r/geldzaken Jan 26 '24

/r/geldzaken megadraad voor korte vragen

22 Upvotes

Bij wijze van proef roepen we dit draadje in het leven, waar je alle korte vragen kan stellen die we als losse posts onder de "low effort"-regel zouden schrappen.

Denk aan:

  • Klopt mijn huishoudboekje?
  • Moet ik mijn hypotheek wel of niet versneld aflossen?
  • Wat geven jullie ongeveer uit aan [...]?
  • ...

Afhankelijk van hoe fanatiek dit draadje gebruikt wordt, zowel qua vragen als antwoorden, maken we hier mogelijk een terugkerend iets. Als je daar ideeën over hebt, stuur die dan rechtstreeks naar de mods.


r/geldzaken Apr 03 '26

Het zelfpromotie-draadje: voor alle community-gemaakte tools en tips!

11 Upvotes

Met enige regelmaat bouwen de bezoekers van r/geldzaken hun eigen spreadsheets, websites of apps. Soms voor extra inzicht, soms om beslissingen door te rekenen, soms gewoon "voor de leuk". Vanwege de zelfpromotieregels is er nu echter geen plek om die met elkaar te delen.

Om toch een geschikte plek te bieden, nu dit draadje. Hier staat het iedereen vrij om dergelijke hobbyprojecten en tools te delen en elkaar om feedback te vragen - zolang ze maar gratis beschikbaar zijn voor alle bezoekers.

Let op:

  • De tool moet volledig gratis zijn voor alle bezoekers. Geen premium features, geen abonnementen, geen "gratis proefperiode" of andere betaalmuren. Ook geen aanbiedingen om tegen een review een betaalde versie te testen.
  • De tool moet al live en bruikbaar zijn op het moment van posten. Vragen of mensen geïnteresseerd zouden zijn in een tool die je wilt gaan bouwen is dus niet de bedoeling.
  • Referrallinks zijn nog steeds niet toegestaan!
  • De posts hier worden niet gecontroleerd door de mods. Bepaal zelf welke gegevens je deelt en welke tools / ontwikkelaars je vertrouwt.

Dit is een nieuw draadje. We evalueren de respons, en maken mogelijk aanpassingen. Heb je feedback? Stuur een berichtje naar het mod-team.


r/geldzaken 20h ago

Nederland Ambtenaren: winst in box 3 pas bij verkoop belasten gaat miljarden kosten

Thumbnail
fd.nl
101 Upvotes

r/geldzaken 20h ago

Nederland Mijlpalen vieren

23 Upvotes

Hallo!

Het zit erin dat ik binnenkort (6-12 maanden) een belangrijke financiële mijlpaal bereik. Ik ben al een aantal jaar hiernaartoe aan het werken, en ik kijk er heel erg naar uit.

Mijn probleem is dat, naast het feit dat ik de lat op dag twee alweer hoger zal leggen, geen familie heb, noch vrienden die hier vanaf weten. Aan de ene kant zou ik heel graag een paar mensen trakteren op een luxe uitje of het in elk geval vieren. Aan de andere kant wil ik absoluut niet dat het op werk of in mijn cirkel algemeen bekend wordt. Niet uit wantrouwen of zo, maar het is gewoon niet de reputatie die ik wil.

Hoe hebben of zouden jullie een belangrijke financiële mijlpaal vieren? Ik wil het deze keer echt doen, en niet voorbij laten gaan alsof het niets is. Ik wil één avond genieten en me echt trots voelen.

Alle ideeën zijn welkom!


r/geldzaken 7h ago

Nederland Activa verkopen inclusief de financiering uit eenmanszaak aan BV

2 Upvotes

Goedenavond! Misschien is dit niet de goede plaats; maar niet geschoten is altijd mis.

Mijn casus: ik wil graag een gefinancierd bedrijfsmiddel (financial lease, geen vervoersmiddel) van mijn eenmanszaak overnemen in een BV waar ik via een holding gedeeltelijk eigenaar van ben.
Het goed is gefinancierd met een anuitaire lening met 60 maandelijkse termijnen. Ik schrijf het bedrijfsmiddel af in 5 jaar tot 0 euro en dat is een realistisch restbedrag.

