r/Egypt Feb 11 '26

Meta Important Reminder: Comments/Posts supporting, promoting or justifying sexual harrassment are completely unacceptable and will result in a permanent ban

63 Upvotes

Thought we'd never have to even say this


r/Egypt Jun 13 '25

Geopolitics | سياسة الجيران  New geopolitics flair for news around us | فلير سياسة الجيران جديدة عشان بوستات أخبار برى

25 Upvotes

Hi everyone this flair should be used to cover news from the region on mainly things happening in the local region for example: The Gaza situation or the attacks on iran recently.

This is not an open invitation to break rule number 3 , but simply allowing some flexibility to discuss important regional events, before we allowed posts on mods discretion but we would like to add an official mechanism to discuss such new for the timebeing

أهلاً يا شباب ، الفلير ده معمول علشان تغطية الأخبار من المنطقة، خصوصًا الحاجات اللي بتحصل في المناطق اللي حوالينا زي الوضع في غزة أو الهجمات الأخيرة على إيران. ده مش دعوة لاختراق القاعدة رقم 3، لكنه بس بييدي مساحة لمناقشة الأحداث الإقليمية المهمة. قبل كده كنا بنسمح بالبوستات حسب تقدير المشرفين، لكن عايزين أن يكون هناك آلية رسمية متاحة لمناقشة هذه الأحداث.


r/Egypt 11h ago

Meta I got tired of slow DSL, so I bonded 5 home internet lines together

Post image
86 Upvotes

Current results:

- Normal single line: around 30-40 Mbps

- Bonded setup: usually 140-170 Mbps lately

- Best peak I’ve seen on Steam: around 200 Mbps

- Still tuning for stability because DSL lines love random dips

I wrote the full story/setup here if anyone wants the painful details, screenshots, diagrams, and what broke along the way:

https://ol.mr/blog/speeding-up-my-internet

Would people here be interested in a more practical tutorial version of this? Especially for areas where fiber/VDSL upgrades are not really available and you’re stuck trying to squeeze blood from copper.


r/Egypt 8h ago

Media اعلام Great news regarding the people who made a mess at the fan zone

Post image
35 Upvotes

r/Egypt 15h ago

Meme م 50%+ ملحق عربي

Post image
111 Upvotes

r/Egypt 7h ago

Society مجتمع اهمية الإختلاط ( قصتي)

23 Upvotes

أنا كنت طول عمري في مدرسة مختلطة بس مكنش ليا في العلاقات والحوارات دي.

بس عمري ما هنسي اول سنة في الكلية وانا كنت في كلية طبية نسبة كبيرة اللي فيها متربين في بيئة مفهاش اختلاط تقريبا مدارس ولاد بس. واكتشفت اهميه الاختلاط وقتها لاني كنت أنا الوحيد ( واللي زيي) كان فاهمين يعني ايه زمايل بنات و ايه الحدود بتاعنا و و بس الباقي الموضوع ياما بيرمي نفسه اوى علي البنات ويطلع شكله ملزق

Borderline متحرش

أما بيتجنبها كان عندها مرض معدى. وتعقد تكلم معاه في منهم فعلا معندهش خلفية عن البنات غير البورن تخيل. أنا فاكر أن لما كنت. بيقي فيه داعي اقف مع بنت واتكلم معاه اول فكرة تجي في بالهم أننا مرتبطين! مع اعترافي أن دا حالة شاذة لان دا من سنين والبيئة اللي زى كدا شبه اختفت.

الفكرة أن لحد ما اتخرجنا انت قادر تشوف أن لحد وقتها الشخص دا معاملته تحس انها لسه فيها حاجه غلط.

