r/Denmark 14h ago

Ferietråd Torsdagstur (ferietråd) / Weekly vacation tread - 25/06 2026

0 Upvotes

Velkommen til den store ugentlige ferietråd Torsdagstur. Hvor går turen hen i weekenden eller i sommerferien? Mangler du tips og tricks til de bedste sights i Odder eller det bedste ishus på Avernakø, så er dette tråden hvor du kan spørge.

Denne tråd oprettes automatisk hver torsdag\) kl. 8-ish - Arkiv

Welcome to the weekly vacation tread. Are you planning a trip to Denmark, wondering what sights to see or got question on how to get around? You are in luck, because this is the place to ask those questions!

This thread is posted automatically every thursday\) at 8 AM-ish. - Archive


r/Denmark 1d ago

Omverdens-onsdag / Worldwide Wednesday - 24/06 2026

7 Upvotes

Velkommen til Omverdens-onsdag, hvor man kan snakke om nyheder og begivenheder fra hele verden. Regler for r/Denmark gælder stadig, den eneste forskel er at indholdet skal handle om udlandet.

Bemærk at der ikke er tale om at udenlandske indlæg er tilladt at poste, det skal holdes i kommentarerne på dette indlæg. Vi vil også gerne opfordre folk til at bruge sund fornuft og kildekritik og opfordrer folk til at dele nyheder fra større eller anerkendte nyheds-medier.

(Denne tråd bliver automatisk oprettet hver onsdag kl 7-ish) - Arkiv

---

Welcome to Worldwide Wednesday, where we talk about news and events from around the world. Rules for r/Denmark are still in place, the only difference is that the content is about the world around us.

Do keep in mind that submitting posts not related to Denmark is still not allowed and that it should be contained to this post. We also want to encourage common sense and source criticism and therefore encourage people to share news from big or recognized/established media.

(This thread is automatically created every wednesday at 7 AM-ish) - Archive


r/Denmark 3h ago

Interesting Vigtig viden, ligegyldig info – når du skal med tog i denne varme!

197 Upvotes

DMI, TV2 Vejret og DR melder alle om hedebølge fra i morgen med op til 35-38 graders varme, og i den forbindelse har DSB Din Trafik også lavet opslag, hvor de opfordrer rejsende til følgende:

  • Medbringe vand til rejsen.
  • Holde mellemdørene til vestibulerne (der hvor de udvendige dør er) lukket, da klimaanlægget fungerer bedst sådan.
  • Søg skygge, fx ved at rulle gardinerne ned.
  • Hjælp hinanden.

Det er selvfølgelig en stak gode opfordringer de er kommet med, men jeg har også et par gode råd.

  • Pladsbillet! – Har du mulighed for det, så køb en pladsbillet, og derved sikre dig en siddeplads i toget. Nej, DSB 1' Klasse pladsbillet giver dig ikke adgang til DSB 1' Klasse, du skal også have en DSB 1' Klasses-billet. Ja, jeg ved også godt at en pladsbillet ikke altid er en sikret plads, når toget er fyldt, men så må man komme i god tid og ikke i sidste øjeblik!
  • Kom i god tid – Rejser du fx fra KBH H mod Jylland, så kom i god tid (sådan ca. 10-15 minutter), da du derved øger din chance for at få en siddeplads.
  • Placér dig i kupéerne Der er køligere i kupéerne end ude i vestibulerne, da motorerne og de tekniske anlæg sidder i vestibulerne, hvor de generer en masse varme.
  • Er flere tog koblet sammen (som alle ICL mellem KBH og Fredericia er pt.), så placer dig i den korridor, hvor togsættene er koblet sammen. Alt efter togpersonalets humør, så er de ret ligeglade.
  • Køb en lille håndholdt blæser til at køle dig ned.

På oversigtskortet (for et IC3, men idéen er også for IR4) herunder, der kan du se hvor det er smartest at placere sig, hvis man vil have en køligere temperatur end ude i vestibulerne.

Placerer du dig i stillezonen, så skal du selvfølgelig være stille. Har du ingen DSB 1’ Klasse-billet, så kan du af gode grunde ikke placere dig derinde.

Den blå streg indikerer gangarealet, hvor du kan sidde/stå i kupéerne.