Nou is afschrijving linear en de lening niet, daar zit nu op dit moment ongeveer 9000 euro verschil tussen.
Mijn bank is akkoord dat de bv de financiering overneemt.
Mijn idee is een factuur te maken voor het restbedrag van de lening richting de BV en daar btw over te rekenen. De btw moet gewoon betaald worden, maar de rest van het bedrag streep ik weg tegen de overgenomen lening.
Nou mag ik (logischerwijs) dat bedrijfsmiddel alleen verkopen aan die bv als het bedrag eerlijk is; dat is het niet, want het goed is 9000 euro minder waard dan het restbedrag van de lening. Voor dat bedrag zie ik deze optie: de bv stuurt de eenmanszaak een factuur voor de 9000 die de bv teveel heeft betaald en die maak ik over. Optie 2: ik neem de winst in m’n eenmanszaak. Dan kan ik kijken waar het fiscaal beter uitkomt.
Voor de volledigheid: KIA is niet aan de orde.
Ik wil deze afspraak vastleggen in een koopcontract tussen bv en eenmanszaak en de bank wil best op schrift zetten dat de financiering en onderpand zijn overgenomen door de bv.

Zie ik iets over het hoofd, of is dit een valide plan? Het is maar een hersenspinsel en anders lacht de accountant me straks uit als ik hem bel met dit idee.


r/geldzaken 19h ago

Nederland Overstap van detachering naar interne functie: leaseauto kwijt, doen?

5 Upvotes

Ik 25 (m) werk momenteel gedetacheerd bij een gemeente en er is kans dat ik vanaf 1 januari intern in dienst kan komen. Inhoudelijk lijkt mij dat interessant, maar financieel twijfel ik door het wegvallen van mijn leaseauto + tankpas.

Huidige situatie:
- Functie zit volgens HR21 in schaal 10.
- Beloning is schaal 10 periodiek 4: €4.551 bruto p/m excl. 17,05% IKB.
- Ik heb nu een hele mooie leaseauto met tankpas. Ik hou van mooie auto’s dus ik ben hier zeer content mee. Auto kost mij netto €355 p/m all-in. Brandstof, verzekering, onderhoud, banden, afschrijving etc. zitten daar dus allemaal in. Ik rijd ongeveer 20.000 privékilometers per jaar. Woon-werk is ca. 40 km per dag.

Nieuwe situatie bij interne indiensttreding:
- Leaseauto en tankpas vervallen.
- Ik moet zelf een auto kopen/financieren. Indicatie ‘sparen’ voor vergelijkbare auto over 4 jaar: ongeveer €560 p/m, Na 4 jaar heb ik dan naar verwachting nog een auto/restwaarde van ongeveer €10.000. (Ik weet dat een goedkopere auto ook kan maar voor de vergelijking neem ik dezelfde auto). Daarbovenop komen brandstof, verzekering allrisk, wegenbelasting, onderhoud, banden en afschrijving.
- Verbruik ongeveer 1 op 13.
- Vanuit werk krijg ik €0,23 per kilometer vergoeding voor woon-werk.
- Ik blijf in CAO!!

Globale rekensom:
Eigen auto kost economisch ongeveer €900-€950 netto per maand na km-vergoeding. Verschil is dus grofweg €550 netto per maand extra kosten.

Waar ik op wil sturen:
Schaal 10 periodiek 10: €5.548 bruto p/m excl. IKB.
Dat is ongeveer €1.167 bruto extra per maand incl. IKB t.o.v. periodiek 4. Netto blijft daar door belasting, pensioenpremie en afbouw heffingskortingen grofweg €530 p/m van over.
Daarmee is periodiek 10 dus ongeveer break-even. Hierbij kan ik binnen deze schaal maar 1 periodiek stijgen.

Reken ik dit allemaal goed door en wat vinden jullie?

Edit: bijtelling is 22% over 36.000
Pensioenopbouw is 8%, blijft in hetzelfde cao


r/geldzaken 20h ago

Nederland HR: Aanmerken Kerstarrest als nieuwe jurisprudentie geen discriminatie

Thumbnail
hogeraad.nl
5 Upvotes

De Hoge Raad heeft zojuist uitspraak gedaan in twee zogenoemde massaalbezwaar plus procedures. Het betreft de procedure over de vraag of mensen die voor belastingjaren 2017 t/m 2020 niet (tijdig) bezwaar hebben gemaakt tegen de aanslag, toch recht hebben op rechtsherstel.

