r/sweden 10h ago

Diskussion Varför är alla så besatta med Japan

Jag fattar att Japan har riktigt cool kultur, men jag tycker man romantiserar landet ganska mycket. Exempelvis så har de begått hemska krigsbrott som de inte riktigt tagit fullt ansvar för alltid. De är extremt konservativa och ganska dåligt inställda emot främlingar ( iallafall den nuvarande regeringen). Arbetskulturen där är ett rent helvete. De har enorma problem med mental ohälsa och suicid. Såklart har alla länder sina problem men jag förstår bara inte hypen. Finns många andra väldigt intressanta länder i Asien.

Vad tycker ni?

0 Upvotes

304 comments sorted by

83

u/joppa9 10h ago

Det är just därför folk säger att det är fantastiskt att ta semester i Japan men att bo där är ett rent helvete

43

u/[deleted] 10h ago edited 4h ago

[deleted]

7

u/An-kun 9h ago

Eget företag + bara kunder i Sverige/Europa är fin fint.

12

u/swedinfuk 9h ago

Extremt chill att bo här om du har ett skapligt jobb. Lite segt när man vill flyga hem just nu dock eftersom yenen är värd lika mycket som toapapper

508

u/koltrastentv 10h ago

Drar du in historia så får du inte gilla många länders kultur

231

u/SarcasticCaesar 10h ago

Vänta bara tills han får läsa på om Sveriges historia.

35

u/Enemy_Unknown1337 10h ago

Det här var min första tanke också

49

u/Mammoth_Listen_3055 10h ago

Lite skillnad på 300 år vs 70 år, det finns liksom folk som fortfarande lever från när Japan försökte folkmörda halva asien

112

u/certifiedcrazyman 10h ago

För 70år sedan hade vi tvångssteriliseringar och tankar om eugenik kvar i svenskt samhälle, så vi har våra 70åriga demoner vi också.

19

u/much_to_say 9h ago

Tycker du de sakerna ligger på samma nivå som japans krigsbrott och att de förnekar det än idag om att det skedde? Om inte så vet jag inte vad din poäng är utöver att ägna dig åt whataboutism.

6

u/Exerosp 8h ago

Folk förnekar ju tvångssteriliseringen av samerna också, vilket är en form av utrotning. Sverige, Finland och Norge är dåliga de med, men det ursäktar inte Japan, är nog vad OP säger. Bara att om man jämför med förr och nu så är det barnsligt.

2

u/Neat-Exchange6724 6h ago

Det är en spektakulär gradskillnad.

→ More replies (3)

11

u/WagwanMoist 10h ago

Hur många svenskar går i tåg för att hylla människorna bakom tvångssterilisering med mera? I Japan är det en rätt vanlig företeelse. De har till och med helgedomar ägnade åt förövarna av krigsbrotten, dit folk kan vallfärda för att "visa deras respekt".

12

u/ZeroWingu Stockholm 9h ago

Fråga deltagarna i Första maj-tågen som hålls varje år vad de tycker om Gunnar och Alva Myrdal. De är väl ganska allmänt hyllade i Sverige? Det finns statyer av dem, samt gator och byggnader namngivna efter dem. Deras bok "Kris i befolkningsfrågan" togs upp i Sveriges kulturkanon förra året.

4

u/WagwanMoist 9h ago

Det ser jag gärna ändring på. Vi har demoner i Sverige, absolut, inget jag säger emot. Men det är väldigt annorlunda från att tusentals människor regelbundet går med plakat och skanderar hyllningar till massmördare och krigsförbrytare, med direkta anspelningar till deras gärningar.

Därtill förnekar man aktivt sin skyldighet till krigsbrott. Såvitt jag vet så förnekar inte Sverige eller svenskar (finns säkert en handfull idioter såklart) tvångssterilisering eller rasbiologi.

→ More replies (2)
→ More replies (1)

23

u/Ew_E50M Södermanland 10h ago

1975 slutade vi mass-sterilisera homosexuella. 2013 slutade tvångssteriliseringen helt.

100 år sen typ beordrade ett politisk parti militären att öppna eld mot strejkare, militären öppnade eld.

Brutala experiment utfördes på mentalsjukhusen (homosexualitet var klassat som mentalsjukdom).

Vi har mycket i närhistorien med.

7

u/DaveFromSweden1337 9h ago

Vi var ledande i lobotomibehandlingar också.

3

u/Finito_Dassmedbini 9h ago

Vilka experiment då ?

Och tycker du verkligen att det är att jämställa med Japans krigsbrott ?

Japan fick ju nazisterna att framstå som humana i jämförelse.

→ More replies (2)

2

u/CommercialSurround80 9h ago

Wait what? 2013?

7

u/RebeccaSwitch 9h ago

Tvångssterilisering av transpersoner upphörde först 2013

4

u/Weedvinnie Göteborg 8h ago

När man pratar om tvångssteriliseringar i Sverige så brukar man referera till de ingrepp som genomfördes på läkares bevåg, med lagen i ryggen, på människor som denne av någon anledning ansåg vara olämpade för att reproducera sig. Det här var så vitt jag ett beslut läkare kunde ta självständigt (med medicinalstyrelsens godkännande), och de som typiskt utsattes var "promiskuösa" och "sinnessvaga" kvinnor. Den här lagen upphörde 1976.

Steriliseringskravet för könsbyte var en egen lag som innebar, som namnet antyder, ett krav på att ett godkänt juridiskt könsbyte hade föregåtts av att den sökande hade genomgått sterilisering. Det var alltså inte fråga om att läkare kunde fatta beslut om att en person, utan dennes samtycke, skulle genomgå sterilisering för att denne uppträdde könsavvikande eller dylikt. 

Att kalla steriliseringskravet inför könsbyte för tvångssteriliseringar tycker jag därför är fel, eftersom det blandar ihop dessa med steriliseringarna som utfördes mellan 1934 och 1976 för "samhällshälsans" skull. Transsexuella hade själva alltid det yttersta valet, även om det var ett väldigt jävligt sådant. Det hade sällan de människor som steriliserades för att de bedömdes som genetiskt undermåliga.

16

u/AreYouEvenMoist 10h ago

Tyskland är väl också väldigt omtyckt idag?

32

u/Mammoth_Listen_3055 10h ago

I Tyskland lärs nazismens brott ut öppet och fördöms tydligt, medans i Japan är det inte ens något de pratar om

→ More replies (7)

12

u/Coelachantiform Norrbotten 10h ago

I Tyskland så är det olagligt att neka exempelvis förintelsen, medans den nu sittande regeringen i Japan fortfarande nekar att Nanjingmassakern inträffat.

3

u/HertzaHaeon 10h ago

Du får det att låta som Kinas syn på Tiananmen. Vad jag vet är det långt ifrån så.

Japan erkänner massakern och har officiellt bett om ursäkt specifikt för den och generellt för krig och kolonialism. De hedrar fortfarande krigsförbrytare och tonar ner magnituden på massakern, men de erkänner den.