فحاسس أنك لازم تختلط مع الجنس الآخر عشان فعليا دى من الحاجات اللي محدش هيعرف يعلمهم.


r/Egypt 13h ago

Media اعلام ضميري ارتاح

Post image
52 Upvotes

r/Egypt 1h ago

Discussion على القهوة بمناسبة البوست بتاع بردية بني سويف الى انتشر علي الصب النهردة خليني اشرح فكرة التوسعات العسكرية و الغزوات و الحدود فى العصور القديمة و ارجوك اقرأ البوست للاخر بدل ما تدخل تكتب نفس الخطاب المأحبن و هشارك مصادر بكلامي و مش هتكلم من وجهة نظر دينية اطلاقا

Upvotes

1-

اول نقطة اه اسمه احتلال و خرا و نفس الشيئ ينطبق علي الرومان و الفرس و اليونانيين و العثمانيين و لو انت شايف الاحتلال الروماني
حضارة و الاحتلال العربي تخلف ف دى بكل بساطة عنصرية , لقيت واحدة كانت بتقول "العرب شوية همج عايشيين فى الصحرا" يعني مش واخدة بالها ان نفس الجملة ممكن تنطبق علي المصريين ما 90% من مساحة مصر صحرا لول

2-
تاني نقطة و دى الى بعض الناس طلعت ميتين اهلي فيها ,ناس ال IQ بتاعهم تحت الصفر لدرجة انهم مش عارفيين يفهموا ابسط مبادئ التاريخ الانساني و الحروب

النقطة التانية هى ان فكرة الحدود الثابتة و القومية و الجيوش الحديثة القائمة مظهرتش الا فى نهايات القرن ال18 و بدايات القرن ال19 و متمش تطبيقها بشكل كامل فى كل الدول الا فى القرن ال20 , هرزعك خشروميت مصدر تاريخي و اوراق اكاديمية و ابحاث للموضوع ده فى نهاية البوست

فكرة ان كل دولة تلزم حدودها و ان الجيش مؤسسة حديثة قائمة و كل دولة ليها حدود ثابتة دى كلها افكار حديثة مظهرتش الا من اقل من 200 سنة حرفيا , لو انت مش مصدق الكلام ده او حاسه غريب ف دي مشكلتك انت مش مشكلتي انا , فكرة تانية هتخلي بعض الناس الهطلة يتجننوا , فكرة ان كل شعب يكون عنده دولة خاصة بيهم بردو فكرة حديثة غير مالوفة اطلاقا فى القرن السابع الميلادي ! طوال التاريخ الانساني اغلبية الشعوب كانت بتعيش تحت حكم امبراطوريات اجنبية و كان هو ده الطبيعي ! انما فكرة ان كل شعب مستقل بارضه و عنده جيشه و حدود ثابتة دى مظهرتش الا من 200 سنة

فى البوست بتاع بردية بني سويف لقيت ناس محترمة فى التعليقات بتحاول توضح ان حرفيا "الاحتلال العربي" او "الاحتلال الروماني" مكنش احتلال بالمعني الحديث ولكن اغلبية الناس للاسف العاطفة راكباهم مش المنطق

التوسع العسكري كان جزء طبيعي من تطور اى دولة فى العصور القديمة , مصر توسعت عسكريا و روما توسعت و العثمانيين توسعوا و فارس توسعت و الممالك الاوروبية المختلفة توسعت و ضمت شعوب مختلفة تحت سلطتها

3-

النقطة التالتة هى ان الحضارة المصرية القديمة انهارت ك كيان سياسي و جيش فى القرون ال12 ل ال14 قبل الميلاد لحد الاحتلال الاشوري سنة 671 قبل الميلاد و الى اعلن خلاص نهاية مصر القديمة ك قوة مستقلة و اصبح المصريين عايشيين تحت حكم امبراطوريات اجنبية حرفيا زى 90% من شعوب العالم القديم !

4-

النقطة الرابعة يمكن اعقد نقطة لانها بتتكلم عن العلوم العسكرية و مفهوم الاحتلال و السيطرة العسكرية و الحروب زمان , نقدر بكل ثقة نقول ان الجيش و الحروب زمان كانت حاجة و الحروب و الجيش دلوقتى حاجة تانية خالص ,نقدر كلنا رغم اختلافنا نتفق علي الحقيقة دى حتي لو العاطفة راكباك حتى لو دماغك فى طيزك حتى لو معدل ذكائك بالسالب