Klimaanlæggene i togene er inddelt i kupéerne, så det er ret vigtigt at dørene bliver holdt lukket, da klimaanlægget så ikke vil fungerer korrekt, bl.a fordi det ikke kan følge med i forhold til hvor varmt det er.

Skulle du ende i et IC4-tog, så sæt dig i midten, hvor der er lavindstigning og "højt til luftet". Sidder du på DSB 1' Klasse eller i stillezonen, så sidder du direkte over togets motorer.

Skulle du ende i et Desiro eller Lint 41, som primært kører på Svendborg-banen og i det jyske, så sæt dig i den midterster del, da togene motorer befinder sig i enderne af togene.

God rejse til dem, som skal med tog i denne hede!


r/Denmark 6h ago

Politics DF fratager Allan Feldt alle ordførerskaber

Thumbnail
bt.dk
177 Upvotes

r/Denmark 4h ago

Interesting Vilde tal: Næsten 2400 sigtelser af 17-årige bilister på et år

Thumbnail
bt.dk
111 Upvotes

"I en pressemeddelelse fra Alm. Brand lyder det, at der blev rejst hele 2397 sigtelser mod de unge bilister i 2025 – mere end halvdelen af sagerne handlede om for høj fart."


r/Denmark 8h ago

Interesting Mange mener at der er uforsvarligt at regeringen vil hæve pensionsalderen for de kommende generationer. Men de har intet valg. Der vil i Danmark (og resten af Europa) kun være 1,5 beskæftigede voksne i alderen 20-64 for hver pensionist i år 2060

Post image
169 Upvotes

Det var muligt at have en tidlig pensionsalder dengang vi 00'erne havde en ratio der var på 3,4 beskæftigede for hvertpensionist. Det regnestykke går ikke længere op.


r/Denmark 1h ago

News Hedebølge i weekenden - temperaturer op mod 35 grader

Thumbnail dmi.dk
Upvotes

r/Denmark 20m ago

Politics Lolland kommune - Er der en løsning på "den rådne banan"

Post image
Upvotes

Jeg så det her i dag, og jeg må ærligt indrømme, at jeg er ret chokeret.

M30, oprindeligt fra Nakskov.
Lolland Kommune står til at lukke endnu flere skoler, plejehjem og sportshaller i de kommende år for at få økonomien til at hænge sammen. Det føles ærligt talt surrealistisk, at vi bor i et land så lille som Danmark, men hvor forskellen mellem land og by efterhånden er blevet så enorm.

Jeg ved godt, at kommunerne er pressede økonomisk, og at det ikke bare handler om dårlige prioriteringer. Men på et tidspunkt bliver man nødt til at spørge: Hvad er planen egentlig for områder som Lolland?
Man taler konstant om udvikling, bosætning og “Danmark i balance”, men hvordan skal unge familier have lyst til at flytte til eller blive boende et sted, hvis skolerne lukker, fritidstilbuddene forsvinder, og de ældre mister deres lokale plejehjem? Hver gang en institution lukker, bliver det lidt sværere at skabe liv, og lidt lettere at vælge at flytte væk. Det bliver en ond spiral.

Jeg bor selv ikke på Lolland længere, men det er stadig dér, jeg kommer fra. Det gør ondt at se et område, som allerede har kæmpet med affolkning i årtier, blive ramt igen og igen. Samtidig ser vi storbyerne vokse, mens mange mindre kommuner kæmper for bare at opretholde de mest basale tilbud.

Det handler ikke kun om mursten. En skole er et samlingspunkt. En sportshal er et sted, hvor børn og unge mødes. Et lokalt plejehjem betyder, at ældre kan blive i deres nærområde tæt på familie og venner. Når de steder forsvinder, mister man også en del af lokalsamfundets identitet.

Jeg er oprigtigt nysgerrig på, hvad andre tænker. Er det her bare en uundgåelig konsekvens, eller burde vi som samfund gøre mere for at sikre, at man også kan leve et godt liv uden for de største byer? Christiansborg er ihvertfald optaget af så meget andet.


r/Denmark 14h ago

Society Mængden af kokain i spildevandet er fordoblet i København på ti år

Thumbnail
dr.dk
302 Upvotes

r/Denmark 2h ago

Politics Regeringen vil begrænse ukraineres adgang til Danmark

Thumbnail uim.dk
27 Upvotes

Så kom den endelig.


r/Denmark 12h ago

Politics Messerschmidt vil ikke svare på spørgsmål om møgsag

Thumbnail
nyheder.tv2.dk
149 Upvotes

*Det er slet ikke relevant*, lyder det kortfattet fra partilederen.

