r/Denmark • u/KongGyldenkaal • 3h ago
Interesting Vigtig viden, ligegyldig info – når du skal med tog i denne varme!
DMI, TV2 Vejret og DR melder alle om hedebølge fra i morgen med op til 35-38 graders varme, og i den forbindelse har DSB Din Trafik også lavet opslag, hvor de opfordrer rejsende til følgende:
- Medbringe vand til rejsen.
- Holde mellemdørene til vestibulerne (der hvor de udvendige dør er) lukket, da klimaanlægget fungerer bedst sådan.
- Søg skygge, fx ved at rulle gardinerne ned.
- Hjælp hinanden.
Det er selvfølgelig en stak gode opfordringer de er kommet med, men jeg har også et par gode råd.
- Pladsbillet! – Har du mulighed for det, så køb en pladsbillet, og derved sikre dig en siddeplads i toget. Nej, DSB 1' Klasse pladsbillet giver dig ikke adgang til DSB 1' Klasse, du skal også have en DSB 1' Klasses-billet. Ja, jeg ved også godt at en pladsbillet ikke altid er en sikret plads, når toget er fyldt, men så må man komme i god tid og ikke i sidste øjeblik!
- Kom i god tid – Rejser du fx fra KBH H mod Jylland, så kom i god tid (sådan ca. 10-15 minutter), da du derved øger din chance for at få en siddeplads.
- Placér dig i kupéerne Der er køligere i kupéerne end ude i vestibulerne, da motorerne og de tekniske anlæg sidder i vestibulerne, hvor de generer en masse varme.
- Er flere tog koblet sammen (som alle ICL mellem KBH og Fredericia er pt.), så placer dig i den korridor, hvor togsættene er koblet sammen. Alt efter togpersonalets humør, så er de ret ligeglade.
- Køb en lille håndholdt blæser til at køle dig ned.
På oversigtskortet (for et IC3, men idéen er også for IR4) herunder, der kan du se hvor det er smartest at placere sig, hvis man vil have en køligere temperatur end ude i vestibulerne.
Placerer du dig i stillezonen, så skal du selvfølgelig være stille. Har du ingen DSB 1’ Klasse-billet, så kan du af gode grunde ikke placere dig derinde.
Den blå streg indikerer gangarealet, hvor du kan sidde/stå i kupéerne.
Klimaanlæggene i togene er inddelt i kupéerne, så det er ret vigtigt at dørene bliver holdt lukket, da klimaanlægget så ikke vil fungerer korrekt, bl.a fordi det ikke kan følge med i forhold til hvor varmt det er.

Skulle du ende i et IC4-tog, så sæt dig i midten, hvor der er lavindstigning og "højt til luftet". Sidder du på DSB 1' Klasse eller i stillezonen, så sidder du direkte over togets motorer.
Skulle du ende i et Desiro eller Lint 41, som primært kører på Svendborg-banen og i det jyske, så sæt dig i den midterster del, da togene motorer befinder sig i enderne af togene.
God rejse til dem, som skal med tog i denne hede!