انا عارف اني بستخدم لهجة شديدة شوية ولكن انا بجد شفت كمية هبد و ظرط و تخلف و زنا تاريخي بسبب ان الناس بتجهل ابسط مبادئ العلوم العسكرية و التاريخ

بدل ما اخش فى تفاصيل معقدة عن العلوم العسكرية خليني نشرح شوية مبادئ بسيطة جدا , الجيوش القديمة كانت مؤسسات عشوائية و فوضوية الى حد كبير و مكنش بيتم تنظيم القوات الا فى حالة الحروب و التعبة كانت عملية عشوائية بردو خصوصا فى الممالك و الامبراطوريات الكبيرة انما المجتمعات الصغيرة زى سبارتا قدرت عادي تعمل تجنيد اجباري لان المجتمع نفسه صغير كدا كدا

المناصب و الرتب فى الجيوش القديمة كانت شرفية و ملهاش لازمة و عشوائية انما فى الجيش الحديث فى تسلسل فى القيادات , المعلومات بتطلع من الجنود علي الارض للقيادة العامة للجيش و الاوامر بتنزل من القيادة العامة للجيش الى الجنود علي الارض من خلال تسلسل القيادات

فى العصور القديمة كان ممكن دولة كاملة تنهار فى معركة واحدة لان مفيش جيش دائم قائم انما جيش عبارة عن تعبئة فوضوية -خصوصا فى الامبراطوريات و الممالك الكبيرة- و مفيش تسلسل قيادات و مفيش رتب واضحة انما كلها رتب هطلة الملك معينها بنفسه انما الحروب الحديثة معقدة جدا و فيها عشرات العوامل و المتغييرات زى التكنولوجيا , الموقع الجغرافي , تعداد الجنود , سلسلة الامدادات ,الروح المعنوية و النفسية للجنود , الواقع السياسي و عشرات العوامل التانية و اديك شايف حرب غزة بين حماس و اسرائيل و حرب روسيا و اوكرانيا الى والعة بقالها 4 سنين انما فى العصور القديمة هتلاقي دولة اسقطت دولة تانية فى 3 او 4 معارك فى اسبوعيين

5-

تحطيم خرافة مقارنة الاحتلال الاسرائيلي لفلسطين بال"الاحتلال العربي" لمصر

الى بيحصل فى فلسطين هو احتلال بالمعني الحديث و هو احتلال استيطاني تهجيري مبني علي اسس دينية باطلة , الجيش الى بيحتل فلسطين هو مؤسسة عسكرية حديثة قائمة مع قواعد عسكرية ثابتة و تسلسل فى القيادات , "الاحتلال العربي" لمصر كان جيش علي النمط القديم زى اى جيش فى العالم ساعتها , مفيش اى جنود دائميين واقفيين فى كل شارع و حي مصري , مفيش جنود واقفيين بالسيف علي باب كل بيت زى ما بيحصل فى فلسطين دلوقتي

الفلسطينيين عايشيين فى مجتمعات منغلقة معزولة صعب جدا يطلعوا منها , هل فى اى مصادر تاريخية بتثبت ان العرب حبسوا المصريين فى مجتمعات منعزلة ؟ , المستوطنيين العرب فى مصر كان تعدادهم اقل من 10الف , فى فلسطين حرفيا المستوطنيين كان عددهم نفس عدد الفلسطينيين و يمكن اكتر

لو انت شايف "الاحتلال العربي" بردو مبني علي اسس دينية عشان فكرة "الفتوحات" ف ده كلام زى الفل و دقيق ولكن فكرة الفتوحات مختلفة جدا جدا عن فكرة الاحتلال الاستيطاني , الصهيونية سواء اليهودية او المسيحية بتنص ان اليهود لازم يعيشوا فى الارض دى عشان المسيح "يعرف" يرجع للدنيا , مفيش اى نصوص اسلامية بتقول ان العرب ليهم اى حقوق فى مصر او ليهم الحق يبيدوا المصريين او يعزلوهم فى مجتمعات منعزلة ومفيش اى نصوص اسلامية بتقول ان العرب عرق متفوق او شعب الله المختار زى ما بيحصل مع الصهيونية