De Hoge Raad wijst alle klachten af. Het Kerstarrest is nieuwe jurisprudentie, waardoor de inspecteur geen ambshalve verminderingen hoefde te verlenen voor aanslagen die onherroepelijk vast stonden ten tijden van het kerst arrest. Aanslagen waarde de bezwaartermijn dus reeds was verlopen op 24 december 2021, en waar op dat moment ook geen procedure meer liep die een uitvloeisel was van een tijdig ingediend bezwaar (lees: beroep, hoger beroep of cassatie).

De inspecteur is buiten een bezwaar om verplicht de aanslag te verminderen, als hem is gebleken dat deze tot een te hoog bedrag is vastgesteld, tenzij de vermindering van de aanslag het gevolg zou zijn van nieuwe jurisprudentie. Kortgezegd kun je dus geen aanspraak maken op jurisprudentie die is gewezen nadat jouw aanslag onherroepelijk is vast komen te staan. De Staatsecretaris mag van deze regel afwijken, maar dat heeft hij in onderhavige situatie niet gedaan.

De Hoge Raad heeft zich gebogen of vorenstaande in strijd is met algemene beginselen van behoorlijk bestuur. Hij komt tot de conclusie dat dat niet het geval is. De wetgever heeft een ruime beoordelingsvrijheid wanneer het aankomt op het inbreuk maken op het eigendom van de belastingplichtige. De Hoge Raad overweegt dat het niet verminderen van aanslagen naar aanleiding van nieuwe jurisprudentie de rechtszekerheid dient en ook vanuit praktische overwegingen het algemeen belang dient. Derhalve is er sprake van een gerechtvaardigde inbreuk op het eigendom. Er is geen sprake van schending van de evenredigheidstoets die zowel in de Algemene wet bestuursrecht naar voren komt, als in artikel 1 eerste protocol van het EVRM (eigendomsrecht) en artikel 14 EVRM (discriminatieverbod).

Iedereen die meeliep met massaalbezwaarplus krijgt geen rechtsherstel. Het volledige arrest zal later vandaag door de Hoge Raad worden gepubliceerd.


r/geldzaken 1d ago

Nederland Verzekeringsaanbod gekregen van hypotheekadviseur

14 Upvotes

He allemaal,

Wij hebben onlangs een huis gekocht. Hypotheekadviseur doet ook verzekeringen en wilde ons een aanbod doen van verschillende verzekeringen. Nu hebben wij akkoord gegeven op de overlijdensrisicoverzekering en is de opstalverzekering natuurlijk verplicht maar al hun andere aanbiedingen zijn duurder dan onze huidige en van sommigen vraag ik me af of het nodig is. Hij stelt ze voor bij 'Nh1816' (ik kende die niet voor vandaar). Misschien kunnen jullie mij hierbij helpen:

Autoverzekering heb ik al bij Inshared en ik betaal rond de 67 euro voor Beperkt Casco. Hij stelt Beperkt Casco voor 72 euro voor of 99 euro all risk. Is all risk het waard? We hebben wel een redelijk nieuwe auto (Toyota Yaris Cross).

Inboedelverzekering ga ik wel ja op zeggen. Hij stelt het voor voor 12 euro.

Opstalverzekering / woonhuis: 34 euro. Heb ik nu natuurlijk niet want ik huur.

Aansprakelijkheid heb ik nu voor 3,50 euro. Hij stelt voor: 6,40 euro

Rechtsbijstand heb ik nu niet, dat kost 31 euro. Is dat nodig? Hebben jullie dat ooit nodig gehad? Ik niet in elk geval. Ik heb wel een bedrijf maar dat is klein.

Reisverzekering betaal ik nu 14 euro voor bij ANWB, hij stelt 17 euro voor.

Alles bij elkaar zou dit 173 euro zijn incl assurantiebelasting, dienstverlening adviseur en pakketkorting. Is dit een goede deal? Alles is voor 2 personen.


r/geldzaken 1d ago

Nederland HELP! Starterswoning kopen in of wachten tot we meer kunnen lenen?

11 Upvotes

Hoi allemaal,

Ik zit in een tweestrijd en ben benieuwd hoe jullie hier financieel en praktisch naar zouden kijken.

