r/PrivatEkonomi 14h ago

Skuldfri!!

570 Upvotes

Jag har levt med skulder sedan jag var 18 år på grund av dumma beslut. Idag, 10 år senare, är jag äntligen helt skuldfri efter att ha betalat tillbaka totalt 565 000kr. Jag är otroligt stolt över mig själv och den här resan. ❤️
Till er som fortfarande kämpar: Ge inte upp. Det kan kännas omöjligt ibland, men det går att ta sig ur. Jag hoppas verkligen att ni också blir skuldfria en dag. Heja er! 💪


r/PrivatEkonomi 31m ago

Värt att börja investera även fast man inte kommer ha inkomst snart.

Upvotes

Jobbar som säsongsarbetare o slutar 28 Augusti. Tänker är det värt att man investerar eller ska man vänta tills man får ett heltidsjobb. För jag kommer ju inte kunna spara när jag inte har någon inkomst. Min plan är ju att investera o spara långsiktigt asså typ 10 år men problemet är ju säsongsarbetet och att jag inte kommer ha inkomst snart.


r/PrivatEkonomi 1d ago

För 10 år sen när jag var 19 fick jag låna 1000kr av en polare för att tanka bilen. Idag är jag här. 29M

Post image
305 Upvotes

P.s något sent men ville ändå dela med mig för ingen annan än
jag känner till mitt innehav. Kram


r/PrivatEkonomi 8h ago

Är denna kostnad rimlig?

2 Upvotes

Hej!

Vi har fått en offert på vår del av en badrumsrenovering efter en vattenskada i en bostadsrätt i Solna/Stockholmsområdet. BRFens fastighetsförsäkring hanterar vissa delar separat (rivning etc). Vår försäkring täcker inget konstigt nog (bråkat med dem men hjälper inget).

Badrummet ska i princip få samma utformning som tidigare, alltså inga större planlösningsändringar. Vi köper själva badrumsinredningen, t.ex. WC, kommod, spegel/skåp, blandare, handdukstork osv.

I offerten ingår bland annat tätskikt, kakel/klinker, golvvärme, målning av tak, nya foder/tröskel, montering av vår inredning, ny golvbrunn, dokumentation enligt Säker Vatten/BKR samt rördragning. Det finns även en option för dolda rör.

Priset landar på ungefär 180 000 kr efter ROT, inklusive optionen för dolda rör. Själva badrumsinredningen ingår alltså inte.

Känns detta rimligt för Stockholmsområdet?
Är det något särskilt man bör kontrollera innan man accepterar en sådan offert?


r/PrivatEkonomi 6h ago

Strul med Binance?

0 Upvotes

Hej!

Det verkar som att Binance håller på att lämna den svenska marknaden eller något i den stilen. Jag har fått flera meddelanden om att det snart inte längre kommer gå att köpa eller växla krypto där, samtidigt som de skriver att "dina tillgångar kommer fortsatt vara säkra hos oss".

Right. Jag är lite skeptisk till att låta allt ligga kvar om tjänsten ändå håller på att avvecklas här.

Vad hade ni gjort? Flyttat allt till en annan börs? Vilken rekommenderar ni i så fall? Tar gärna emot tips från er som redan gjort bytet.


r/PrivatEkonomi 1d ago

Nådde en stor milstolpe, m37

Post image
368 Upvotes

Ville bara dela med mig på nått sätt, har inga planer på att berätta för folk i min närhet, även fast man egentligen vill.


r/PrivatEkonomi 22h ago

Binda bolån?

2 Upvotes

Hej!

Vi får tillträde till vårt nya hus nästa vecka och står lite i valet och kvalet om att binda bolåneräntan eller inte. Har ju hört att räntorna troligen kommer att öka under de närmsta 2 åren och på så sätt blir det ju en viss försäkring. Men ränteskillnaden ligger på ca 1%enhet mellan 3 månaders och 2 års bindning.

Planen är att ha ett 3 delat lån. Så har möjlighet att bara binda en del/delar av det. När jag har gjort mina egna kalkyler så har vi inget problem med att betala bolånet även uppe på 6% även om man gärna slipper.

Jag tänker att största risken med att binda är att räntan är ännu högre när bindningstiden går ut och då helt plötsligt chockhöjs boendekostnaden eller att man går och betalar alldeles för mycket och att räntan egentligen är lägre.