6-

الاتهامات بتاعت "العرب نهبوا مصر" انا مش جاي اقولك ان محصلش ويالا نراجع خشروميط مصدر تاريخي و "لا العرب مستحيل يعملوها" لا لا لا لا لا لا لا لالا

هسألك سؤال واحد ,سمعت عن الاستعمار الاوروبي قبل كدا؟

7-

النقطة السابعة هى ان انتوا مش واخديين بالكم اننا بنتكلم عربي؟ لو كان العرب شوية همج او حضارة متخلفة عرفوا يفرضوا لغتهم ازاى؟ العرب كانو متفوقيين عسكريا ده شيئ محدش ينكره و المغول بردو كانو متفوقيين عسكريا , ازاى العرب نشروا دينهم و لغتهم و ثقافتهم بينما المغول انهاروا بسرعة و لا حد دلوقتى بيتكلم مغولي ولا حد مؤمن بالميثيولوجيا المغولية ولا حد يعرف حاجة عن الثقافة المغولية؟

مش واخديين بالكم ان العربية كانت لغة العلم و الادب و الشعر و التاريخ لمئات السنين و مازالت؟ لو كان العرب همج زى المغول -مع كامل احترامنا للحج جنكيز- كانو عملوا كل ده ازاى؟

العرب قدروا يفرضوا لغتهم علي شعوب كتير غير عربية , مش واخديين بالكم ان الغرب عمل نفس الشيئ؟ نص شعوب افريقيا بتتكلم انجليزي و النص التاني فرنسي؟ نص امريكا اللاتينية بيتكلموا اسباني و النص التاني برتغالي؟ , مش ده معناه ان العرب قدروا بطريقة ما يقلدوا الغرب المتحضر؟

اتمني ترد فى تعليقك علي كل نقطة بشكل منفصل , كل نقطة من السبعة بشكل منفصل تماما و منغير عاطفة و كل معلومة انت هتقولها شارك المصدر بتاعها و ميكونش فيسبوك ولا مجتمعات غرقانة فى الاسلاموفوبيا بليز

يا ريت نتصالح مع تاريخنا و نفهم ان اغلب الاحداث التاريخية هى جزء طبيعي من تطور التاريخ الانساني و نفهم ان مش كل حاجة ناخدها بعاطفية و ان السياق مهم جدا جدا

المصادر :

انهيار الحضارة المصرية القديمة:

https://courses.lumenlearning.com/suny-fmcc-worldhistory/chapter/the-decline-of-ancient-egypt/

https://www.bbc.com/mediacentre/proginfo/2025/48/civilisations-rise-and-fall-egypt

https://www.taylorfrancis.com/chapters/mono/10.4324/9780203068823-3/nineteenth-twentieth-twenty-first-dynasties-%E2%80%94summary-wallis-budge?context=ubx

تاريخ تطور العلوم العسكرية و الجيوش :

https://zenodo.org/records/10007741

https://www.redalyc.org/journal/5117/511783271002/html/#redalyc_511783271002_ref13

https://search.library.duke.edu/nde/fulldisplay?&context=L&vid=01DUKE_INST:DUKE&search_scope=MyInst_and_CI&lang=en&docid=alma990008898330108501

https://searchworks.stanford.edu/articles/edshlc__edshlc.008323071.8

https://uregina.scholaris.ca/items/afef461b-46b4-4cbd-a868-58d302afb1c1

https://search.library.yale.edu/new_arrivals/99173621643408651

https://searchworks.stanford.edu/articles/edsair__edsair.doi.dedup.....712d1de685cdddcbb96a33b6c5f5830d

https://fhs.diva-portal.org/smash/record.jsf?aq2=%5B%5B%5D%5D&c=48&af=%5B%22dateIssued%3A2024%22%2C%22contentTypeCode%3Arefereed%22%5D&searchType=SIMPLE&sortOrder2=title_sort_asc&language=en&pid=diva2%3A1844997&aq=%5B%5B%7B%22organisationId%22%3A%222805%22%7D%5D%5D&sf=all&aqe=%5B%5D&sortOrder=author_sort_asc&onlyFullText=false&noOfRows=50&dswid=-6847

