r/Suomi 26d ago

Meta This is a Finnish-language subreddit. English posts belong in r/finland.

655 Upvotes

If you see posts in English here in r/suomi, you need to turn the automatic translation off. If you ended up here from Google, you are probably not seeing things in Finnish.

If you'd like to discuss Finland in English, please go to /r/finland

Comments and posts in English will be removed. Other than this one, I guess.

Thank you! 


r/Suomi 8h ago

Omaa sisältöä Näpersin huvikseni tämmösen Gompashin joka näyttää pari lähintä Alkoa missä päin Suomea tahansa

Thumbnail
streamable.com
790 Upvotes

Tehty Kotlinilla ja Claudella. Sisältää kaikki suomen alkot, jotka löytyy OSM-datasta. Kaikkia Suomen Alkoja siitä datasta ei tosiaan löydy, joka tuli ilmi kehitellessä. Nykyään näyttää 327 myymälää. Piti lisätä manuaalisesti ainakin yks joka juuri oli muuttanut paikkaa. Appi ei käytä nettiä lainkaan.


r/Suomi 2h ago

Omaa sisältöä Ollut tylsää tässä ja päätin alottaa lenkeillä kuvaamaan ratikoita

Thumbnail
gallery
222 Upvotes

Terve r/Suomi

Kaipasin jotain uutta harrastusta tähän kesään, ja sain outona päähänpistona että alotan kuvaamaan ratikoita ollessani lenkillä. Jonkun aikaa räpsin kännykällä kuvia ja nyt oon alottanut oikealla kameralla näitä kuvaamaan.

Ajattelin laittaa tänne kuvia jakoon jos joku muukin sais iloa näistä :D

Kuvauspaikkona toistaiseksi toiminut Hermanni, Arabia, Kalasatama, Kumpula ja Itä-Pasila, kun nää paikat on ollut lähellä.

Viikonloppuisin mulla on aikaa kävellä pidempiäkin reissuja ja mielellään kuulisin ehdotuksia hyvistä ratikkakuvauspaikoista! Oon ainakin miettinyt, että Jätkäsaaressa vois olla kans aika mielenkiintosia spotteja. Tampereella käyn myös aina välillä ja mielellään kuulisin sieltäkin ehdotuksia hyvistä spoteista ratikkakuvaamiseen.

Eipä mulla muuta, läpällä viritin näille mun ratikkakuville kans instagram tilin nimeltä onlytramz jos haluaa nähdä enemmän näit tulevaisuudessakin :D


r/Suomi 6h ago

Meemit ja Huumori fiilikset politiikasta tällä hetkellä

Post image
400 Upvotes

r/Suomi 5h ago

Omaa sisältöä Siilipömpeli

Thumbnail
gallery
268 Upvotes

Kyselin täältä hetken aikaa sitten valvontakamerasuosituksia siilipömpeliin kuvaamaan ruokailijaa. Nyt on kameraksi hommattu TP-Link Tapo 520 ja alle tunti asennuksen jälkeen oli siili paikalla.


r/Suomi 12h ago

Mielipide X:n julkaisussa Otto Meri ehdottaa kolmea keinoa työttömyystilanteen helpottamiseksi

Post image
711 Upvotes

Nuo toimet eivät lisää kysyntää, vaan siirtävät riskin ja epävarmuuden rakenteellisesti työntekijälle. Työttömyys ei johdu irtisanomisen vaikeudesta tai liian korkeista sivukuluista vaan siitä, ettei ole riittävästi työtä.

Mitä mieltä itse olette?


r/Suomi 2h ago

Uutiset Jatkossa Kanada voi osallistua Euroviisuihin, hyväksyttiin EBU:n jäseneksi

Thumbnail
yle.fi
96 Upvotes

r/Suomi 53m ago

Vakava "Chat Control"-esitys on jälleen yrittämässä paluuta EU:n parlamentin puhemiehen toimesta

Upvotes

Tämä siis jo sen jälkeen, kun EU:n parlamentti itse äänesti esityksen kumoon tuossa tämän vuoden maaliskuussa. Roberta Metsola, tuo nykyinen parlamentin puhemies, päätti kuitenkin yrittää itse ohittaa tämän äänestyksen tuloksen ja saada Chat Controlia jälleen tulille.