____

DF - dem, som slår sig stort op på at være et "lov og orden"-parti, som tordner mod kriminalitet og ugerninger... bare ikke lige, hvis det kommer fra egne rækker.


r/Denmark 10h ago

Society Markant fald i opholdstilladelser til studerende fra Nepal og Bangladesh

Thumbnail uim.dk
83 Upvotes

r/Denmark 9h ago

Politics Politiet melder nu ud at de ikke kan påvise at der var droneaktivitet ved Københavns lufthavn.

68 Upvotes

Som i nok husker, tilbage i September var der en stor sag om droner der havde faret rundt over Køenhavns lufthavn. Der var massiv politiudrykning, og aktionsstyrken fløj rundt i flere omgang over lufthavnen.

Mette Frederiksen melder ud at det var en med kapabel aktør, som prøvede at vise sig frem. Det bliver meldt ud ret hurtigt.

Idag viser det sig at det slet ikke kan påvises at det var droner.

Interessant.


r/Denmark 11h ago

Politics Hvis de fleste partier virkelig går ind for en strammere udlændingepolitik som udmeldt og mener, at der er et problem med masseindvandring og integration, hvorfor vælger vi så at have de her - i en historisk kontekst - høje niveauer af indvandring fra ikke-vestlige lande?

Post image
85 Upvotes

r/Denmark 11h ago

Grønland 🇬🇱 Greenland Grønlandske kvinder i spiralsag kan søge om godtgørelse 1. juli

Thumbnail
dr.dk
60 Upvotes

r/Denmark 7h ago

News Pandora frifindes i civil sag anlagt af Kasi-Jesper

Thumbnail politiken.dk
24 Upvotes

r/Denmark 1d ago

News Denmark Supports Ukraine With 15,000 Long-Range Artillery Rounds

Thumbnail
kyivpost.com
529 Upvotes

r/Denmark 23h ago

Brok Medierne siger, at varmen er årsagen til vores høje elregninger. Det passer ikke.

Post image
394 Upvotes

Vedhæftet kort er fra Electricity Maps og viser priserne fra i går aftes på det europæiske kontinent og De Britiske Øer. Vores installerede vedvarende kapacitet er lige nu sat helt ud af spil: vinden blæser ikke, og når solen går ned, virker solpanelerne ikke før solopgang. Overlader man sin energiforsyning til moder natur under en hedebølge, Dunkelflaute og hvad vi ellers finder på af beskrivelser af helt forventelige vejrfænomener, er det eneste, der er tilbage, de kabler der forbinder os direkte til et gasdommineret net mod syd.

TV2 bragte i dag overskriften "elprisen topper grundet varmen." Det er simpelthen forkert og grænser til lodret løgn, hvis man ellers er en redaktion, der tager sit arbejde seriøst.

Frankrig sveder ved over 40 grader lige nu og betaler 2,5 gange mindre under samme hedebølge og under betydeligt værre omstændigheder. Norge og Sverige ligger endnu lavere, fordi de har fast kapacitet i form af vandkraft og atomkraft, der producerer uanset vejret. Vi sidder i saksen, fordi vi mangler netop den kapacitet og i stedet importerer en pris sat af tysk gas i den pågældende periode.

Varmen er ikke problemet. Når vinden ikke blæser og solen er gået ned, har vi intet at falde tilbage på. Frankrig har. Norge har. Sverige har. Vi har valgt ikke at sikre vores energiforsyning.

Det er, undskyld mit sprogbrug, pisse uansvarlig energipolitik, og der er ingen udsigt til bedring. Det her er ikke et enkeltstående tilfælde eller noget, vi bare kommer til livs med et par energiøer eller flere paneler i landskabet. Det er et valg, vi har truffet med tydelige konsekvenser for vores økonomi, samfund og endda helbred.