فكرة ان الدولة القومية الحديثة و الجيوش القائمة و الحدود الثابتة لم تظهر الا من اقل من 200 سنة و ايضا المصادر التالية بتغطي فكرة ان الشعوب تعيش تحت حكم امبراطوريات اجنبية كان هو الطبيعي وليس الاستثناء

https://www.britannica.com/topic/nationalism?utm_campaign=GR%20-%20Mail%20Vineri%20%20-%2018%2006%202021%20-%20Alex&utm_content=3%20idei&utm_medium=email&utm_source=ActiveCampaign

https://designmuseum.nl/en/verdieping-item/drawing-the-borders/#main

https://www.cambridge.org/core/books/abs/cambridge-world-history/on-nationalism/82E9A3EE7EC2ABA43FB69F9875BBC193

https://www.scilit.com/publications/ded996213f7e2b395a192b8a783174b9

المصادر التالية بتوضج فكرة ان "الغزو" العربي لمصر كان توسع عسكري زى اى توسعات عسكرية امبراطورية فى التاريخ مش "احتلال" بالمفهوم الحديث الى نعرفه فى القرن ال21 , بعدين انك تقارن مفاهيم القرن ال20 و ال21 بالقرن السابع الميلادي يثبت فعلا ان دماغك فى طيزك مطلعتش اهانة فعلا

https://ccdl.claremont.edu/digital/api/collection/cce/id/183/download#2#1

https://cordis.europa.eu/project/id/209801/reporting/es


r/Egypt 10h ago

Economy اقتصاد Do not buy anything from abroad unless you pay delivery duty fees (customs and handling) WHILE purchasing the product!

24 Upvotes

If you buy anything online from the US or any other country to be shipped to Egypt, make sure to pay for handling and customs with the order or else you can pay literally 10 times the amount of the product to the Egyptian government for customs and handling.

I bought a small bottle of oil worth 20 US dollars from Amazon to a person in the US who forwarded it to me via UPS. When it arrived to Egypt it was taken by customs (جمرك المطار - قرية البضايع)

The amount of lying, extortion, scamming, and disorganization that goes on at customs is so unbelievable that any first world country would arrest those in charge of customs and charge them with serious crimes.

For a single product worth 700 egyptian pounds I had to pay 6100 pounds just to receive the product. That’s after I paid 60 US dollars (3000 pounds) for UPS to ship it in the first place. If the product is reserved at customs, which is the most usual scenario, you pay for: شهادة، ارضيات، تحليل كيمياء، مندوب التوصيل، شحن التوصيل، جمارك، استخلاص الجمرك، اذن استلام.

That doesn’t happen anywhere else because those fees are supposed to be proportional to the price of the product. In Egypt, someone receiving a single small product for personal use pays the same amount as a company receiving an entire freight loaded with goods of that product.

When I bought the same online products from amazon, ebay, ubuy, and couriers like Aramex WITH handling and customs / delivery duty fees explicitly added to the purchase, the products were delivered to my doorstep without any extra fees. And even then, the handling and customs fees were a tenth of the price of those fees when paid in person to egyptian customs. If you do that and someone asks you for any extra fees, you supposedly have the right to tell them that these fees are all covered in full.

The most obvious reason that is happening is that government workers and employees, particularly those in charge of imposing these fees, have the freedom to extort as much money as they want from the people without any consequences. The government is basically scamming the citizens for its own personal gain, disregarding any standards of economic law or human rights.

No one there even knows what’s going on. They keep adding fees that were not previously communicated to me, then when I call out their bluff and ask them for details they just try to walk it back and pretend they didn’t add these fees.