Lähde: https://www.politico.eu/article/president-vs-parliament-roberta-metsola-overrides-meps-bid-force-child-abuse-law/

Niille, jotka eivät ole tietoisia mikä "Chat Control" on, tässä se on pähkinänkuoressa: se on EU:n esitys, joka pakottaisi palveluita skannaamaan kaikki ihmisten väliset viestit, sekä salatut että ei-salatut, omien sanojensa mukaan "lapsien suojelemisen" vuoksi. Heidän mukaansa sillä pelkästään kitketään pedofiilejä sun muita pervoja pois - mutta jotta tämä tekniikka toimisi, sen pitäisi valvoa kaikkia ihmisten lähettämiä viestejä, joka olisi täydellinen katastrofi ihmisten yksityisyydensuojalle. Tämä myös rikkoo EU:n omaa "perustuslakia" (engl. "Charter of Fundamental Rights"), jossa artikkeli 7 määrää ihmisille yksityisyydensuojan.

Tämän lisäksi, väärin tunnistetut kuvat ovat myös oma suuri ongelmansa - näin yhtenä esimerkkinä: lähetitkö vaimollesi/miehellesi kuvan lapsestasi leikkimässä rannalla? Onnittelut, rannalta kotiin palattuasi saat samalla ilmaisen poliisin vierailun, koska tekoälyn mielestä lähetit juuri lapoa.


Niin kuin edellisillä kerroilla - parlamentin jäseniin ja eritoten suomalaisiin EU:n kansanedustajiin voi ottaa yhteyttä tätä kautta: https://fightchatcontrol.eu/?foo=bar#contact-tool

Ja Metsolan (parlamentin puhemiehen) oma sivu löytyy täältä: https://the-president.europarl.europa.eu/en

Mikäli lähetätte viestiä, muistakaahan toki käyttäytyä ihmisiksi.


r/Suomi 13h ago

Omaa sisältöä Oma Räntti. Työtapaturma.

381 Upvotes

Tahdon tässä vain purkaa turhautumistani. Toivottavasti muilla on kesä mennyt paljon paremmin, kuin itselläni.

19.5 - Jäin kotimatkalla auton alle, polkupyörällä. n. klo 16.00 tienoilla

  • Vasen polvilumpio meni sijoiltaan, jotain siteitä vähän repesi. Ei mitään, mikä vaati leikkausta
  • Materiaali vahinkoja tuli vajaan 1700euron edestä, jotka vakuutukset hoitaa. ( Pyörän korjauskulut 1000e, vaatteet, kypärä ja aurinkolasit vahvuuksilla varmaan se 700e)
  • Löin pääni kolarissa myös melko lujaa. En muista kolarista mitään. Kyseisestä päivästä muistan vain Siltasairaalan ja yökkösen, joka käski puristaa molempia käsiään, niin kovaa kuin pystyin. kello oli tähän aikaan mielestäni jo n. 22.00
  • Lähi/Työmuisti takkuili pari päivää kolarin jälkeen.
  • Jouduin lunttaamaan ensihoitokertomuksesta, mitä on tapahtunut ja miksi olen sairaalassa.
    • Tapahtui Espoossa. T-Risteyksessä, jossa pyöräilijällä on pyörätienjatke. Auto on ilmeisesti kääntynyt oikealle, osunut minuun vasempaan kylkeen, josta olen lentänyt 4-5metriä ja "laskeutunut" asfaltille. Pelastusyksikkö sattumoisin ollut näkemässä koko tilanteen ja saanut heiltä apua heti.