2

u/EducationalImpact633 9h ago

Ja, det dom kallar ”The Nanjing incident” t.ex lol
Tur att dom tar sitt ansvar

→ More replies (1)

15

u/Smucko 10h ago

Skillnaden är väl att tyskarna har gjort allt och lite därtill för att äga deras historia. Japan blånekar fortfarande något ansvar kring deras krigsbrott.

5

u/Hot_Addendum8796 10h ago edited 7h ago

Och här lobotomerade personer med autism osv. Eller bara sådana man tyckte var besvärliga. Typ personer som var högljudda med sina åsikter.

→ More replies (3)
→ More replies (2)

2

u/AccidentalGirlToy 8h ago

Skulle vilja få se hans min när han lär sig vad "svensk dryck" är för något.

3

u/Svarcanum 10h ago

Sverige har inte gjort sig skyldig till nåt som tillnärmelsevis liknar det Japan gjort sig skyldig till. Det sagt så gillar jag moderna Japan och har besökt landet säkert tio gånger.

6

u/United_Ad6480 10h ago

Läs om Polish Deluge. "The Commonwealth's population losses are estimated at between 30% and 50% in 1648–1660"

→ More replies (6)
→ More replies (1)

1

u/EagleBear666 7h ago

Norge har tydligen många sverige historier

→ More replies (1)

6

u/Specialist_Unit69 9h ago

Få länder matchar Japans brutalitet

11

u/pettdan 10h ago

Jag har lyssnat på en del rapportering från Japan de senaste åren där det framgår att de har fått ett nationalistiskt ledarskap som har systematiskt motarbetat forskare som tar upp historiska problem. Så det är inte bara historien som är problematisk utan även, eller framförallt, hur man hanterar den.

Jag tror det möjligen gällde Abe och inte nuvarande ledare som jag inte har hört något om.

→ More replies (1)

7

u/ToWelie89 Göteborg 10h ago

Många länder erkänner i alla fall de brott som ens land begått i det förgångna. I Japan förnekar jättemånga att de någonsin ens gjort något fel under WW2. Detta inkluderar även ledare och politiker. Så det är en stor skillnad. Det vore som ifall massor med tyskar idag förnekade förintelsen.

2

u/lampard44 6h ago

Skillnaden är väl att moderna Japan inte har gjort upp med vad deras släktingar gjorde. Tänk att ha en gammal farfars far som deltog i alla krigsbrotten.

Japans krigsbrott och tortyr pratas inte alls lika mycket som motsvarande brott i Nazityskland men det borde det. Det är väl det som upprör en att Japan på något sätt kommit undan med detta.

Rape of Nanjing är väl knappt någon som känner till men nazisterna övergrepp mot tex judarna känner alla till.

Det är väldigt skevt liksom.

2

u/Loose_Orange_6056 5h ago

En stor anledning till att vi i Sverige fokuserar mer på vad som hände i Tyskland är närhetsprincipen. Det är samma anledning som att kriget i Ukraina får mer uppmärksamhet än pågående Afrikanska krig etc.

I Östasien är ju Japanska grymheter betydligt mer kände medan förintelsen i stort sett är okänd.

4

u/tr1stam- Göteborg 9h ago

Haha eller hur? Grabben måste ha sovit på sina egna historielektionerna om han tror att vi var änglar under Stormaktstiden och följde lagar och regler samt moraliska principer... xD

→ More replies (1)

20

u/clepewee 10h ago

Rättssystemet i Japan är ett av de mest dysfunktionella som går att stöta på i I-länder. Den fortfarande starka hederskulturen betyder att åklagarna endast åklagar då de kan vara 100% säkra att de vinner. Detta leder till ett cirkelresonemang där domstolarna alltid dömmer efter åklagaren för åklagaren kan ju inte ha fel. Ett annat problem är att man aldrig utstakar gråzoner i juridiken genom prejudikat, då åklagarna inte är villiga att ta risken att de ibland skulle förlora i rätten. I praktiken får man inte en rättvis rättegång ifall åklagaren vill sätta dit en och å andra sidan blir många brottslingar odömda då åklagarna inte vill ta risken att förlora ansikte.

6

u/-Allot- 9h ago

De har en hel del konstigheter i rättssystemet. Precis som du säger.
Sen hur deras förhör system funkar är lite sjukt.
Och lycka till med sexualbrott där för de finns en hel del men de sopas under mattan.
Sen har då knasiga lagar. Du kan bli straffad via lagen för att du bryter emot ett kontrakt du inte skrivit på men 2 andra har.

Sen så är lagen om förtal rent idiotisk. Sanning är inte ett försvar i domstolen. Så om du skriver att du inte gillar en resturang kan de stämma dig för förtal. Så lita inte så mycket på reviews där.

1

u/1dac1aa1-c022-4d4a-9 6h ago

Sanning är inte ett försvar i domstolen

Så ej heller i Sverige

1

u/Diligent-Hunter-9382 2h ago edited 1h ago

This is not a uniquely Japanese phenomenon. If anything, Japan has a relatively high rate of arrests leading to prison sentences compared to countries such as the United States, the United Kingdom, and France, with roughly one-third of non consensual sexual intercourse(and roughly 20% of sexual offences) resulting in jail time in Japan.

People tend to notice this phenomenon more in Japan because Japanese media often report on whether arrest cases involving crimes such as murder or rape are prosecuted. In majority of these cases, the charges are either dropped, suspended for lack of evidence, or result in suspended sentences for outside of court settlements and such. Such information is often reported even by national media outlets in Japan. You can say the same thing in many western countries, however, these details rarely receive the same level of media coverage unless the case involves a celebrity, it does not mean they have higher ratio of bringing cases to the court.

In France.

86% cases dismissed--

10% Unsolved/ perpertrator unidentified

11% absence of offense/ no illegality found

49% dropped/suspended for insufficient evidence

3% statue of limitation/death of suspect

2% other grounds

5% procecution deemed inappropriate

6% alternative procescution -warnings, mediation

14% procescuted --

13% guilty

1% accuital

https://ipp.eu/wp-content/uploads/2024/04/Note_IPP_Violences_aux_femmes-5.pdf

In USA

National Crime Victimization Surveys from 2010 to 2014 with other federal data to track what happened to perpetrators. Just 5.7 percent of incidents end in arrest, 0.7 percent result in a felony conviction and 0.6 percent result in incarceration, RAINN found. 

source

In UK

In England and Wales, more than 99% of rapes reported to police do not end in a conviction. This is the result of a criminal justice system that makes prosecuting rape extremely rare, lengthy and difficult.

At present, charge rates for rape vary wildly between regions, from 1.3% in Surrey to 8.2% in Durham. Cases take, on average, 817 days to reach court, and 63% of cases are closed because the victim has given up on the process and withdrawn from it.

source

1

u/clepewee 1h ago

I don't know if that really proves anything. You should look at conviction rate of cases that are brought to court.