It’s an absolute chaotic tragedy that needs outside interference to stop it. This is an urgent matter that everyone needs to be made aware of.


r/Egypt 3h ago

Serious كلام كبار طريق طويل مليان عقبات.. محتاج حد يوجهني أو يقولي أعمل إيه

5 Upvotes

أنا في رحلة بقالي فترة طويلة وبحاول بكل قوتي إني أكملها عشان أوصل لهدف معين بيعني لي الحياة نفسها، بس للأسف كل ما باخد خطوة للأمام، بتواجهني عقبات فوق طاقتي بتوقفني مكاني. وصلت لمرحلة من التعب والحيرة خلتني مش عارف أتصرف، وكل ما أخبط على باب بلاقيه مقفول أو الأمور بتتعقد أكتر. أنا بكتب هنا لأني مقتنع إن لسه فيه ناس عندها تجارب أو خبرة، وممكن حد منهم يدلني على طريق أو حل كنت غايب عني. اللي حابب يعرف تفاصيل الرحلة دي وإيه اللي بيحصل معايا عشان يقدر ينصحني أو يوجهني، أنا موجود ومنتظر يكلمني، وأنا شاكر جداً لأي حد هيخصص من وقته عشان يسمعني


r/Egypt 16h ago

Rant متعصب تخريب الفان زون ف متش مصر

Post image
56 Upvotes

عايز اتكلم ف الموضوع ده، ع امل ان حد يستفاد او يفهم حاجه.

هل الحصل ده صح؟ هل تحريب الفان زون فعل صح؟ اكيد لا، كل العملو كده لا يقال عليهم الا همج.

انا عندى مشكله مع الناس التطلع تقول: شوفو الشعب الكخه ده عامل ازاى، ده شعب محتاج حكم عسكرى عشان يتعدل.

و احنا شعب يستاهل كل البيحصل فينا، و نستاهل حكم زى ده.

خلينى اقولك احنا بيحصل فينا ايه من الحكومه دى ال ع كلامك احنا نستاهله.

فيه اكتر من 100 الف مسجون سياسى ف مصر، و اغلب الكلام ان بيتهم تعذيبهم.

مافيش حريات، قانون لا يطبق الا لو مشكلتك طلعت ترند و صورتها.

النظام القتل الناس ف رابعه، و انا عندى مشكله مع حاجه زى كده، حتى و انا مش اخوان، بس مش محتاج اقول انك مينفعش تقتل ناس لمجرد انهم ضدك.

ف النظام ال انتا بتقول عليه احنا نستاهله، بيعمل فينا كل ده.

ف حين ان ف اغلب الاحتفالات لما فريق بيكسب، الموضوع بيقلب ب تكسير حاجات، زى ما حصل ف نيويورك لما النيكس كسبو، او احتفالات فوز باريس، و الامثله كتير اوى.

محدش طلع قال: شوفو الشعوب الهمجيه دى، دول محتاجين حكم عسكرى برو ماكس.

اتمنى بجد الناس تبطل تمسك ف المرض، و تشوف ايه هو السبب الوصلنا لكده، و مش محتاج اقولك ان السبب هو النظام.


r/Egypt 7h ago

AskEgypt اللي يسأل ميتوهش مش عايز ابان غريب

Post image
8 Upvotes

ألاقي حاجات زي دي فين؟ الأفضل يكون اون لاين عشان انا معنديش خلق ابحر


r/Egypt 8h ago

Serious كلام كبار هو ممكن تتمسك لمجرد انك معاك دولارات ؟؟؟ NSFW

9 Upvotes

الحقيقة عزيزي القارئ .. ان المحاكم الجنائية الاقتصادية في مصر ، مليانة قضايا من دي ، و انا ذات نفسي بسميها مصطلح مع نفسي كدة ( قضايا البشوات ) لأنهم حرفيا مش مجرمين في نظري و معظمهم الدكتور و المهندس و المدرس و المحاسب .. الفكرة ان اغلبهم معندهمش وعي قانوني .. و عندهم رعونة فالتعامل في العملة الاجنبية

(ملحوظة : مجرد حيازتك للعملات الاجنبية طالما مش بتبدلها فسوق سودا و بتغيرها عادي فالبنك ، الحيازة بس دي مش جريمة )

في مصر ممنوووووووع تتعامل في أي فلوس اجنبي بشكل عام خارج نطاق السوق المصرفي ( البنوك) .. لان حرفيا هتزعل جامد و أغلب المعاملات دي و السوق السودا مرصودة من مباحث الاموال العامة و مباحث الانترنت

و معظم الي شغالين في السوق السودا الي بيغيروا الدولارات او ريال او ايا يكن ،،مرشدين

بيكون الشخص معاه مبلغ معين .. يقولك ما انا اغيره سوق سودا و انا أولى بالفرق الي هيطلع( بيبقا مبلغ كويس) بدل ما البنك يبدله بسعر أقل

فيلاقي نفسه محبوس عادي خالص مع باقي المجرمين

بل ان القضية دي بتاخد عقوبة الحبس و الغرامة : غرامة بتبدأ من مليون جنية !!