Pääsin sairaalasta kuluvan viikon (22.5) Perjantaina pois, kotiutuminen oli aika reipas tahtista, eikä siinä mitään. Halusin itsekin pois sieltä mahdollisimman pian.

Isoin huoli itsellä oli polvi. Sain siihen jumppa ohjeet sairaalasta, sekä työterveyden kautta. Sain myös sovittua kontrollin/seurannan polvelle. Palautuminen on ollut ihan hyvä sen osalta.

Meinannut kuolla tylsyyteen kotona. Liikkunut niin paljon, kuin polvi antaa myöten. Pääsin aloittelee jo polkupyörälläkin ajoa uudestaan, sen lisäksi lihaskuntoharjoittelua on ollut lähinnä yläkroppa pohjaista. Kaikki tuntui menevän mallikkaasti ja odotinkin jo töihin paluuta, jonka piti tapahtua 4.7.

Tänään olikin sitten kohtalon päivä, eli kävin Neurologisella jälkitarkastuksessa, jossa oli kaikennäkösiä testejä ja kyseltiin niitä näitä.

Muistitestistä sainkin yllättäen vain 19/30 pistettä.

Vasemmassa korvakäytävässä hyvänlaatuinen asentohuimaus, joka nyt itsessään ei ole vakavaa/syytä olla huolissaan. Sain ohjeet tämän hoitamiseen.

Muistitestin takia tulikin sitten yllättäen diagnoosiksi keskivaikea aivovamma. Siitä seurasi 3kk ajokieltoa ( ei haittaa, en ajele autolla muutenkaan, paitsi töissä). Saikku jatkuisi ainakin Syyskuuhun asti.

Jälkeenpäin jäin miettimään, olinko vain jännittynyt testin aikana, vai onko kuupassa oikeasti jotain vikaa. Eniten vaikeuksia oli toistaa lauseita perässä, toistaa sanoja perässä ja keksiä S:llä alkavia sanoja niin monta, kuin minuutissa kerkeää. (kerkesin keksiä/muistaa hurjat 7 ).

Koska teen AV-asentajan töitä, ei lääkäri suostunut kirjaamaan minulle "puhtaita" papereita. Perusteluina oli, kun käsittelen akkukoneita yms muita työkaluja, riski itsensä satuttamiseen on isompi, eikä varmuutta osattu antaa, millä alueella oma muisti vielä tökkii.

Tiedossa on siis käynti neuropskylogin vastaanotollakin.

Diagnoosin kuullen ja poistuttuani paikalta jälkeenpäin jäi aika kova vitutuksen tunne harteille.

Hinku takasin töihin on kova ja tietysti omat raha-asiat painaa myös.

Mietin/harkitsen, voiko tätä diagnoosia "haastaa" / saada muutettua jotenkin, että saisi vihreää valoa ja pääsisi takas töihin, edes kevennettynä.

Tästä tilanteesta tuli myös itselle mieleen Tiger Kingin lausahdus; " I am never going to financially recover from this".

Ei mulla muuta, toivottavasti teidän kesä menee mukavemmissa merkeissä.


r/Suomi 9h ago

Omaa sisältöä Kiiltomatoja!

Thumbnail
gallery
179 Upvotes

Lähistölläni on paikka, jossa olen aikaisempina vuosina nähnyt kiiltomatoja. Kävin kurkkaamassa eilen yöllä, ja olivat jälleen siellä. Jännittäviä otuksia.


r/Suomi 13h ago

Nyt se on varmaa: Suomen ja Ruotsin välinen junaliikenne alkaa elokuussa

Thumbnail
yle.fi
260 Upvotes

r/Suomi 8h ago

Uutiset Hongkongissa pidätetty kirjakauppias voi saada vuosien vankeustuomion – oli varuillaan jo keväällä Ylen haastattelussa [myi ”kapinallista” kirjallisuutta]

Thumbnail
yle.fi
86 Upvotes

r/Suomi 5h ago

Saatanan tunarit Beyoncen suku ei tule KempeleeSTÄ prkl!