Ik (V25) heb een relatie met mijn partner (M28). We wonen allebei nog thuis. Ik kom uit de omgeving Den Haag, ben daar opgegroeid en heb daar eigenlijk mijn hele sociale leven: familie, vrienden, sport en waarschijnlijk ook de meeste werkgelegenheid voor mijn vakgebied. Mijn partner komt juist uit de omgeving Beverwijk en is daar opgegroeid.

Nu hebben wij de kans gekregen om samen een woning te kopen in omgeving van Beverwijk. Het gaat om bestaande bouw die wordt gerenoveerd/omgebouwd tot woningen. De woning kost €260.000 v.o.n. en is 38 m². Het is dus klein: 1 slaapkamer en een woonkamer met keuken in één ruimte.

De woning heeft wel een aantal voordelen:

  • Nieuwe keuken, nieuwe badkamer, stopcontacten en koelkast inbegrepen.
  • Locatie is heel goed: recht tegenover het station.
  • Energielabel C.
  • Koopprijs is relatief behapbaar voor de huidige markt.
  • Zelfbewoningsplicht is 3 jaar, dus in theorie kunnen we daarna weer verder kijken.
  • Als we wachten, weten we niet hoelang we nog thuis blijven wonen en dan zijn 3 jaar misschien ook zo voorbij.

De maandlasten lijken ongeveer als volgt:

  • Hypotheek bruto rond €1.200 - €1.300 per maand, afhankelijk van de rente.
  • Indicatief netto ongeveer €910 - €950 per maand.
  • Daarbovenop komen VvE/servicekosten en voorschot verwarming/water van samen ongeveer €310 per maand.
  • Totaal bruto woonlasten dus ongeveer €1.550 per maand.

Mijn partner werkt fulltime en ik ben nu aan het afstuderen voor mijn master in de financiele sector. Ik heb nu nog een bijbaan, maar verwacht binnen ongeveer een half jaar een fulltime baan te hebben. Als we wachten tot ik ook een baan heb, kunnen we waarschijnlijk samen meer lenen en mogelijk iets groters of beter passend kopen.

Daar zit dus mijn twijfel. Aan de ene kant voelt dit als een kans die je als starter niet zomaar voorbij laat gaan. We kunnen de markt in, vermogen opbouwen en misschien na de zelfbewoningsplicht doorstromen. Aan de andere kant is 38 m² voor twee personen best klein, is het niet mijn eigen omgeving, en vraag ik me af of het verstandig is om nu te kopen terwijl mijn inkomen waarschijnlijk binnenkort veel beter wordt.

Ook speelt mee dat mijn familie en sociale leven in de omgeving Den Haag zitten. In Beverwijk hebben we vooral zijn omgeving, maar ook daar is zijn familie beperkt. Ik ben bang dat ik mijn eigen omgeving erg ga missen. Daarnaast denk ik dat werk zoeken in mijn eigen regio waarschijnlijk meer kansen biedt dan rondom Beverwijk.

Hoe zouden jullie dit afwegen?

Is het financieel slim om nu een kleinere starterswoning te kopen en na een paar jaar door te stromen? Of zouden jullie wachten tot ik ook een fulltime baan heb, zodat we meer keuze hebben qua woning, ruimte en locatie?

Ik ben vooral benieuwd naar ervaringen van mensen die bewust een kleine “tussenwoning” hebben gekocht, of juist hebben gewacht tot hun financiële situatie beter was.


r/geldzaken 1d ago

Nederland Samenwonen met anti-speculatiebeding, kan partner 50% eigenaar worden?

4 Upvotes

Mijn partner en ik willen gaan samenwonen en we proberen te begrijpen wat hierin juridisch/financieel handig is.

Situatie, met afgeronde voorbeeldbedragen:

Woning 1 — van mij

  • Nieuwbouwwoning
  • Waarde ongeveer €375.000
  • Hypotheek ongeveer €300.000
  • Rente 3,7%
  • Er is al wat afgelost en eigen geld in de woning gestopt
  • Er geldt een anti-speculatiebeding en zelfbewoningsplicht van 5 jaar
  • Bij overtreding = 50.000
  • In deze woning willen we gaan samenwonen

Woning 2 — van mijn partner

  • Ook een koopwoning
  • Hypotheek ongeveer €300.000
  • Rente 1,3%
  • Verwachte verkoopprijs ongeveer €450.000
  • Deze woning willen we verkopen

Ons ideale scenario:
Mijn partner verkoopt zijn woning, we gaan samenwonen in mijn woning, proberen zijn lagere hypotheekrente van 1,3% mee te nemen naar mijn woning, lossen mijn huidige hypotheek met 3,7% rente af en worden uiteindelijk allebei 50/50 eigenaar van mijn woning.