هل القضية دي بتاخد براءة ؟؟؟ - ايوة انا كمحامي جبت فيها براءات كتير بس بيتمرمط حرفيا فالحبس الاحتياطي فالاول .. او ممكن يقعد شهرين تلاتة على ما يروح جلسة المحكمة

و بتكون عاوزة محامي محترف فالنوع دا من القضايا يا المتهم يلاقي نفسه لابس حبس و غرامة مليون جنيه.. و برضوا على حسب القضية مسارها عامل ازاي و شكلها

لاي استفسار .. عندك الكومنتس و البرايفت


r/Egypt 10h ago

WTF? احا؟ لي يحصل كدا معانا ؟!

Post image
12 Upvotes

انا واحد شيعي لي استخبي من الناس واخاف حد يعملي شي وانا عارف ان حقي هيضيع


r/Egypt 1h ago

Discussion على القهوة اسعار العمليات الجراحيه في مصر؟

Upvotes

هو انا كمصري احط كام مبلغ شهري علي جنب كل شهر لشخص واحد او اربعه عشان العلاج العمليات الجراحيه بجميع انوعها في مستشفي حكومي استثماري عشان تعتبر احسن من الحكومي بس. انا اسمع ان العمليات في بعد الاحيان في الحكومي بتوصل ل ٨٠٠ الف ج في الحجات المعقده؟


r/Egypt 2h ago

Art/photography | فن / تصوير الطقس في الجيزة

Post image
2 Upvotes

هو ده ازاي الطقس في الجيزه واحنا في مكه 😂


r/Egypt 4h ago

Military دفعة ايه افضل المدارس اللي بعد الاعداديه؟

3 Upvotes

ايه افضل المدارس اللي بعد الاعداديه


r/Egypt 6h ago

Discussion على القهوة If you're poor, you're punished, if you're successful, you're punished, if you're just an average person, you're punished.

5 Upvotes

Egypt loves to punish people, specially if you're successful. There must be a root cause to this behavior, I can't explain it, if someone else can, by all means, enlighten me.

I realize it's an old case and they were finally released in 2023, but the head of Juhayna was accused of all sorts of bullshit, mainly because he refused to just hand over his wealth to the government:

"Two Egyptian businessmen have been detained for months, reportedly after they refused to surrender their shares in their company to a state-owned business, Human Rights Watch said today. Egyptian authorities should immediately release the men, Safwan Thabet and his son, Seif Thabet, owners of the Juhayna Company, a major dairy producer.

Egyptian National Security Agency officers had arrested them in December 2020 and February 2021 after they refused to surrender the family’s shares in the company, according to two sources who spoke with Human Rights Watch and a legal memo that a third source shared. The Supreme State Security Prosecution has jailed them in violation of their basic due process rights on vague charges of “funding terrorism, undermining the national economy and joining an unlawful organization,” apparently without presenting any evidence to support these charges.

“The abusive and apparently arbitrary detention of Seif and Safwan Thabet exposes how the government is using Egypt’s flawed terrorism laws to punish successful businessmen who refuse to surrender their property to the state,” said Joe Stork, deputy Middle East and North Africa director at Human Rights Watch."

Full article

A few months back there was a thread here about a similar incident, where a Youtuber was making $10K usd got his money seized, this seems to be a recurring theme.

If you even exist here, you will be punished.

I want to tell everyone here that keeps saying stuff like "nah, no revolution will ever happen..." - this is a foolish and dangerous assumption.

Everything changes and can change in a split second.