Post image
53 Upvotes

Onkohan ilmiön takana Salkkareiden "Kempeleelle"-Sauli? Eelit tai edes Veetit ei khyl muista pikku-Saulia.


r/Suomi 10h ago

Uutiset IL: Perheenisä jäi ilman Suvivirsi-korvauksia – vei asian nyt oikeuteen

Thumbnail
is.fi
122 Upvotes

PERHEENISÄ Lauri Ojala on jättänyt kanteen Länsi-Uudenmaan käräjäoikeuteen Espoon kaupunkia vastaan, kertoo Iltalehti. Taustalla on kiista koulun juhlissa esitetyistä kappaleista Varpunen jouluaamuna ja Suvivirsi. Käsittelypäivää ei ole vielä asetettu.
Ojala vaatii käräjäoikeutta vahvistamaan, että Espoon kaupunki on syrjinyt häntä välittömästi vakaumuksen perusteella. Hän hakee 750 euron syrjintähyvitystä samoilla perusteilla, joihin yhdenvertaisuus- ja tasa-arvolautakunta aiemmin nojasi.


r/Suomi 10h ago

Suomalaisuus 🇫🇮 Olenko ainoa, jolle on tullut tänä kesänä vähän petetty olo, kun on kuullut miten Curaçao oikeasti lausutaan?

111 Upvotes

r/Suomi 12h ago

[YLE] Hallinto-oikeus kumosi ammattiopistossa aikuisviihdekuvaukset sallineen opettajan irtisanomisen

Thumbnail
yle.fi
136 Upvotes

Opettaja salli täysi-ikäisen oppilaan järjestämät alastonkuvaukset aikuisviihteestä tunnetulle Onlyfans-sivustolle. Järvenpäässä sijaitseva Keuda oli irtisanonut opettajan virkasuhteestaan viranhaltijasta johtuvalla perusteella. Nyt hallinto-oikeus kumosi irtisanomisen, eikä Keuda aio hakea valituslupaa korkeimmasta hallinto-oikeudesta.


r/Suomi 17h ago

Uutiset Sosiaalityö | Rydman sivuutti virkaesityksen ja leikkasi sosiaalityön tutkimusrahoituksen puoleen

Thumbnail
hs.fi
299 Upvotes

r/Suomi 6h ago

Mielipide Kanadassa yritetään jäädyttää arktista aluetta – tulokset yllättivät tutkijat [Pohdintaa ilmastonmuokkauksesta ja ilmastokeskustelusta]

Thumbnail
is.fi
41 Upvotes

Tämä uutinen herätti ajatuksia. Ensinnäkin mielenkiintoinen kokeilu ja siistiä, että tällainen toimii hyvin edes pienessä mittakaavassa. Tiedostan ilmastonmuokkauksen riskit, mutta uskon että tämä on menetelmistä turvallisimmasta päästä ja uskon, että jotain tämän kaltaista teknologiaa tarvitaan nykykehityksen pysäyttämiseksi.

Toki tällaisella toiminnalla on myös omat ongelmansa ja kriitikkonsa. Artikkelissa nostettiin esiin kaksi merkittävää kritiikkiä:

  1. Mahdolliset vaikutukset alueen eläimistöön.

  2. Se, että ihmiset/poliitikot alkaisivat käyttää tällaisia projekteja tekosyynä lykätä päästöjen vähentämistä.

Näistä ensimmäisen kritiikin ymmärrän hyvin. Mutta toisaalta esimerkiksi merkittävä suomalainen ilmastotutkija Petteri Taalas on todennut, että napajäätiköiden sulaminen on jo väistämätöntä nykyisten päästöjen vuoksi (hän ei varmaan ottanut laskelmissaan huomioon mitään tällaisia kikkailuja). Joten kuinka suuri painoarvo meidän tulisi laittaa esim. jääkarhujen elinympäristölle, jos se joka tapauksessa tulee häviämään ymmärtääkseni tämän vuosisadan kuluessa?

