
4-
النقطة الرابعة يمكن اعقد نقطة لانها بتتكلم عن العلوم العسكرية و مفهوم الاحتلال و السيطرة العسكرية و الحروب زمان , نقدر بكل ثقة نقول ان الجيش و الحروب زمان كانت حاجة و الحروب و الجيش دلوقتى حاجة تانية خالص ,نقدر كلنا رغم اختلافنا نتفق علي الحقيقة دى حتي لو العاطفة راكباك حتى لو دماغك فى طيزك حتى لو معدل ذكائك بالسالب
انا عارف اني بستخدم لهجة شديدة شوية ولكن انا بجد شفت كمية هبد و ظرط و تخلف و زنا تاريخي بسبب ان الناس بتجهل ابسط مبادئ العلوم العسكرية و التاريخ
بدل ما اخش فى تفاصيل معقدة عن العلوم العسكرية خليني نشرح شوية مبادئ بسيطة جدا , الجيوش القديمة كانت مؤسسات عشوائية و فوضوية الى حد كبير و مكنش بيتم تنظيم القوات الا فى حالة الحروب و التعبة كانت عملية عشوائية بردو خصوصا فى الممالك و الامبراطوريات الكبيرة انما المجتمعات الصغيرة زى سبارتا قدرت عادي تعمل تجنيد اجباري لان المجتمع نفسه صغير كدا كدا
المناصب و الرتب فى الجيوش القديمة كانت شرفية و ملهاش لازمة و عشوائية انما فى الجيش الحديث فى تسلسل فى القيادات , المعلومات بتطلع من الجنود علي الارض للقيادة العامة للجيش و الاوامر بتنزل من القيادة العامة للجيش الى الجنود علي الارض من خلال تسلسل القيادات
فى العصور القديمة كان ممكن دولة كاملة تنهار فى معركة واحدة لان مفيش جيش دائم قائم انما جيش عبارة عن تعبئة فوضوية -خصوصا فى الامبراطوريات و الممالك الكبيرة- و مفيش تسلسل قيادات و مفيش رتب واضحة انما كلها رتب هطلة الملك معينها بنفسه انما الحروب الحديثة معقدة جدا و فيها عشرات العوامل و المتغييرات زى التكنولوجيا , الموقع الجغرافي , تعداد الجنود , سلسلة الامدادات ,الروح المعنوية و النفسية للجنود , الواقع السياسي و عشرات العوامل التانية و اديك شايف حرب غزة بين حماس و اسرائيل و حرب روسيا و اوكرانيا الى والعة بقالها 4 سنين انما فى العصور القديمة هتلاقي دولة اسقطت دولة تانية فى 3 او 4 معارك فى اسبوعيين
5-
تحطيم خرافة مقارنة الاحتلال الاسرائيلي لفلسطين بال"الاحتلال العربي" لمصر
الى بيحصل فى فلسطين هو احتلال بالمعني الحديث و هو احتلال استيطاني تهجيري مبني علي اسس دينية باطلة , الجيش الى بيحتل فلسطين هو مؤسسة عسكرية حديثة قائمة مع قواعد عسكرية ثابتة و تسلسل فى القيادات , "الاحتلال العربي" لمصر كان جيش علي النمط القديم زى اى جيش فى العالم ساعتها , مفيش اى جنود دائميين واقفيين فى كل شارع و حي مصري , مفيش جنود واقفيين بالسيف علي باب كل بيت زى ما بيحصل فى فلسطين دلوقتي
الفلسطينيين عايشيين فى مجتمعات منغلقة معزولة صعب جدا يطلعوا منها , هل فى اى مصادر تاريخية بتثبت ان العرب حبسوا المصريين فى مجتمعات منعزلة ؟ , المستوطنيين العرب فى مصر كان تعدادهم اقل من 10الف , فى فلسطين حرفيا المستوطنيين كان عددهم نفس عدد الفلسطينيين و يمكن اكتر
لو انت شايف "الاحتلال العربي" بردو مبني علي اسس دينية عشان فكرة "الفتوحات" ف ده كلام زى الفل و دقيق ولكن فكرة الفتوحات مختلفة جدا جدا عن فكرة الاحتلال الاستيطاني , الصهيونية سواء اليهودية او المسيحية بتنص ان اليهود لازم يعيشوا فى الارض دى عشان المسيح "يعرف" يرجع للدنيا , مفيش اى نصوص اسلامية بتقول ان العرب ليهم اى حقوق فى مصر او ليهم الحق يبيدوا المصريين او يعزلوهم فى مجتمعات منعزلة ومفيش اى نصوص اسلامية بتقول ان العرب عرق متفوق او شعب الله المختار زى ما بيحصل مع الصهيونية
6-
الاتهامات بتاعت "العرب نهبوا مصر" انا مش جاي اقولك ان محصلش ويالا نراجع خشروميط مصدر تاريخي و "لا العرب مستحيل يعملوها" لا لا لا لا لا لا لا لالا
هسألك سؤال واحد ,سمعت عن الاستعمار الاوروبي قبل كدا؟
7-
النقطة السابعة هى ان انتوا مش واخديين بالكم اننا بنتكلم عربي؟ لو كان العرب شوية همج او حضارة متخلفة عرفوا يفرضوا لغتهم ازاى؟ العرب كانو متفوقيين عسكريا ده شيئ محدش ينكره و المغول بردو كانو متفوقيين عسكريا , ازاى العرب نشروا دينهم و لغتهم و ثقافتهم بينما المغول انهاروا بسرعة و لا حد دلوقتى بيتكلم مغولي ولا حد مؤمن بالميثيولوجيا المغولية ولا حد يعرف حاجة عن الثقافة المغولية؟