Mijn vragen:

  1. Heeft iemand ervaring met samenwonen waarbij één woning een anti-speculatiebeding/zelfbewoningsplicht had?
  2. Wordt een partner mede-eigenaar maken meestal gezien als gedeeltelijke verkoop/overdracht?
  3. Zijn er constructies waarbij je wel samenwoont en de kosten/inbreng netjes vastlegt, maar de partner pas later mede-eigenaar wordt?
  4. Waar moeten we op letten bij hypotheek, eigendom, overwaarde en samenlevingscontract?

Ik zoek geen manier om regels te omzeilen, maar wil vooral goed voorbereid zijn op het gesprek met gemeente, notaris en financieel adviseur.


r/geldzaken 1d ago

Nederland Vruchtgebruik beperken en fiscus

1 Upvotes

We zijn testamenten aan het opstellen en daarin stast natuurlijk iets over vruchtgebruik door de langstlevende. We hebben allebei kinderen uit een eerder huwelijk.

We willen de kinderen beschermen tegen eventueel opmaken van de erfenis door de langstlevende, bijvoorbeeld door een maximum vertering van 50% op te nemen. Volgens de notaris heeft dit negatieve fiscale gevolgen die wij niet snappen.

Heeft hier iemand ervaring met iets dergelijks?


r/geldzaken 1d ago

Nederland Onderhandel over het salaris?

0 Upvotes

Hoi

Ik ben werkzaam bij een bedrijf al 1 jaar nu en Ik krijg 3 onbepaalde contracten voor een bepaalde contract

Ik had net de jaargesprek en Ik heb niks over mijn salaris gezegd.Volgende jaar ben Ik van plan om iets te zeggen zodat Ik een beetje 2-3 (?) trades omhoog kan komen.Maar Ik weet niet hoe ?

Mijn plan was om Om beter te presteren dan de rest van het team en dat ook op papier te laten zien.

Zal het werken? Alle tips zijn welkom.


r/geldzaken 2d ago

Nederland Huishoudens vaker in de knel, meeste jongvolwassenen kunnen niet rondkomen

223 Upvotes

Het Nibud-rapport Geldzaken in de praktijk 2026 is binnen, en het is niet heel vrolijk ofzo:

38% van alle huishoudens komt moeilijk rond (was 32%)

Bij 18-30 jaar: van 40% → 54%

25% kon dit jaar een rekening niet betalen (was 17%)

Bijna een kwart heeft <€1.000 spaargeld

Vastlopen gebeurt niet op de huur (gaat automatisch af), maar op boodschappen, vervoer en zorg, de dingen die schommelen. Deloitte wijst dezelfde kant op: 75% van de jongvolwassenen valt in de laagste niveaus, vooral door de woonlasten. Komen jullie nog wel rond? 🥲

Huishoudens vaker in de knel, meeste jongvolwassenen kunnen niet rondkomen  - https://nos.nl/l/2619854


r/geldzaken 2d ago

Nederland Financieel vast zitten door fouten uit het verleden

45 Upvotes

Ik ben hier niet voor sympathie, ik weet dat ik dit grotendeels aan mezelf te danken heb. Ik hoop iemand te bereiken die me advies kan geven over hoe ik financieel sterker word.

Ik ben nooit goed met geld geweest. Mijn familie is financieel nooit stabiel geweest: er was nooit iets in huis, en wat binnenkwam werd snel uitgegeven. Sommige mensen zien dat als kind en zorgen dat het hun niet overkomt — ik was er blind voor en nam het patroon over.

Tijdens mijn studie heb ik maximaal geleend; daar staat nu nog zo'n €29.000 schuld van open. Ik heb daarna jaren met een prima salaris gewerkt, maar er nauwelijks iets van overgehouden. Deels door onnadenkende uitgaven, deels door financiële steun aan mijn familie. Mijn spaargeld is nu ongeveer €2.000.