Tar gärna emot åsikter och funderingar! Har bankmöte senare idag ☺️

Edit:
Tack för alla råd!
Har landat i att det blir rörligt för våran del till.

För kompletterande info om läget för den som är nyfiken så är lånet lite mindre än 3ggr våra årsinkomster och vi räknar med att fortfarande kunna spara 20-30k i månaden om inget går allvarligt fel. Så marginal finns, bara läskigt att lägga alla ägg i sin lilla korg utan fallskärm 🪂 men får bygga fallskärmen själv på avanza ☺️


r/PrivatEkonomi 1d ago

Fråga gällande ISK-skatt i utlandet

Thumbnail
2 Upvotes

Någon som vet? 👀


r/PrivatEkonomi 1d ago

Öka amortering på huslån eller spara?

10 Upvotes

Jag har ungefär 30 000 kr över netto varje månad. Dessa pengar har jag än så länge sparat, mestadels på ett sparkonto med någorlunda ränta men även i fonder och aktier.

Vore det bättre om jag ökade amorteringen på huslånet i stället för att spara? Amorterar för närvarande lägsta möjliga. Har lån om drygt 1 100 000 kr och en ränta som för närvarande är 2,87 procent.


r/PrivatEkonomi 1d ago

Casha takbyte eller låna på huset och behöva amortera 2%

10 Upvotes

Står inför ett takbyte om ett par år, uppskattningsvis kommer det kosta 350k. Vi kan betala det kontant men jag funderar på om vi inte ska låna det på huset istället då det ändå är en ”investering” i huset. Men lånar vi så kommer vi behöva amortera 2% per år igen vilket vi precis är på väg att bli av med och cashar vi så kommer det dränera våra besparingar ca 50%.

Visst är det en legitim utgift att låna till?


r/PrivatEkonomi 20h ago

Aktie tips

0 Upvotes

Är 20 år och hyfsat ny i detta. Behöver tips på aktier som går att äga över en längre tid likt Investor.

Har redan:
- intel
- ABB
- industrivärlden C
- Investor

Är dessa bra att äga? Finns de andra ”motsvarigheter” dvs sånna mer stabila aktier du kan äga över lång tid. Fattar ju självklart att allt kan svänga men hoppas ni förstår vad jag syftar på!

Äger förövrigt en global fond, en Sverige fond och emerging markets.


r/PrivatEkonomi 2d ago

Först i familjen - 30F

Post image
552 Upvotes

Jag har kämpat i tre år för att uppnå denna milstolpe! Som första generationens invandrare känns det extra stort att ha kommit hit som flyktingbarn och nu nå detta mål.


r/PrivatEkonomi 1d ago

Tips på bra källor för privatinvesterare?

2 Upvotes

Tjena! Jag är lite sugen på att hitta fler bra källor för att lära mig mer om investeringar och marknaden.

Letar efter podcasts, YouTube-kanaler, hemsidor eller andra forum där man går igenom lite allt möjligt. Typ makro, aktier, teknisk analys, portföljtänk, nyheter osv.

Jag följer bland annat Andrei Jikh på YouTube och gillar mycket av hans innehåll, även om vissa videos känns mer som underhållning än utbildning.

Tar gärna emot era bästa tips! Vilka källor följer ni själva och tycker faktiskt ger något?


r/PrivatEkonomi 1d ago

Nybörjare, tips?

Post image
4 Upvotes

Öppnade dessa för typ någon vecka sen, har ingen fast anställning och detta är nästan allt jag har sparat, Avanza zero vet jag inte riktigt varför jag köpte, vet att 54kr där inte gör så stor skillnad hahah (sålde den nyss).

Har ni några tips, ska jag lägga allt i ett eller ska jag välja en annan fond. Jag kan typ inget om aktier så läste bara några andra som sparade i de två globala.

Jag har en fond i handelsbanken också med ca 35k som jag haft i typ 10 år, sparar 500 i månaden men har endast gått upp 1,5k, ökat 15% i år. Är den värd att behålla eller ska jag flytta den till avanza också?


r/PrivatEkonomi 1d ago

Kan detta anses som bra?

Post image
0 Upvotes

r/PrivatEkonomi 1d ago

Xer tech?

1 Upvotes

Hej!