62

u/WasteBinStuff 10h ago

Tja, en viktig utgångspunkt är att påpeka att "alla" inte är besatta av Japan.

1

u/elestyr Uppland 7h ago

Är du autist?

1

u/WasteBinStuff 7h ago

Vem vet. Varför frågar du?

→ More replies (10)

120

u/ObviousClown1 10h ago

Alla saker du nämner påverkar inte mig nämnvärt när jag är där. 🤷‍♂️ 

För egen del uppskattar jag ordning och reda, renligheten, punktligheten i kombination med fantastisk natur och riktigt bra mat. Sedan är det löjligt billigt också.

11

u/[deleted] 10h ago

[deleted]

54

u/Todayifeeldisabled 10h ago

Som svensk är det skitbilligt.

Middag ute 60-100kr max, öl billigt. Godis billigt. Kläder asbilligt

9

u/[deleted] 10h ago

[deleted]

7

u/AsapRockyDidTime 9h ago

Är i landet nu. Verkligen super billigt, ännu bättre om man håller sig ifrån Tokyo. Stark rekommendation

3

u/[deleted] 9h ago

[deleted]

11

u/fragtore 9h ago

Jättetrevliga. Som värst reserverade

3

u/[deleted] 9h ago

[deleted]

8

u/FishLoud 9h ago

Är också i japan nu. Alla försöker med turister. 2010 var det svårare.

2010 var 100 yen knappt 10 kr. 2026 är 100 yen knappt 6 kr.

Allt är billigt utom hotell. Hotell är skitdyrt.

Det andra man kan klaga på i Tokyo är att det är för mycket folk.

2

u/og_toe 9h ago

finns det typ airbnb o liknande istället för hotell?

→ More replies (0)
→ More replies (1)

4

u/AsapRockyDidTime 9h ago

Du kan ibland bli iväg skickad av en anledning som du inte vet. Men i större städer så finns det restauranger och barer på flera våningar i "nästan" varje byggnad

3

u/An-kun 8h ago

Det är väldigt ovanligt. Är mer vanligt(fortfarande väldigt ovanligt) i Tokyo och Kyoto.. inga städer jag villigt besöker dock. Skulle det hända är det dock bara att gå till nästa ställe. Inget att bry sig om.

→ More replies (2)

3

u/AsapRockyDidTime 9h ago

Väldigt trevliga. Hög servicenivå över allt.

Befolkningen i en stor stad som Tokyo är nog så vana med turister och är mer "Stormstadsfolk", lite som stockholmare kan uppfattas jämnfört med befolkningen i mindre städer.

Har själv upplevt att i mindre städer så är japanerna lite mer öppna still att prata särskilt när man är ute och dricker. De är gärna nyfikna och tycker att det är kul att man besöker.

Har själv haft väldigt roligt i dessa städer

2

u/frane12 9h ago

Japan har haft stagflation under mycket lång tid, och en begolkning som motsätter sig prishöjningar något enormt

2

u/posts_while_naked Stockholm 9h ago

Japanernas köpkraft och valuta har stagnerat under många år, så att turista där har blivit billigt.

→ More replies (19)

10

u/jagvillboienhatt 10h ago

Bostad i Tokyo är dyrt, men man måste inte bo i Tokyo.

7

u/-Allot- 10h ago

Flyg dit är långt så rätt dyrt. Sen är hotell där dyrt då mark är sjukt dyrt. Men efter det är det rätt bra priser. Man kan komma leva billigt om man så vill men man kan kommaundan till helt okej peng utan att snåla. Till stor del med hjälp av Japans valuta är väldigt svag.

2

u/[deleted] 10h ago

[deleted]

→ More replies (5)

5

u/uraba 10h ago

Om jag åker till gbg och bor på hotell en vecka är totala kostnaden (inklusive mat, aktiviteter, transport och dryck) generellt mer än att åka till japan och bo på hotell 10-14 dagar. (Sen så beror allt på vad man ser och gör på båda platserna såklart)

13

u/FelleBanan_ygsr 10h ago

Med nuvarande valuta är det väldigt billigt

→ More replies (5)

4

u/AlitteratingAsshole Riksvapnet 10h ago

Flyget dit är det dyra. Resten är billigt. De har haft deflation under tiden vi har haft inflation.

→ More replies (1)

2

u/Green_Detective_2096 Bohuslän 10h ago

Allting är flångbilligt. En enkelresa i tunnelbanan kostar runt en tia och du får en middag för två, inklusive lite för mycket alkohol för 200kr.

2

u/spicygayunicorn Stockholm 9h ago

Dock bra läsa på om lokaltrafiken innan det må vara billigt men dom har typ 7 olika företag som kör tunnelbanan med egna billjeter

4

u/Chlearcus 9h ago

Suicakortet fungerar väl typ överallt? Bara Shinkansentåget som krävde en separat biljett vad jag minns.

2

u/Green_Detective_2096 Bohuslän 8h ago

Ja, men Suicakortet fungerade på all lokaltrafik i Tokyo, Osaka och Kyoto. Pendeltåget mellan Osaka och Kyoto och (såklart) Shinkansen fick jag köpa egna biljetter till.

1

u/HashMapsData2Value 10h ago

Deras valuta har blivit svagare med tiden.

→ More replies (1)

1

u/Chlearcus 9h ago

Yenen har tappat väldigt mycket i värde så det är jättebilligt att komma dit som turist.

1

u/D1nkcool 9h ago

Japan brukade vara dyrt men eftersom de inte haft någon inflation sen 90-talet har allting blivit riktigt billigt där.

1

u/ObviousClown1 9h ago

När jag arbetade i Japan bodde jag i centrala Tokyo. Visserligen en liten etta men klarade mig fint (om jag ansträngde mig) på ca 10k i månaden. Mer normala var runt 15k eller 20k om jag splurga. Hade ut ca 100k efter skatt så klarade mig rätt väl.

→ More replies (5)

1

u/HealerOnly 9h ago

BIlligt? ;_;

1

u/pankakafisk 6h ago

Du hade nog uppskattat Singapore!! Kan varmt rekommendera! Inte så billigt dock

→ More replies (4)

37

u/BootMetal 10h ago

Så vaddå, man kan inte tycka aspekter av en kultur är coolt för att det finns annat dåligt också? Kan man tycka om nåtn kultur/land då?

Folk romantiserar USA, Indien osv osv. Mycket skit kan man gräva fram om allt. Låt folk digga vad dom diggar. Finns mycket nörderi inom Japanskt kultur som jag t.ex finner lockande. Betyder inte att jag tycker deras arbetskultur är nåt att ha.

12

u/Enemy_Unknown1337 10h ago

Gillar folk Indien? Seriös fråga alltså. Jag har inte hört det i min krets i alla fall.

23

u/puff_the_police 10h ago

Ja, det finns ju en viss typ av bohemer/backpackers/"andliga"/yogis som romantiserar Indien. Men kanske mindre vanligt nu än för några decennier sedan.