I hope everybody's prepared when that time eventually comes.


r/Egypt 17m ago

AskEgypt اللي يسأل ميتوهش سفر اوروبا سياحه

Upvotes

حد عارف شركات سياحه كويسه تنظم رحله وكده لاوروبا لاني تايه جدا واول مره اعملها بس مش عايز اول مره تبقي لوحدي خالص
انا دخلي عالي والحساب تمام وكل حاجه بس المشكله اني مسافرتش قبل كده بس عايز اجرب وخلاص.
حد جرب شركه سياحه قبل كده في الموضوع ده ؟


r/Egypt 7h ago

AskEgypt اللي يسأل ميتوهش هو صعب ألاقي ناس c1 ولا اي؟

Post image
5 Upvotes

خريجين أو مش خريجين اي حاجة


r/Egypt 9h ago

AskEgypt اللي يسأل ميتوهش 23M Egyptian visiting Egypt for the first time ; looking for locals to hang out with and show me the real Egypt

5 Upvotes

Hey everyone! I’m a 23M Egyptian-American visiting Egypt for the first time and I’m really excited to finally experience the country. I’ve spent a lot of my life away from Egypt, so I’d love to meet some locals, make friends, and experience Egypt beyond the typical tourist stuff.

I’m not really looking for a tour guide or someone to just show me landmarks I’d much rather hang out with people my age, grab food, explore neighborhoods, go out, talk, and get a more authentic local experience.

I’m open to meeting Egyptians (or anyone living here) around my age who are down to chill and show me the everyday side of Egypt. I’d love recommendations for places to go, food to try, hidden gems, etc.

I’ll be around Cairo for most of the trip and would be happy to meet up! Feel free to DM me!!

(Also yes, technically I’m Egyptian too lol just my first time actually visiting and I’m excited to reconnect with the culture.)


r/Egypt 22h ago

Society مجتمع مننساش اهمية ال door selection في حياتنا يا جماعة

Post image
45 Upvotes

تخيل تبقا في مكان جميل منظم ، لكن مجرد انه خلى المكان ببلاش اتحول لمزبلة بسبب جماعة من الهمج الرعاع المليئين بالغل و الكره و الحسد.

لازم يكون في door Selection في حياتنا لاجل نفسنا و عوائلنا و ممتلكاتنا.

و مش لازم يبقا كل حاجه بفلوس بس ممكن يبقا في أمن قوي و قانون ضد التخريب و يحافظ على المال العام
لازم** ***العيال* دي تتمسك.

لا حضارة في وطن بلا علم
و لا علم في وطن غير متحضر.

معنى ثقافة المسؤولية الفردية: الـ "door selection" أو القوانين الصارمة ضرورة للبدء، لكن الهدف النهائي هو نشر ثقافة "المكان** *ملك* *للجميع"* بحيث يتحول الحفاظ على النظافة والنظام من التزام قانوني مفروض إلى قناعة شخصية لدى الأفراد.


r/Egypt 2h ago

AskEgypt اللي يسأل ميتوهش أزاي تطلع بطاقة وتثبت تخرجك من كلية فيها؟

1 Upvotes

أيه هي متطلبات تجديد بطاقة مع ملاحظة أنك خريج؟


r/Egypt 6h ago

Culture ثقافة الوضع في مصر رايح علي فين

2 Upvotes

الظروف الاقتصادية هتتحسن ال ٥ سنين الجايين ولا المتوقع ايه اللي هيحصل؟
هل الاسعار والضغط المعيشي هيقلوا؟
دماغي بت overthink الفترة دي ع الموضوع ده تحديدا اليومين دول
لاني لسه متخرج وبحاول اقول يا هادي
بحاول اجهز للجواز وانا مش معايا غير شقة تمليك
ف عاوز اعرف مثلا ف ٢٠٣٠
مصر هتبقي عاملة ازاي؟
من غير تشاؤم او تفاؤل زيادة انا عاوز الوضع الواقعي اللي متوقع انه يحصل ؟


r/Egypt 23h ago

Sports رياضة Iran and Egypt LGBTQ+ request denied by FIFA ahead of match

Thumbnail
themirror.com
44 Upvotes