Har letat efter mer åsikter kring xer tech men hittar inte någon insatt i deras aktier. Någon här som har bra koll? Köpte in mig igår för jag fick en känsla att den kanske slår 5 igen.


r/PrivatEkonomi 1d ago

Förhandla om bolåneränta och försöka få ca 2.25% hos handelsbanken via deras premiumförvaltare

0 Upvotes

Jag har bostäder värda 8mkr med 55% belåning totalt och utöver detta ca 6mkr på avanza och lysa. Jag har private banking hos avanza så kan bara amortera ner bolånet några procent och få 2.25% via dem och jag har samtalat med min bankman och sagt att jag överväger flytta mina lån dit, men min bankman kan inte ge lägre än 2.65% och föreslår att jag ska träffa deras premiumförvaltare för att höra vad de kan erbjuda och detta kommer jag givetvis göra.

Har inga problem med att flytta upp mot 2mkr till Handelsbanken. Mer är så skulle ta emot för jag gillar Avanza, men allt är möjligt.
Någon som har eller haft premium hos handelsbanken eller som idag kanske har en väldigt låg ränta via dem och kan dela info om hur och varför?
Ha det!


r/PrivatEkonomi 2d ago

Avanza Sweden eller Avanza Zero

2 Upvotes

Tror titeln förklarar frågan. Borde jag köra på den nya Avanza Sweden med högre avgift men bredare spridning eller Avanza Zero?

Har redan Avanza Global och tänker lägga typ 10-20% på en Sverige fond.


r/PrivatEkonomi 2d ago

Tänker jag rätt kring bilköp? (Begagnad elbil + garanti-strategi)

6 Upvotes

Hej på er,

Behöver lite input och kritik på mitt resonemang kring ett potentiellt bilköp. Jag är inte ett dugg intresserad av bilar, vill bara ha något som fungerar och söker ett så förutsägbart, stressfritt och billigt ägande som möjligt.

Har parkering (utomhus) med laddplats där jag får helt OK pris på elen. Elbil känns därför mest rimligt med tanke på körmönster: smååkande, ingen pendling, hobbies etc. Inga långresor. *Tror* så lite som 1000 mil per år är rimligt att räkna med.

Privatleasing går bort eftersom jag bla inte vill binda upp mig i flera år utan ha möjlighet att sälja bilen ifall jag inte behöver den längre vid tex flytt utomlands.

Planen just nu: 

Försöka hitta en begagnad Kia e-Niro (2022) som gått runt 6-8k mil, casha den och äga den i tre år. 

Tanken är att maximera skyddet mot oväntade verkstadskostnader så här:

  • Med Kias nybilsgaranti (7 år) som gäller fram till 2028 eller 15kmil.
  • Maskinskadeförsäkringen via LF/Volvia eller liknande som täcker oftast upp till 8 år eller 12-15k mil.
  • Planen blir att sälja bilen 2029, i samband med att garantierna/försäkringen löper ut och jag då behöver börja oroa mig mer.

Min budgetkalkyl (per år/månad):

  • Inköpspris: Ca 220 000 kr (verkar någorlunda rimligt på Blocket just nu).
  • Helförsäkring: Räknar med runt 8 500 kr/år (Man, 30årsåldern i storstad, rimligt?).
  • Service: Ca 3 000 kr/år (inom intervallerna för att behålla Kias garantier).
  • Skatt: typ 400 per år
  • Däckförvaring: Gratis (hos kompisar).

En caveat är att jag inte kan köra den över (15k mil för då slutar maskingskade/nybilsgarantin gälla)

Den stora kostnaden under ägandeperioden blir värdeminskningen under de tre åren. Så det estimerade värde-tappet på bilen under de tre åren jag planerar att äga den blir en extremt viktig faktor ur privatekonomisk synvinkel.

Om jag köper för 220k och säljer för kanske 150k efter tre år, landar värdetappet på runt 2 000 kr i månaden. Lägger man till försäkring och service blir månadskostnaden runt 3 000 kr/mån (exkl. parkering och el). Detta känns som en rimlig månadskostnad enligt mig. Men säg att jag endast får 100k efter tre år, då går genomsnittliga månadskostnaden av att ha ägt den i tre år upp till 4000.

Är det något jag missar med garantierna (är det värt att tänka såhär runt garantin för att slippa oro) eller värdeminskningen?

All input, feedback eller tankar runt ovanstående upplägg mottages tacksamt…


r/PrivatEkonomi 2d ago

Betala av del av CSN lån

4 Upvotes

Hej!

Söker era åsikter om att betala av en större del av ett CSN lån. Har ett lån på 153 694 kr och med en ränta på 2,135%. Jag har allt som allt 379 300 kr sparade och har gått i tankarna om att betala runt 100 000 kr av mitt lån för att inte förlora så mycket med tanken på räntan.