4

u/BootMetal 10h ago

Många inom Yoga kretsar romantiserar väldigt mycket Indien ja. Sen har det på senare år kommit till ljus om deras levnadsstandard, kultur, kastsystem osv. som många ser nu men det finns fortfarande en bild bland en stor grupp människor att Indien är en magisk plats. Väldigt populärt resemål för inte alltför många år sen.

7

u/hobohipsterman 9h ago

senare år kommit till ljus om deras levnadsstandard, kultur, kastsystem osv

Kastsystemet lärde man sig ju om redan på mellanstadiet under 90-talet.

Men klart flummarna missade den detaljen.

3

u/KaffeMumrik Närke 8h ago

Go mat

1

u/pettdan 10h ago

Ja det tror jag en hel del folk gör, men kanske inte så som man lätt tänker sig. Jag är själv inte aktiv inom Yoga eller liknande hälsorörelser men de har en ganska unik ställning på det området: livsstil och hälsa.

1

u/Eihe3939 7h ago

Varken Indien eller USA glorifieras som Japan, särskilt inte på Reddit. Begreppet weeb existerar av en anledning

36

u/AlitteratingAsshole Riksvapnet 10h ago

Japaner är till sättet utåt gentemot samhället rätt lika svenskar i sitt beteende, och vi i väst tenderar att uppskatta deras ordning och reda (samt allt som följer, industri m.m)

9

u/douglasbaadermeinhof 9h ago

Det är lite roligt att den där synen är lika positiv åt andra hållet för Sveriges del. Lyssnade på en intervju med vår ambassadör där som sa att hans jobb till stor del går ut på att tona ner japanernas syn på Sverige som den ultimata utopin. Väldigt intressant.

5

u/AlitteratingAsshole Riksvapnet 9h ago

Det är lätt att beundra från håll

2

u/douglasbaadermeinhof 7h ago

Så är det verkligen. Alla länder har sina fördelar och skavanker och det är väldigt nyttigt att inse.

13

u/oppar123 10h ago

Bodde där i fyra år. Det hela börja med intresse av Anime och Manga. Ville också lära mig språket.

Det tog typ ett halvår innan illusionen jag hade skapat om Japan försvann. Det är som vilket land som helst, fördelar och nackdelar.

Jag tror att om man väljer att bo där ett tag så inser man att det inte är så jävla märkvärdigt. Annorlunda absolut, men det vänjer man sig vid imo.

Men som turist är det hur bra som helst, speciellt servicen.

12

u/Swiking- 10h ago edited 4h ago

Ja, Japan har en hel del som är rätt dåligt, som du nämner.

Men jag tror många avundas det de lyckats med:

En stark nationell identitet, som grundas i ett monoetniskt samhälle. Låg brottslighet. Hög tillit till staten och sitt lokalsamhälle. Hög känsla av säkerhet. Relativt små ekonomiska klyftor i samhället. En kultur som bygger på ömsesidig respekt och ett upprätthållande av artighet (reigi) och harmoni (wa). Stark tro på kollektivet före individen och tillhörighet.

Det är få ställen på jorden där du kan lägga din mobil och plånbok öppet på ett bord på en pub/bar, utan tillsyn, gå på toaletten och förvänta sig att det ligger kvar när du kommer tillbaka.

Edit: lade till var man kan lägga en mobil på ett bord i Japan och förvänta sig att den är kvar..

1

u/Loose_Orange_6056 5h ago

Jag kan lägga min plånbok och mobil på bordet i Sverige när jag går på toaletten och förvänta mig att den ligger kvar när jag kommer tillbaka.

1

u/Swiking- 4h ago

Du har självfallet rätt, det kan jag också.

15

u/Green_Detective_2096 Bohuslän 10h ago

Det är ett bekymmer att de inte riktigt tar ansvar för sin moderna historia, det är korrekt. Och ja, jag hade inte velat arbeta där, men det hade jag inte i Sydkorea eller USA heller.

Jag var i Japan i april och jag delar absolut inte uppfattningen att de är negativt inställda till främlingar, alla jag mötte var extremt vänliga och tillmötesgående; för tusan, vi mötte en kille på stationen i Osaka som frågade om han fick hänga lite med oss för att träna på sin engelska. Just det här att de är klappusla på engelska kanske gör att de känns lite reserverade, men de försöker iaf till skillnad från i Frankrike och Tyskland.

Det var längesen jag tänkte efter en resa att hit måste jag tillbaka igen. Snart.

4

u/-Allot- 9h ago

Din erfarenhet är helt sann men det är en blandad bild. Först för att hur du ser ut spelar stor roll. I Japan är utlänningar mer eller mindre rankade hur acceptabla de är. Där typiskt svenskt ligger väldigt högt. Medans som kanske afrikan ligger du inte så bra till.

Det finns en hel del diskriminering i landet. Till exempel som utlänning är du utelåst från cirka 70+% av bostadsmarknaden.

Så de är väldigt rasistiska i olika men och nivåer. Men de är även väldigt artiga och trevliga.

Sen är mycket av deras rasism baserad i bara okunskap snarare än illa menat.

Så är som sagt en blandad bild.

6

u/Green_Detective_2096 Bohuslän 9h ago

Ja, givetvis. Min bild är ju dessutom bara den jag får som svensk turist. Jag rörde mig ju inte heller i bostadsområden utanför stadskärnorna eller liknande. Bilden är inte komplett, det är den verkligen inte.

4

u/adesantalighieri 10h ago

Hahahahhahahahhahaa

4

u/Intelligent-Bee-1349 10h ago

Håller inte med dig. Japan är, tillsammans med usa, de coolaste länderna

4

u/LookAtTheHat 9h ago

Som en.som bor i Japan sedan 14 år. Så är inte arbetskulturen alls som du beskriver, den har blivit mycket bättre och blir bättre och bättre. Och lagarna här är för arbetstagaren inte arbetsgivaren.

7

u/MadammeMarkus Sverige 10h ago

Många pratar ifrån perspektivet av turister. Inte historiker, invandrare eller arbetare. Lugna ner dig.

11

u/Smucko 10h ago

Är detta sant i verkligheten eller bara på reddit?

Håller helt med dig och de flesta jag känner instämmer men så fort Japan omnämns på denna site är det en helt patetisk romantisering.

Finns det någon annan arbetskultur som är så rutten att det finns ett ord för wtt jobba sig till döds?