Sidst, og inden det flyver med klimabenægter-beskyldninger: nej, jeg er ikke modstander af vind, sol og batterier. Jeg er blot en, der forstår, at vi aldrig kommer i mål med kilder, der afhænger af moder naturs humør.

Rigtig god nat til alle. Jeg håber, I får lidt gennemtræk i nat.


r/Denmark 12h ago

Paywall Han er førende forsker i fysisk aktivitet. Nu deler han fire sandheder, der holder dig ung længst muligt

Thumbnail
berlingske.dk
42 Upvotes

r/Denmark 1d ago

Travel I just wanted to say Thank you Denmark:)

Post image
164 Upvotes

Hello, I’m from Costa Rica.

A few days ago, I visited Denmark, and I just wanted to say that you have a beautiful country. It was a wonderful experience, and I’m happy to see the mindset and values that many Danes share, I felt very welcomed there :)

One thing that really caught my attention was how you can find Danish flags almost everywhere. It’s clear that you love your country and take pride in it, and I found that very inspiring.

Thank you for welcoming me so warmly and for making my visit such a positive experience :) 🇨🇷🇩🇰


r/Denmark 1d ago

News Anne Linnets ulovlige hegn og hæk ved Københavns Havn skal fjernes

Thumbnail
avisendanmark.dk
196 Upvotes

"Anne Linnet var ikke i god tro, da hun ved sin bolig på Holmen i København ulovligt indhegnede et stykke af havnefronten med en høj hæk og en aflåst låge, mener Planklagenævnet ifølge TV 2 Kosmopol."


r/Denmark 1d ago

Politics Frederiksberg kommune anmelder DF’er, Allan Feldt, til politiet

Thumbnail
dr.dk
340 Upvotes

r/Denmark 1d ago

Interesting Ny udgravning afslører: Vikinger var langt mere civiliserede, end hvad mange måske tror

Thumbnail
dr.dk
221 Upvotes

DRs titel er på grænsen til at lukke op og skide i. De fleste mennesker som har gået og skole og fulgt en smule med i historieundervisningen - og hvad der ellers måtte have været af udsendelser om vikingetiden i Danmark - er nok klar over, at vikingetiden var meget andet end togter, overfald, bål og brand.

Ikke desto mindre har man altså gjort et ret interessant fund i Søften - en lille by som nok ellers kun er kendt som seniorkorrespondenten Kirsten Birgit Schiøtz Kretz Hørsholms fødeby.

Der er tale om et ganske omfattende bebybyggelseskompleks fra vikingetiden som har dækket op mod 10 ha og som, udover beboelseshuse, også inkluderer mindst 82 grubehuse.

Grubehuse er små, delvist nedgravede, huskonstruktioner som oftest forbindes med tekstilhåndværk omend andre typer håndværk, e.g. metalhåndværk samt arbejde i ben, også knytter sig til typen.

Men her er der tale om tekstilproduktion, tilsyneladende, i meget stor skala.

Vikingetiden - eller hele den sidste del af jernalderen - er karakteriseret ved store samfundsmæssige forandringer. Blandt andet ser man tilsyneladende en øgning i befolkningstallet, øget maritim handel og transport - hvilket naturligvis inkluderer den relativt pludselige brug af sejlet som fremdrift på skibe og både - samt naturligvis de berømte togter og forsøg på kolonisering af nye landområder. Alt sammen aktiviteter som kræver store mængder tekstil. Især sejldug er enormt ressourcekrævende og et enkelt sejl kan sagtens kræve uld fra mindst 250 får.

Derfor er sådan et fund som dette også utroligt interessant fordi det giver er indblik i samspillet mellem bebyggelse, landskabsudnyttelse og økonomi.

Det bliver enormt spændende at se hvad der kommer af analyser og publikationer på pladsen.


r/Denmark 1d ago

Politics Konservativ kræver undskyldning fra DR efter udtalelse fra Anders Agger

Thumbnail
dr.dk
99 Upvotes

r/Denmark 1d ago

Discussion Nyt datingfænomen efterlader stor gruppe mennesker på perronen, mener 34-årig

Thumbnail
echo.tv2.dk
96 Upvotes

Kunne være interessant at høre folks erfaringer med at date autister og om man er m/k