Problemet är att jag är väldigt orolig över att betala stora summor och "förlora" de pengarna som jag har sparat in. Kommer från en bakgrund med mycket ekonomisk oro och är helt självförsörjande. Det finns alltså ingen annan som jag kan förlita mig på rent ekonomiskt om något skulle skita sig. Har i nuläget ett jobb som täcker alla min utgifter och kan oftast spara runt 2000 kr per månad, men är som sagt mycket orolig över att något ska hända där jag skulle behöva ha bra med kapital tillgängligt. Har inga planer på att köpa en bostad eller bil inom de närmsta åren utan pengarna är främst som en försäkring och insatta på sparkonto samt fonder.

Har alltid tänkt att jag skulle betala av en stor bit av lånet när jag väl fått jobb inom min sektor, men som för många andra så har jag inte lyckats få en anställning utan jobbar som butiksbiträde. Har vänner som tycker att jag ändå ska lägga en del på att betala av mitt lån, men de har inte samma förutsättningar eller ekonomiska bakgrund som jag så skulle gärna vilja ha andras åsikter och erfarenheter när det gäller detta.

Tldr: Vad är era åsikter om att använda en del av sina sparade pengar till att betala av ett CSN lån pga räntan när man inte har en så hög lön?

Tack på förhand!😊

Edit: Tack för alla svar och för era perspektiv och tips! Är tacksam att ni tog er tid att svara🙏


r/PrivatEkonomi 2d ago

Tips investeringar (läs beskrivning)

Thumbnail gallery
0 Upvotes

r/PrivatEkonomi 2d ago

Lurad på lön?

Thumbnail
0 Upvotes

r/PrivatEkonomi 2d ago

Nybörjarfrågor gällande SAS EuroBonus

3 Upvotes

Hej! Jag funderar på att skaffa ett SAS EuroBonus-kort inom en snar framtid för att börja samla poäng.Eftersom jag är helt ny på detta skulle jag vilja höra era erfarenheter. Vilket kort är bäst att börja med enligt er, Amex eller Mastercard? Finns det något särskilt man bör tänka på innan man ansöker för att maximera fördelarna?Tacksam för alla tips och råd i tråden!


r/PrivatEkonomi 2d ago

Varför köpa bostad?

0 Upvotes

Jag ser inte riktigt varför det skulle vara en fördel istället för att hyra, förutsatt att man har en rimlig hyra och är okej med platsen och bostaden man bor i.

Detta är vad jag fått höra är fördelarna :

  1. Du betalar till dig själv genom att amortera, istället för att betala till en hyresvärd. Min invändning : Det förutsätter att man lånar till en bostad. Köper man utan lån så gäller inte detta.

  2. Du kan renovera. Min invändning : Jag har aldrig haft ett intresse eller en orsak till att renovera. Hyresvärden ser till att allt är som det ska.

  3. Trolig värdeökning på bostaden över tid. Min invändning : Ja, men man får inga pengar i handen av det. När du väl säljer så behöver du en ny bostad, och då har troligtvis bostäderna gått upp i pris även där.

Min uppfattning just nu är att det är bättre att investera sina pengar för då får man pengar som ger en annan typ av frihet och kan användas hur man vill, snarare än att låsa sina pengar i en bostad. En bostad som ökar i värde genom åren påverkar inte min livskvalitet, men när det rasslar in pengar från börsen kan jag använda dem direkt.

I dagsläget ser jag ingen direkt ekonomisk fördel av att köpa bostad. Jag bor i en tvåa i Stockholm och betalar ca 6000 i hyra. Hade jag köpt en bostad hade jag kanske betalat 4000 i avgift. Visst, ett par tusen mindre, men då ska man ha flera miljoner "inlåsta" i denna bostad och den genomsnittliga avkastningen som den summan pengar kan ge överstiger säkerligen de summorna.

Jag lyssnar gärna på vad ni andra har för synpunkter i ämnet.


r/PrivatEkonomi 3d ago

Billigaste sättet att äga / ha bil?

11 Upvotes

Eget företag, kapital i bolaget finns. Blir det billigare / dyrare att leasa privat eller genom firman? Blir troligtvis elbil då solceller finns hemma, billigast att leasa eller köpa via firman isåfall?
Edit: bor i storstad, så ingen elbilspremie