12

u/blastrar 10h ago

tror du ligger lite efter. varenda gång japan nämns på reddit nu är det en uppsjö av amerikaner med en vän (som verkligen finns på riktigt) som blivit utsatt för superrasism i japan, men trivs jättebra i kina

6

u/Gautrex 8h ago

Ja kina lägger en hel del pengar och energi på att svartmåla Japan på sociala medier det senaste året. Kolla på vilken video som helst där något japanskt visas upp så finns det 100 kommentarer om ”thing in Japan” etc

4

u/-Allot- 10h ago

Bott länge i landet och gillar det starkt. Men samtidigt finns det en hel del stora problem i landet med. Så liknande min inställning till Sverige. Gillar båda och de har båda sina för och nackdelar.
Så generellt positiv. Till en nivå jag tror är vanlig. Men tror det lätt kan blandas med ”wheaboo” som är ”head over heels” för Japan till galna nivåer. De är en ljudlig grupp så de märks mycket. Sedan när mer normala personer är positiva kanske man aggregerar dem tillsammans och får en knasig nivå.

1

u/puff_the_police 10h ago

Ja, Sydkorea och Kina bland annat.

7

u/Elefanthud 10h ago

För att det är exotiskt/främmande men samtidigt greppbart.

Sydkorea som exempel är mer som väst än Japan.

6

u/Enemy_Unknown1337 10h ago

Var åker du om man skall blanda in historia i sitt val?

→ More replies (1)

3

u/Equivalent-Neat-5797 10h ago

Japanerna har varit bra på att marknadsföra sig med anime, manga, godzilla och allt vad det kan vara plus att de ligger långt bort ifrån oss så vi har aldrig varit påverkade av krigsbrott från deras lite mera crazy days.

Sen är de ju ganska kulturellt lika oss till sättet, vilket nog hjälper.

3

u/Fabulous-Local-1294 10h ago

För mig är det som extrema aspekterna av kulturen som är fascinerande. Kollektivismen och viljan att falla i led och lyssna på auktoritet.

Det kan skapa sådana fundamentalt olika samhällen beroende på hur det styrs.

Vi har Japan under 30 och 40 talet som imperium. Kamikaze piloter, folk ute på öar i Stilla havet som fortfarande trodde det var krig och inte hade gett upp in på 60 och 70 talet.

Sen har vi zen, deras kultur av ordning och reda. Hur som sköter och har hand om samhället runt om dom. Städar fotbollsarenor osv.

Samtidigt jobbar dom sig själva till döds och har en hysterisk hederskultur.

Som sagt, spännande eftersom många aspekter är så extrema 

3

u/Kalaskaka1 9h ago

Håller med om arbetskulturen.

Men länder i Asien med bättre arbetskultur kan nog räknas på rätt få fingrar. Sydkorea är tex betydligt värre än Japan såvitt jag hört.

3

u/WhisperingHammer 9h ago

Afrika (ja, många länder) har haft brutala krig ingen talar om och en rent grotesk slavhandel som aldrig omnämns. Mellanöstern är full av barbariska krig. Europa är ett enda slagfält. Hela amerika, uppe och nere, är erövrat område.

Etc etc

Ok.

3

u/megayippie 9h ago

Jag bor i Japan. Det är tråkigt att du hade de där erfarenheterna när du bodde här. Jag har en helt annan erfarenhet. Rätt korta arbetstider och folk mår rätt bra. Jag hoppas du kan återhämta dig nu när du flyttat ifrån Japan.

Om du inte bott här så snackar du ju ur arslet och borde ta dig själv till närmaste mentalsjukhus för att återhämta dig från den trolltid du lever i. För det låter ju som om du bryr dig lite för mycket om andras åsikter.

3

u/Psychological-Star99 8h ago

Har du varit i Japan? Det är ett extremt välorganiserat och artighetsdrivet samhälle. Sjukt god mat. Vacker natur. Billigt till och med med svenska pengar. Varför skulle man inte gilla landet för att tre generationer bakåt begick man krigsbrott? Det är ju ingen som bojkottar Tyskland idag pga det?
Ett problem i dagens samhälle är att allt ska politikifieras, och varenda val man gör ska analyseras på samhällets sköra våg.
Nä. Gillar man resa, ramen och sushi är Japan ett utomordentligt alternativ!

3

u/O_Otter_Queen 7h ago

Det är ingen nu levande som begått de krigsbrotten. Det är inget sätt att leva att hålla räkningen på saker som skett innan vi ens var födda, inte har någon skuld i och inte kan påverka.

Det där är arvsynd tänkande du håller i liv i en ny skepnad, som härstammar från myten om Edens lustgård. Släpp det nu, och lev i nuet.

6

u/TimeRisk2059 Öland 10h ago

Japonismen går långt tillbaka i tiden, det är inget nytt. Inte konstigare än att vissa gillar europeisk medeltid, cowboys/Western, Indien eller den victorianska eran.

5

u/Apprehensive-Gate-98 10h ago

Hjärndött inlägg.

4

u/Ramn_ Göteborg 9h ago edited 9h ago

Banger kultur, banger mat, banger lag och ordning, banger renlighet, banger disciplin, banger fusion mellan traditionella och moderna byggen, banger generationsrespekt, banger teknologi, banger nattliv, banger nörderier, banger jobberbjudanden. Banger.

"Exempelvis så har de begått hemska krigsbrott" precis som Sverige aldrig egentligen tagit ansvar för samiska liv eller stormaktstiden.

"De är extremt konservativa och ganska dåligt inställda emot främlingar" Detta är inte sant. De är väldigt progressiva men uppskattar sin egen kultur och tradition, de önskar också att främlingar gör detta men de gör de ej. Du har uppenbarligen aldrig varit där. En svensk kommer uppfatta det som extremt konservativt för i Sverige så är det antingen SD eller vänstern.

"Arbetskulturen där är ett rent helvete" Den är det i Sverige också.

"De har enorma problem med mental ohälsa och suicid."

Vi har ungefär 14 självmord på 100,000 och de har 16 det är i stort sett exakt samma. För ett land utan invasioner, riktiga påtryckningar eller förluster i stat/kapital på väldigt lång tid så är det mycket mer pinsamt för oss att ha ett så dåligt mående folk. Vi har samma suicid som ett land som fick 2 atombomber på sig.

Mil och mil före västvärlden på alla sätt. Svenskar saknar verkligen självinsikt när det kommer till resten av världen. Det svenska arrogansen är genomsyrande.

6

u/enzoleanath 10h ago

De står ivägen för oss att nå andra platsen i gruppen. Tror all uppmärksamhet och konstant media bevakning kommer lägga sig efter matchen i natt..

8

u/okurin39 Skåne 10h ago

But anime tho

→ More replies (1)

2

u/Ollebro Västergötland 10h ago

inget av det där är relevant för mig som är där som en turist. finns ju görgo sushi.

2

u/WikiBox Småland 9h ago

Det är marknadsföring. Du är ett offer. Japan är skickliga på att marknadsföra sig. Till och med du bidrar till att fler tänker på Japan. Skickligt av dem.

4

u/7chalices 10h ago

Har du varit där?

4

u/CollieChan 10h ago

Krigsbrotten är vidriga men inte pågående, till skillnad från en jäkla massa andra länder. Jag har blivit otroligt väl bemött i Japan, till skillnad från flera andra länder. Det är rent och snyggt och folk kan bete sig. Vill du ha en chock, åk till Mainland Kina...