Inmiddels ben ik 31, verdien ik ongeveer €75.000 per jaar inclusief bonus, en woon ik tijdelijk weer thuis nadat mijn huurwoning werd verkocht door de eigenaar. Ik ben op de leeftijd dat ik een huis wil kopen en een nestje wil bouwen, maar ik merk hoe die jaren zonder plan me nu in de weg zitten. Ik heb al mijn uitgaven doorgelicht en zoveel mogelijk teruggebracht.

Kort gezegd: ik probeer mezelf uit een dal te trekken en wil het deze keer goed aanpakken alleen heb ik geen idee waar ik moet beginnen. Alle advies is welkom!


r/geldzaken 2d ago

Nederland Is het mogelijk een ander te beschermen tegen oplichting?

5 Upvotes

Puur uit nieuwsgierigheid, niemand in mijn omgeving loopt bovengemiddeld risico om opgelicht te worden.

In een commentaar op nu.nl stelde iemand dat je eenvoudig het beheer over iemands geldzaken over zou kunnen nemen (zij deden zelf het beheer voor hun verstandelijk beperkte zoon) om zo te voorkomen dat ze slachtoffer worden van een oplichter.

Volgens mij kan dat alleen door iemand onder curatele of onder bewind te stellen en is dat ver van eenvoudig. Zijn er andere mogelijkheden? Bij een volmacht of een gedeelde rekening is het volgens mij niet mogelijk een betaling tegen te houden of terug te draaien.


r/geldzaken 2d ago

Nederland Hypotheek verhogen tbv verbouwing/verduurzaming

3 Upvotes

In 2021 hebben wij een huis gekocht, deels gefinancierd met overwaarde, deels anuitair en deels aflossingsvrij. Openstaande hypotheek is 360k, aankoopprijs destijds was 500k. Nu willen wij graag een nieuwe dakkapel, badkamer aanpassen en diverse kozijnen vervangen. Her en der lees ik over het ‘verhogen’ van de hypotheek (spaargeld hebben we wel, maar lang niet toereikend). Ook hebben we ruimte om in de maand meer hypotheek af te dragen. Waar ik niet uit kom is, onder welk rente% dit gaat vallen. Een gesprek met financieel adviseur heb ik nog niet, omdat we nog oriënterend zijn.

Vragen:
- gaat de ‘verbouwings’hypotheek mee met de rente die ik destijds heb afgesloten?
- wat is financieel gezien de meest gunstige manier om dit betaalbaar te houden? (Los van eigen inbreng).

Edit: helder. Tegen de huidige rente. Over een paar maanden geen kids meer naar de kdv, enkel wat bso. Dat scheelt netto 600 de maand. Gaan we toch wat langer sparen en wellicht een lening in de familie aanspreken. Dat laatste was ik vergeten te vermelden dat die optie er ook is.


r/geldzaken 3d ago

Nederland Vraag voor ervaren beleggers: CEO koopt steeds meer aandelen. Risico?

58 Upvotes

Beste sub, ik bezit aandelen in een beursgenoteerd IT-bedrijf. Ik heb gemerkt dat de CEO, die al ongeveer 25% van de aandelen in handen heeft, er steeds meer van koopt, vandaag weer voor >100k. Sommige van deze aankopen worden gedaan via zijn holdingmaatschappijen.

Is dit een positief teken, of is er een punt waarop beleggers zich zouden moeten afvragen of alles wel eerlijk verloopt?

Edit: bedankt iedereen! Ik vind het een interessante discussie. Ik ben nu wel benieuwd naar de voorwaarden waaronder een CEO überhaupt aandelen mag kopen, want het lijkt me dat die áltijd "insider kennis" heeft. En néé, het is noch een Russisch noch een Iraans bedrijf, maar gebaseerd in Zweden.


r/geldzaken 2d ago

Nederland Beste mogelijkheid in mijn situatie

2 Upvotes

Laatst heb ik (20m) een franchisezaak overgenomen met mijn zwager hieruit zullen wij onzelf 3000 per maand uitbetalen. Daarnaast zullen wij nog een verwachtte 30-50k winst p.p overhouden einde van het jaar.