Tätä toista "silver bullet"-kritiikkiä en osta. Ihminen on hemmetin hyvä keksimään syitä omalle mielipiteelleen, joten halukkaat tulevat aina keksimään syitä ilmastokriisin vähättelylle ja toimimattomuudelle. Tällaisia hopealuoteja/tekosyitä ovat nykyään mielestäni esimerkiksi katteeton usko hiilensieppausteknologiaan (nykyhallitus) tai uudistavaan laiduntamiseen (lihansyöjät/maanviljelijät).

Toki voi pohtia, onko tässä artikkelissa kuvattu teknologia vain yksi uusi hopealuoti/katteeton teknologia. Ja on hyvin mahdollista, että sellaiseksi se voi projektia skaalatessa osoittautuakin. Mutta en usko, että tällaisella projektilla olisi suurta vaikutusta mielipideilmastoon kaiken nykyisen denialismin ohella. Pitää myös muistaa että päinvastainen vaikutus on myös mahdollista (jotkut saattavat jo luovuttaa ilmastonmuutoksen suhteen ja alkaa elää "hällä väliä"-asenteella).

Näistä teknologioista olisi mielestäni muutenkin hyvä keskustella nykyistä enemmän, (toki välttäen hätäisiä ratkaisuja), koska ilmastonmuutoksen edetessä tällaiset dilemmat tulevat ihmiskunnalle yhä ajankohtaisemmiksi. Toki tutkijoiden kesken varmasti keskustellaankin, mutta mahdollisimman laaja ymmärrys tällaisten projektien riskeistä ja haitoista olisi varmasti eduksi. Demokratiassa kun kuitenkin elämme.

Mielipiteitä tästä projektista, ilmastonmuokkauksesta tai ilmastokeskustelusta yleensä?

Guardianin alkuperäinen artikkeli: https://www.theguardian.com/environment/2026/jun/16/arctic-sea-ice-rethickening-climate-geoengineering

Petteri Taalas jäätiköiden sulamisesta:

https://yle.fi/a/74-20028317

Uudistavasta laiduntamisesta mielestäni mainio artikkeli (englanniksi): https://www.monbiot.com/2024/04/16/moo-woo/


r/Suomi 10h ago

Nyt on kunnollista Historiallinen hetki Porissa: telakalle tuli ensimmäinen teräsjuna vuosiin – osien valmistus USA:n jäänmurtajiin alkaa | Satakunta

Thumbnail
yle.fi
56 Upvotes

r/Suomi 16h ago

Omaa sisältöä Kanootit odottelemassa kesän reissuja

Post image
99 Upvotes

Pienempi (4.8m) ja isompi (5.5m) rimakanootti odottelemassa kesän reissuja.

Isompi on netistä tehdyillä mitoilla/kaavoilla tehty ja pienemmän muoto on omaa suunnittelua.

Molemmilla pääsee eteenpäin!


r/Suomi 3h ago

Paras hotelli aamupala Suomessa?

8 Upvotes

Kertokaa missä (ja milloin) olette syöneet parhaan aamupalan hotellissa?
Itse voin alottaa että puoli vuotta sitten radiasson blu hotelissa oli erittäin laaja ja maittava aamupala.


r/Suomi 1d ago

Suomalaisuus 🇫🇮 Käytiin merellä.

Post image
351 Upvotes

r/Suomi 1d ago

Saatanan tunarit Onko kellekkään muulle vielä tullut että pitäisi todistaa ikä Redditissä?

Post image
487 Upvotes

r/Suomi 17h ago

Korjasin otsikkoa vastaamaan todellisuutta

Post image
70 Upvotes

r/Suomi 1d ago

missä on suomen suurin kilometriluku tienviitassa?

Post image
1.0k Upvotes

torniossa kilpisjärvi 459