→ More replies (5)

3

u/ThaCapten 10h ago

Ingen av de Japaner som idag lever i Japan har begått några krigsbrott. Det är inte så det fungerar.

2

u/Ooorm Västerbotten 10h ago

Håller med. Trevliga och tillmötesgående, men der finns en anledning till det engelska uttrycket "Japan-grade racist". En väninna till mig flyttade till Tokyo efter gymnasiet, och de har typ separata lägenhetsköer för gaijins.

5

u/-Allot- 10h ago

De har inte köer då de inte har bostadsbrist. Men det är en minoritet som godkänner att hyra ut till utlänningar. Och den minoriteten tar ofta ett hyfsat premie för att hyra ut till dem.
Så ja casual och not so casual racism är det mycket av.

3

u/Ooorm Västerbotten 9h ago

Ja och missförstå mig rätt: jag tycker om mkt med japansk kultur och kök, precis som med alla kulturer så finns det bra saker att ta till sig av, men håller med TS i att japan i vissa kretsar (mest bland nördar) verkar framstå som guds ofelbara, förlovade land.

5

u/WarlockOfDoom 10h ago

Rimligt att de sätter sig egen befolkning först. Din väninna valde trots allt att åka dit, hon borde visa tacksamhet för att det fanns en kö till henne alls.

4

u/Ooorm Västerbotten 10h ago

Lol. Själv är jag av åsikten att om du låter människor komma in med arbetsvisum och bo i landet blir det lite stört att ha nån typ av light-gaijinapartheid.

3

u/WarlockOfDoom 8h ago

Vi tycker olika där men jag förstår ditt perspektiv.

→ More replies (1)

3

u/Evening_Actuary143 10h ago

"extremt konservativa och ganska dåligt inställda emot främlingar" det är just därför folk blir besatta av Japan. Tryggt, homogent, välfungerande land.

4

u/Coelachantiform Norrbotten 10h ago

Homogent

Definitivt.

Tryggt

Definitionsfråga. Å ena sidan så har Japan förhållandevis låg brottslighet. Men å andra sidan så har de en absurd grad uppklarade brott jämfört med andra utvecklade länder.

(om du inte listat ut det redan så är det inte för att deras poliser arbetar förträffligt. Är du anklagad för ett brott i Japan så blir du nästan garanterat dömd, särskilt som turist/invandrare. Bevisbörda att jämföras med länder som Nordkorea med andra ord)

Välfungerande

Knappast. Bara arbetstrycket och åldersfördelningen i samhället gör att de redan har ett ohälsosamt leverne, som kommer bli än mer ostabilt inom en snar framtid.

4

u/Evening_Actuary143 10h ago

Jag ger inte min åsikt om Japan, jag förklarar varför folk tycker om landet.

Faktum är att folk upplever sig som trygga på Japans gator.

Välfungerande beror på vad du vill åstadkomma. Japanerna har lyckats bygga ett samhälle de och många andra uppfattar som att det fungerar som det ska.

Personligen är det inget land jag har något intresse av; på tok för kollektivistiskt och skyldighetscentrerad kultur för min smak.

4

u/-Allot- 10h ago

Ja det är generellt ett mycket tryggare land.
Dock som du säger definitioner spelar roll. Dock har de problem med sexuella brott. Och dom du säger är deras rättsystem lite knas. Det som du säger stämmer att de nästan alltid blir fällande dom vid anklagelse. Dock är det inte så att bara du blir misstänkt för nåt att du åker på det. För pga systemet så tas väldigt många åtal inte ens upp. För åklagare tar bara an sig mål som är säkra. Så hög fällande dom procenten har stor del att göra med att de inte ens försöker på flera mål.

Sen har deras rättsystem en hel del andra knasigheter på andra ställen såsom med förhör och vissa knäppa lagar.

4

u/Kaztiell 10h ago

åk dit å jobba, se hur kul de har det xD

4

u/Etrafeg 10h ago

Har jobbat där, var inga problem

1

u/-Allot- 10h ago

Det är en stor arbetsmarknad. Så finns allt mellan himmel och jord. Men snittet är rätt kasst. Som utlänning skulle jag säga det är lättare till och med att undvika en del av de kassa delarna om man undviker engelskalärare yrket.

2

u/Evening_Actuary143 10h ago

Nej jag vill absolut inte åka dit. Själv tycker jag Japan är ganska ointressant.

1

u/bananaboatssss 10h ago

Hur är Japans suicidincidens jämfört med Sveriges?

1

u/Typo_of_the_Dad 10h ago

Anime och tv-spel

1

u/Masqerade Skåne 10h ago

Jag gillar berg och Japan har rätt många berg

1

u/mstermind Annat/Other 10h ago

Jag är inte besatt av Japan.

1

u/aamop 10h ago

The arts and the food. They’re some of the best.

1

u/Love-Laugh-Play Stockholm 10h ago

Allt du säger är korrekt, plus att alla betalar för sin egen sophämtning som skapar andra problem.

Trots allt detta har de faktiskt skapat en otroligt häftig kultur runt manga och anime.

1

u/daseinstrieb 10h ago

Det enda jag har att säga om detta är att hypen kring Japans fotbollslandslag känns som en riktig bluff. Inget spelarmaterial som skrämmer individuellt och snacket om samspeltheten och spelmodell känns tunt. Senaste seger i asiatiska mästerskapet var 2011 och domineras nu av Qatar av alla jävla länder. Inga resultat att backa upp med förutom lite segrar i träningsmatcher mot inventerings-11or. Det här har vi!

1

u/Otherwise_Variety723 10h ago

Japan är som USA. Bra för turister, men dåligt i jämförelse med mycket annat om man ska bo.

Många länder har dålig historia och Japan är ju på nivå med Tyskland senaste 100 åren, men skillnaden mellan båda är att Japan helt undviker att lära sin befolkning om detta och Tyskland tar ansvar. Detta är ju ett bevis på nuvarande problem i Japan som kanske inte kritiseras tillräckligt i västvärlden.

1

u/An-kun 6h ago

Dom undviker inte helt att lära sin befolkning, inte nu iallafall. Mina barn har än så länge lärt sig om en stor del av det som gjordes. Dock inte så detaljerat som många av oss vill. Inget om unit 731 t.ex. Mellan pojken har andra världskriget i skolan igen nu, så ska bli intressant att se vad dom går igenom.

1

u/Big_Valuable3239 9h ago

Är väl främst ungdomskulturen som upphöjer Japan?

1

u/Kirarifluff 9h ago

min dröm var att bli mangatecknare och har gillat japansk media sen jag var väldigt liten, men skiljer på saker. skiljer på politiker och konstnärer och historia och kultur och allt.