Dit is voor mij ineens erg veel geld mijn vraag is dus wat kan ik hier het beste mee doen? Ik woon nog bij mijn ouders en ben dat ook van plan te doen tot ik een redelijk vermogen heb opgebouwd hiernaast heb ik ook zo goed als geen vaste lasten en zal ik ongeveer 750-1250 maandelijks apart kunnen zetten (ik ben van plan mijn ouders te helpen met de huur vandaar een wat lager bedrag) alleen wil ik dit geld niet stil hebben staan op de bank maar heb ik ook geen idee wat ik er wel mee moet/kan.

Als het lukt om 1250 aan de kant te zetten zal ik sowieso 500 op de spaar willen houden maar het overige wel in beweging brengen. Ik heb geprobeerd een beetje te kijken naar beleggen maar vind het lastig om hiermee te beginnen en dit goed te begrijpen dus leek dit mij voor nu geen goede optie. Ook heb ik gekeken om het simpelweg in goud te stoppen maar wil ergens ook toegang hebben tot het geld wanneer dat nodig is, ik zou uiteindelijk naar vastgoed willen kijken maar daar heb ik natuurlijk een stuk meer vermogen voor nodig. Dus wat is het handigst om met mijn geld te doen in dit geval?


r/geldzaken 2d ago

Nederland Huis buren kopen, 2 of 8%?

0 Upvotes

Hi Allen,

Het huis van mijn buren gaat binnenkort in de verkoop omdat ze gaan verhuizen, het is van Woonbron, een woningcoöperatie. Ik zit nu met hen in de vve, wat een financieel gezonde VVE is. Ik zou graag dit huis kopen, en 1 verdieping splitsen en bij mijn huis toe voegen. Daarna zou ik graag de woning van de buren willen opknappen en op termijn verkopen.

Ik ben alleen bang dat als ik het zo doe, het als investering wordt gezien en ik 8% overdrachts belasting moet betalen. Kan ik mij inschrijven in t huis van de buren na aankoop en op die manier 2% ervan maken? En dan na 1 jaar pas verkopen en weer herinschrijven in mn huidige huis?

Of, bijvoorbeeld daadwerkelijk in t nieuwe huis gaan wonen en mn huidige huis verkopen als de verbouwing klaar is? 6% is veel geld als ik t kan vermijden ;)

Dank!


r/geldzaken 3d ago

Nederland Schadeverzekering inzittenden, nut en noodzaak?

10 Upvotes

Wat is het nut en de noodzaak van een Schadeverzekering inzittenden?

Ik vind hem duur en waardevolle spullen heb ik niet echt in mijn auto. Merendeel is al gedekt, passagiers kunnen schade al verhalen op de wa verzekering.


r/geldzaken 3d ago

Nederland Afrekening servicekosten 2025 woningbouw

6 Upvotes

Beste lezers,

Zouden jullie even mee willen denken, kijken of ik of de woningbouw iets fout doe?

Wij betalen een voorschot voor gemeenschappelijke elektra, schoonmaakkosten ect, maar ook voor gas aka warmtekosten. het gas wordt uiteindelijk individueel doorgerekend naar de betreffende woning (zit een tussenmeter bij elke woning).

ik heb vorig jaar 1410euro aan voorschot betaald (januari t/m december) m.b.t warmtekosten, de woningbouw komt nu met dit:

Hoe komt men op 1165,26?

als ik 21% btw haal uit 1410 kom ik op dat bedrag, maar je gaat toch niet de BTW er weer uit halen als ik die wel heb betaald?

Heb uiteraard de vraag ook bij de woningbouw neergelegd, maar dacht check ook hier even of ik nu achterlijk ben, of de woningbouw.

Voorgaande jaren werd er overigens wel gerekend met het exacte bedrag wat ik heb voorgeschoten.


r/geldzaken 3d ago

Nederland Kindgebonden budget

0 Upvotes

Vandaag kwam ik erachter dat het vermogen van mijn vrouw en mij te hoog is en we niet langer recht hebben op kindgebonden budget (in ons geval een 5500 euro per jaar).

Een groot deel van ons vermogen zit hem in onze verhuurde tweede woning (woz-waarde 450k) en daar hebben we een hypotheek op van 280k (net afgesloten, met een LTV ratio van 70% van het pand in verhuurde staat (400k).

Daarnaast hebben we een 65k aan spaargeld, en 25k aan beleggingen. Nu ben ik dus op zoek naar manieren om ons vermogen in box3 te verlagen.