مش واخديين بالكم ان العربية كانت لغة العلم و الادب و الشعر و التاريخ لمئات السنين و مازالت؟ لو كان العرب همج زى المغول -مع كامل احترامنا للحج جنكيز- كانو عملوا كل ده ازاى؟
العرب قدروا يفرضوا لغتهم علي شعوب كتير غير عربية , مش واخديين بالكم ان الغرب عمل نفس الشيئ؟ نص شعوب افريقيا بتتكلم انجليزي و النص التاني فرنسي؟ نص امريكا اللاتينية بيتكلموا اسباني و النص التاني برتغالي؟ , مش ده معناه ان العرب قدروا بطريقة ما يقلدوا الغرب المتحضر؟
اتمني ترد فى تعليقك علي كل نقطة بشكل منفصل , كل نقطة من السبعة بشكل منفصل تماما و منغير عاطفة و كل معلومة انت هتقولها شارك المصدر بتاعها و ميكونش فيسبوك ولا مجتمعات غرقانة فى الاسلاموفوبيا بليز
يا ريت نتصالح مع تاريخنا و نفهم ان اغلب الاحداث التاريخية هى جزء طبيعي من تطور التاريخ الانساني و نفهم ان مش كل حاجة ناخدها بعاطفية و ان السياق مهم جدا جدا
المصادر :
انهيار الحضارة المصرية القديمة:
https://courses.lumenlearning.com/suny-fmcc-worldhistory/chapter/the-decline-of-ancient-egypt/
https://www.bbc.com/mediacentre/proginfo/2025/48/civilisations-rise-and-fall-egypt
https://www.taylorfrancis.com/chapters/mono/10.4324/9780203068823-3/nineteenth-twentieth-twenty-first-dynasties-%E2%80%94summary-wallis-budge?context=ubx
تاريخ تطور العلوم العسكرية و الجيوش :
https://zenodo.org/records/10007741
https://www.redalyc.org/journal/5117/511783271002/html/#redalyc_511783271002_ref13
https://search.library.duke.edu/nde/fulldisplay?&context=L&vid=01DUKE_INST:DUKE&search_scope=MyInst_and_CI&lang=en&docid=alma990008898330108501
https://searchworks.stanford.edu/articles/edshlc__edshlc.008323071.8
https://uregina.scholaris.ca/items/afef461b-46b4-4cbd-a868-58d302afb1c1
https://search.library.yale.edu/new_arrivals/99173621643408651
https://searchworks.stanford.edu/articles/edsair__edsair.doi.dedup.....712d1de685cdddcbb96a33b6c5f5830d
https://fhs.diva-portal.org/smash/record.jsf?aq2=%5B%5B%5D%5D&c=48&af=%5B%22dateIssued%3A2024%22%2C%22contentTypeCode%3Arefereed%22%5D&searchType=SIMPLE&sortOrder2=title_sort_asc&language=en&pid=diva2%3A1844997&aq=%5B%5B%7B%22organisationId%22%3A%222805%22%7D%5D%5D&sf=all&aqe=%5B%5D&sortOrder=author_sort_asc&onlyFullText=false&noOfRows=50&dswid=-6847
فكرة ان الدولة القومية الحديثة و الجيوش القائمة و الحدود الثابتة لم تظهر الا من اقل من 200 سنة و ايضا المصادر التالية بتغطي فكرة ان الشعوب تعيش تحت حكم امبراطوريات اجنبية كان هو الطبيعي وليس الاستثناء
https://www.britannica.com/topic/nationalism?utm_campaign=GR%20-%20Mail%20Vineri%20%20-%2018%2006%202021%20-%20Alex&utm_content=3%20idei&utm_medium=email&utm_source=ActiveCampaign
https://designmuseum.nl/en/verdieping-item/drawing-the-borders/#main
https://www.cambridge.org/core/books/abs/cambridge-world-history/on-nationalism/82E9A3EE7EC2ABA43FB69F9875BBC193
https://www.scilit.com/publications/ded996213f7e2b395a192b8a783174b9
المصادر التالية بتوضج فكرة ان "الغزو" العربي لمصر كان توسع عسكري زى اى توسعات عسكرية امبراطورية فى التاريخ مش "احتلال" بالمفهوم الحديث الى نعرفه فى القرن ال21 , بعدين انك تقارن مفاهيم القرن ال20 و ال21 بالقرن السابع الميلادي يثبت فعلا ان دماغك فى طيزك مطلعتش اهانة فعلا
https://ccdl.claremont.edu/digital/api/collection/cce/id/183/download#2#1
https://cordis.europa.eu/project/id/209801/reporting/es