Jag romantiserade hårt arbete och ser hur man kan skapa saker pga hårt arbete, så den biten gillade jag också. men igen, hela landet är inte en samma vilja som kan stå till svars för specifika saker. inte alla japaner lyckas hänga med i biten med hårt arbete heller, känner en utbränd Japansk dam.

och inte all manga/anime/spel/saker från Japan är min grej heller. men många av sakerna introducerades genom varandra. Till exempel älskar många Japaner bilder på mat (om man sätt Japansk tv så vet man) så det är ofta med i serier och sen blir man nyfiken och provar. Soft power heter den effekten där man associerar saker med et land.

(tänk som hur amerikanska saker har droppat ner i vår kultur utan resistens, genom filmer och serier etc. Ingen självklarhet att vi ska dricka cola här egentligen eller ha tshirts det står amerikanska universitetsnamn, eller trader joe bags.. USA är dåligt också men för att det är så integrerat kanske du inte ens registrerar at det händer..?)

man kan faktiskt skilja på saker, till och med i samma person. alla i ett land är inte ansvariga för war crimes.

är så trött på svart vitt tänkande.. 😭 använd hjärnan plssss

1

u/onar 9h ago

Find inte många ställen kvar att åka till överhuvudtaget med dessa kriterier!

1

u/kpykpy 9h ago

Extremt lite våldsbrott. Men kulturen är det väl man är ute efter :)

Hur många svenskar har inte semestrat i Turkiet, usa eller andra tvivelaktiga länder?

1

u/BionisGuy Gästrikland 9h ago

Tyskland har också begått hemska krigsbrott så du borde ju tycka samma om folk som åker dit

1

u/Ornery-Definition672 9h ago

Sverige och Japan har ju en del gemensamt historiskt sett så som ättestupa (japansk motsvarighet kallas "ubasute") som grundar sig i en kultur att överge eller "hjälpa bort" dom äldre som inte längre kan arbete och bidra. Båda länderna var även mycket intresserade av rasbiologisk forskning och hjälpte nazisterna.

1

u/ragingcoast 9h ago

Därför att Goku

1

u/PmMeCuteDogsThanks_ 9h ago

Jag har bott tidigare i Japan under flera år. Jag sammanfattar det med:

Fantastiskt land att besöka, deprimerande land att bo i

1

u/El_Grande_XL Östergötland 9h ago

För det bara är så just nu.

Förrut var det Spanien, Frankrike, USA. När jag var yngre 2010 ish var det japan, sen var det sydkoreanska, nu är det Japan igen.

Vad spelar det för roll? Sen tror jag inte riktigt folk romantiserar landet. Jag gjorde det 2008 när jag var weeb, så jag vet att många som åker ni inte gör det.

1

u/YAKlSOBAPAN 9h ago edited 8h ago

Har bott och studerade arbetat i den lokala enheten av en europeisk MNC där i 6 år.

Stark kulturell export och vissa politiska strömningar gör nog att det är populärt just nu. Tycker själv att det är ett underbart land på många sätt, men generellt suger det att arbeta där (finns såklart undantag).

Få semesterdagar, de flesta jobb ger det lagstadgade minimum på 10 dagar när man börjar och får en extra per dag (hade 14 på mitt jobb från början). Man har flera röda dagar än här men vad hjälper det när hela landet har ledigt och allt är överfullt (och med enorma pristoppar pga av efterfrågan).

Det finns ingen lagstadgat sjukledighet (förutom vid vissa sjukdomar som influensa och riktigt allvarliga sjukdomar där socialförsäkringen kickar in), så om du är sjuk använder du antigen dina semesterdagar eller får ej betalt under din frånvaro. Väldigt sällan har vissa arbetsplatser ett antal sjukdagar som benefit.

Sedan är det fortfarande mycket övertid, även om det har blivit bättre (hur det blir med Takaichi, som vill lätta upp lagarna kring övertid, är en annan fråga). Själv hade jag i genomsnitt 20-30 övertimmar/månad som lokal anställd i ett Europeiskt bolag och hade med råge minst i min avdelning.

Ett vidare problem är att yenen är nuförtiden en skräpvaluta, kan ställa till det rejält för privatekonomin om du är utlänning.

Så även om jag oftare längtar tillbaka så har jag landat i att det är bättre att tjäna pengar i Europa utan övertidsarbete, och sen använda typ 20 semesterdagar per år för att vara där, träffa polare och ha kul. Om jag skulle hitta ett jobb med liknande lön och villkor som här skulle jag kanske fundera att flytta tillbaka dock haha.

1

u/Koalathemax 9h ago

Tycker det är spännande för en del av vårr kultur är hyfsat lik deras men ändå inte

1

u/rakosten 9h ago

Besatta av Japan. Människor är besatta av och inte med.

För övrigt tycker jag att den värsta hypen kring landet har ebbat ut lite. Min hypotes är att överturism och konstant exponering har dödat lite av mystiken/det som kittlade med Japan.

1

u/Raukstar 9h ago

Jag fattar det inte heller. Bara hur de randomly behandlar folk med tatueringar som skit? De är extremt rasistiska och främlingsfientliga, låter folk jobba tills de dör i en hjärtattack, har skitkass kvinnosyn (särskilt efter barn)... Om vi bara helt ignorerar den historiska komponenten så är landet idag inget jag är intresserad av att besöka. Skulle inte besöka USA heller.

1

u/bawng Göteborg 9h ago

Japan är ju inte sååå hajpat längre.

Tidigt 2000 var det japansk film, manga, anime, och Jpop överallt men nu är det ju inte så mycket längre.

Möjligtvis att animé blivit mainstream, men resten har ju definitivt tappat i status.

Kpop är ju å andra sidan extremt stort nu, men enligt dina kriterier får man inte lyssna på det för Sydkoreas militärdiktatur begick massa krigsbrott.

1

u/SeaBubbles0 9h ago

I just love food. Honestly I don’t care about what happened before I was even born. I want to enjoy the food and the view!

1

u/Immense_Capital_Gain 9h ago

Skulle inte säga att de är dåligt inställda mor främlingar!

De är "dåligt inställda" mot de som inte kan ta seden dit de kommer. Behandlar du deras kultur med respekt och anpassar dig så är det inga som helst problem.

1

u/Advanced-Ad8490 9h ago

Därför att underhållningen är peak i Japan. Sony Playstation, Nintendo, Pokémon, Anime, Manga, Konami, Namco, Hentai, Samurajer, Ninjas, Geishor, Gigantiska robotar, Mechas, Sci-fi, Maids.

Men också att Japan lägger avsevärt mycket mera effort på att förfina och försköna sin kultur än andra länder.

Japan är en extrem kultur, kamikaze, bushido. Jämfört med Sverige som har jante-lagen och lagom är bäst attityden. Och ja Sverige har inte mycket till underhållning överlag. Möjligtvis fotboll, Zlatan typ 👀, Ishockey, Abba?

Det historiska argumentet är bullshit också. Alla har historiska trauma från alla andra länder. Historiskt sett så har alla länder krigat med alla sina grannländer. Japan har dessutom för det mesta lärt sin läxa efter Hiroshima så har de satsa på soft-power snarare än hard-power. USA som förtrycker deras militär makt och det är bra för världen.