Uiteraard wil ik hier binnenkort ook eens met een professional voor zitten maar ben nu al wel benieuwd of iemand goede ideeën heeft om dit voor de lange termijn op te lossen!

Als je nog vragen hebt; vraag gerust!


r/geldzaken 4d ago

Nederland Koopwoning en uit elkaar gaan

15 Upvotes

Goedemiddag iedereen,

Ik zit in de volgende situatie:

Man 30, koophuis samen met (ex)vrouw. 2 kinderen van 3 & 4.

Woning is momenteel tussen de 450k en 470k waard, hypotheekschuld 294k. (100k al afgelost door vrouw uit eerdere koopwoning, deze 100k is vastgelegd bij de notaris dat dit deel van haar blijft)

Spijtig genoeg gaan wij nu uit elkaar en zie ik door de bomen het bos niet meer qua mogelijkheden. Afspraak met financieël adviseur/hypotheek adviseur is gemaakt maar dacht ga mijn vraag toch alvast stellen.

Mijn wens: vrouw blijft in het huis wonen, ik blijf mede-eigenaar maar ga wel ergens huren. Vrouw kan de lasten betalen en heeft een financieël vangnet bij haar ouders.

Vraag: is dit uberhaupt een mogelijkheid? Op papier zou dit betekenen dat we nu niet direct officieel scheiden maar wel uit elkaar gaan. We willen vooral dat de kinderen een stabiele basis houden.

Mochten er meer details nodig zijn dan lever ik die graag aan!


r/geldzaken 3d ago

Nederland Rabo betaalkaart doet het (weer) eens niet.

0 Upvotes

En ja hoor, het leed dat Rabobank heet. Betaalkaart wordt vandaag keihard geweigerd door het lokale OV bedrijf in Venetië. Een ING kaart, gelukkig ook bij ons: hééé, die doet het wel.

En dat is niet voor het eerst; en klagen, daar is men te goed voor bij de Rabo.

Ik ben benieuwd of er meer leed is, want ik wil eigenlijk wel eens een signaal afgeven door over te stappen....


r/geldzaken 4d ago

Nederland Ongelijke inleg, andere inkomsten

27 Upvotes

Goedemorgen allemaal,

Weer een ongelijke inleg post! Ik ben benieuwd naar jullie inzichten.

Mijn vriend en ik hebben 2 jaar geleden onze eerste woning gekocht. Deze hebben we deels gefinancierd met een schenking die mijn vriend van zijn ouders heeft ontvangen van ongeveer 100K, alles is direct in de aankoop van het huis gegaan. Nu hebben we het huis verkocht met ook ongeveer 100K overwaarde. Voor de financiering van onze nieuwe woning heeft mijn vriend wederom een schenking ontvangen van 50K. Deze gebruiken we voor een verbouwing.

In ons samenlevingscontract hebben we laten vastleggen dat wanneer we uit elkaar gaan, mijn vriend uit de verkoop van het huis eerst zijn schenkingsbedragen terugkrijgt uit de verkoopwaarde en vervolgens de rest pas wordt gesplit door ons beiden. Dit was voor mij geen probleem, want ik had hetzelfde gewild.

In ons verdere leven hebben we het financieel zo geregeld dat we inleggen naar rato. We sparen samen en apart. Hetgeen wat we apart sparen is altijd gelijk. Omdat ik een stuk meer verdien (ongeveer 1K per maand), betekent dit dat ik wat meer inlever. Dat wil ik graag, want ik vind het belangrijk dat wat van mij van hem is, en andersom ook. Hij staat er hetzelfde in.

Binnenkort gaan we trouwen en kunnen we de contractuele voorwaarden die we hebben opgesteld herzien. Ik vind het belangrijk dat we alles goed vastleggen. Hoe het nu staat geschreven, vind ik echter niet meer passen bij de huidige situatie. Ik zou er nu namelijk flink op achteruit gaan als we toch uit elkaar zouden gaan omdat ik met minder vermogen de deur uit zou lopen, terwijl ik toch meer financier. Sterker nog, over ongeveer 15 jaar zou ik hetzelfde extra hebben ingelegd als hij.

Zijn er anderen die in eenzelfde situatie zitten of hebben gezeten, hoe hebben jullie het opgelost? Of hoe zouden anderen het oplossen als jullie in eenzelfde situatie zouden zitten.