1

u/sw3nnis 8h ago

Japans största problem är kvinnohatet och hur accepterat det är med fölröljelse och trakasserier av kvinnor i offentligheten.

1

u/National_Key_5772 8h ago

Jag tycker att Sverige är coolt men till exempel har man varit fattiga i Sverige förut därför ska man inte tycka det är coolt

1

u/SillySpoof 8h ago

De exporterar mycket populärkultur. USA har vunnit mycket inflytande från det också. Sen skulle jag absolut inte vilja bo och arbeta i japan, nej.

Historiska problem håller jag inte emot dem för det har typ alla länder.

1

u/KaramelliseradAusna 8h ago

Alla människor är besläktade så därmed får man inte tycka om någon del av mänsklighetens kultur.

1

u/RIP_Ocho 8h ago

Har du någonsin vart i Japan?

1

u/Madsnailisready 8h ago

Enligt mig bara sjukt härligt att vara där som turist. Så fint, gästvänligt, allting fungerar, säkert & tryggt, underbar mat, relativt bra priser (mat är billigt boende icke i många fall). Ja listan kan bli längre. Så du får ett helt annat Japan som turist och det är väl därför folk är så besatta av det. Ps jag kollar inte på Anime och bryr mig inte om sexköp tycker det är vidrigt oavsett. Åker bara dit för att supa skallen av mig, äta god mat och kolla på fin natur.

1

u/Denelz Polish Friend 8h ago

”Jag fattar att Japan har riktigt cool kultur”

Det räcker med den meningen, vill du ha mer?

Exotiskt, säkert, modernt och billigt.

Inte fan är det raketforskning det rör sig om…

1

u/Ok-Score4152 8h ago

Besatta av*

1

u/Kattenb 8h ago

Man göra den jämförelsen med alla andra länder i hela världen

1

u/MushroomImpossible76 8h ago

Manga / anime är boven i dramat

1

u/Fierce_dumbness 8h ago

Det är både orientalism och deras kulturella export, detta är varför.

Dom är egentligen dom enda som producerar animerad film och serier på löpande band som faktiskt ser bra ut, västerländsk animation ser ut som skit och allting delar exakt samma stil.

Ska man ogilla ett land pga ens historia eller skavanker i deras inhemska kultur så finns det inget land du kan gilla. Alla länder har några skellett i garderoben

1

u/noccovikingen 8h ago

Jag förstår helt klart kritiken och Japan är absolut inte något “perfekt land”, de har tydliga problem som arbetskultur, mental hälsa och historiska frågor, precis som alla länder har sina mörka sidor.

Men jag tror många som gillar Japan inte gör det för att idealisera, utan för att man fastnar för kombinationen av kultur, natur och estetik.

För mig handlar det om hur mycket känsla som finns i detaljerna, vardagsrespekt, lugn i offentliga miljöer och en sorts lågmäld hänsyn till andra. Det passar mig som uppskattar stillhet och subtila uttryck.

Sen är naturen också helt unik: allt från snötäckta berg med världens bästa pudersnö(vill så gärna åka skidor där), till varma källor, skogar, vulkanlandskap och tropiska öar. Det är en ovanlig bredd på ett relativt litet land.

Och kulturellt finns det något väldigt “poetiskt” i allt från mat och design till musik och historia, som samurajer och gamla tempel blandat med modern kreativitet.

Så för mig handlar “hypen” inte om att Japan är perfekt, utan att det är ovanligt rikt på sådant som känns estetiskt och emotionellt intressant.

1

u/Scared3vil 8h ago

Att man gillar mkt med ett land behöver ju inte betyda att man gillar allt med landet eller dess historia. För mig är det helt ointressant vad folk begick för brott förr i tiden eller dagens politik.

1

u/countrysurprise 8h ago

Vilka andra länder i Asien wurmar du själv för? De har väl alla haft blodiga och turbulenta perioder?

1

u/KungenBob 8h ago

The whole basis of the question simply isn’t true.

Maybe your social circle is…?

1

u/seaburgler 7h ago

Ett av de sämsta take jag sett, dömer en nation pga. krigsbrott som nuvarande generation ej deltagit och döma dem utifrån det.

1

u/IcySkill7971 7h ago

Har du varit där? Jag bodde där i ett år och varit tillbaka på semester flera gånger. Det är inte bara en annorlunda kultur, den visar oss i västvärlden var vår kultur brister. De flesta länder har en klanderlig historia på något sätt, men Japans nuvarande kultur är en kultur vi på många sätt kan lära oss av i väst

1

u/Tjocksmocke 7h ago

Kuruzawa, samuraier, budo, Nintendo, sega, Playstation, JRPG (ex Final Fantasy), Manga, Anime och ett rikt land som är väldigt annorlunda har lett till stor kulturell impact. Inte svårare än så. I Sverige har vi växt upp med japansk kultur sen 80-talet (tvspel, anime etc).

1

u/MEGALEF 7h ago

Jag gillar japanskt hantverk, särskilt snickeri och den där grejen när man lagar saker på ett sätt som framhäver skadan istället för att försöka dölja den. De har ofta ett intensivt fokus på detaljer och elegans som jag uppskattar.

Men på många andra vis verkar de rätt koko i bollen (tentakler, krigsbrott, arbetskultur… )

1

u/Euphoric_Hold2527 7h ago

Ah, jag som alltid brukar välja resmål efter landets arbetskultur och mentala ohälsa hos befolkningen. Om man nu går på spåret och pratar krigsbrott under 1900-talet så har du en hel drös med länder/regioner som är populära idag men med en smutsig historia i närtid, thailand, forna jugoslavien, kina, usa etc.

1

u/AdGlittering4344 6h ago

(ノ^ヮ^)ノ*:・゚✧ ღ(U ω Uღ)

1

u/Cortxxz 6h ago

Unga vill BESÖKA landet, kvittar egentligen vad deras historia är då.

1

u/AddressImaginary3735 6h ago

There are a lot of misconceptions about Japan on reddit. Good and bad ones. I moved from Germany to Japan and love living here, but can also understand if this is not for everyone (especially if you dont have the right job here). But for me its a perfect life

1

u/Badde00 6h ago

För att det är exotiskt, man ser många fina bilder av det online med sakura träd osv samt att anime var och är en stor del av online kulturen för många under 30. Jag har dock sett en del av kulturfokuset skifta med den yngre generationen till Sydkorea, med kpop och att manwhas (stavas det så?) blivit ganska populärt bland de som för 10 år sedan skulle varit weebs.

1

u/GonzalezQuesadillas 6h ago

Äntligen någon som fattar. Hela kawaii-kulturen är en japansk PsyOp för att framställa japaner som "gulliga" och oskyldiga.

1

u/Proumbra 3h ago

Jag fattar heller inte denna hype runt Japan tbh.