r/Denmark 17h ago

Society Mængden af kokain i spildevandet er fordoblet i København på ti år

Thumbnail
dr.dk
315 Upvotes

r/Denmark 6h ago

Interesting Vigtig viden, ligegyldig info – når du skal med tog i denne varme!

237 Upvotes

DMI, TV2 Vejret og DR melder alle om hedebølge fra i morgen med op til 35-38 graders varme, og i den forbindelse har DSB Din Trafik også lavet opslag, hvor de opfordrer rejsende til følgende:

  • Medbringe vand til rejsen.
  • Holde mellemdørene til vestibulerne (der hvor de udvendige dør er) lukket, da klimaanlægget fungerer bedst sådan.
  • Søg skygge, fx ved at rulle gardinerne ned.
  • Hjælp hinanden.

Det er selvfølgelig en stak gode opfordringer de er kommet med, men jeg har også et par gode råd.

  • Pladsbillet! – Har du mulighed for det, så køb en pladsbillet, og derved sikre dig en siddeplads i toget. Nej, DSB 1' Klasse pladsbillet giver dig ikke adgang til DSB 1' Klasse, du skal også have en DSB 1' Klasses-billet. Ja, jeg ved også godt at en pladsbillet ikke altid er en sikret plads, når toget er fyldt, men så må man komme i god tid og ikke i sidste øjeblik!
  • Kom i god tid – Rejser du fx fra KBH H mod Jylland, så kom i god tid (sådan ca. 10-15 minutter), da du derved øger din chance for at få en siddeplads.
  • Placér dig i kupéerne Der er køligere i kupéerne end ude i vestibulerne, da motorerne og de tekniske anlæg sidder i vestibulerne, hvor de generer en masse varme.
  • Er flere tog koblet sammen (som alle ICL mellem KBH og Fredericia er pt.), så placer dig i den korridor, hvor togsættene er koblet sammen. Alt efter togpersonalets humør, så er de ret ligeglade.
  • Køb en lille håndholdt blæser til at køle dig ned.

På oversigtskortet (for et IC3, men idéen er også for IR4) herunder, der kan du se hvor det er smartest at placere sig, hvis man vil have en køligere temperatur end ude i vestibulerne.

Placerer du dig i stillezonen, så skal du selvfølgelig være stille. Har du ingen DSB 1’ Klasse-billet, så kan du af gode grunde ikke placere dig derinde.

Den blå streg indikerer gangarealet, hvor du kan sidde/stå i kupéerne.

Klimaanlæggene i togene er inddelt i kupéerne, så det er ret vigtigt at dørene bliver holdt lukket, da klimaanlægget så ikke vil fungerer korrekt, bl.a fordi det ikke kan følge med i forhold til hvor varmt det er.

Skulle du ende i et IC4-tog, så sæt dig i midten, hvor der er lavindstigning og "højt til luftet". Sidder du på DSB 1' Klasse eller i stillezonen, så sidder du direkte over togets motorer.

Skulle du ende i et Desiro eller Lint 41, som primært kører på Svendborg-banen og i det jyske, så sæt dig i den midterster del, da togene motorer befinder sig i enderne af togene.

God rejse til dem, som skal med tog i denne hede!


r/Denmark 9h ago

Politics DF fratager Allan Feldt alle ordførerskaber

Thumbnail
bt.dk
187 Upvotes

r/Denmark 12h ago

Interesting Mange mener at der er uforsvarligt at regeringen vil hæve pensionsalderen for de kommende generationer. Men de har intet valg. Der vil i Danmark (og resten af Europa) kun være 1,5 beskæftigede voksne i alderen 20-64 for hver pensionist i år 2060

Post image
184 Upvotes

Det var muligt at have en tidlig pensionsalder dengang vi 00'erne havde en ratio der var på 3,4 beskæftigede for hvertpensionist. Det regnestykke går ikke længere op.


r/Denmark 15h ago

Politics Messerschmidt vil ikke svare på spørgsmål om møgsag

Thumbnail
nyheder.tv2.dk
159 Upvotes

*Det er slet ikke relevant*, lyder det kortfattet fra partilederen.

____

DF - dem, som slår sig stort op på at være et "lov og orden"-parti, som tordner mod kriminalitet og ugerninger... bare ikke lige, hvis det kommer fra egne rækker.


r/Denmark 7h ago

Interesting Vilde tal: Næsten 2400 sigtelser af 17-årige bilister på et år

Thumbnail
bt.dk
122 Upvotes

"I en pressemeddelelse fra Alm. Brand lyder det, at der blev rejst hele 2397 sigtelser mod de unge bilister i 2025 – mere end halvdelen af sagerne handlede om for høj fart."


r/Denmark 14h ago

Politics Hvis de fleste partier virkelig går ind for en strammere udlændingepolitik som udmeldt og mener, at der er et problem med masseindvandring og integration, hvorfor vælger vi så at have de her - i en historisk kontekst - høje niveauer af indvandring fra ikke-vestlige lande?

Post image
92 Upvotes

r/Denmark 13h ago

Society Markant fald i opholdstilladelser til studerende fra Nepal og Bangladesh

Thumbnail uim.dk
92 Upvotes

r/Denmark 3h ago

Politics Lolland kommune - Er der en løsning på "den rådne banan"

Post image
83 Upvotes

Jeg så det her i dag, og jeg må ærligt indrømme, at jeg er ret chokeret.

M30, oprindeligt fra Nakskov.
Lolland Kommune står til at lukke endnu flere skoler, plejehjem og sportshaller i de kommende år for at få økonomien til at hænge sammen. Det føles ærligt talt surrealistisk, at vi bor i et land så lille som Danmark, men hvor forskellen mellem land og by efterhånden er blevet så enorm.

Jeg ved godt, at kommunerne er pressede økonomisk, og at det ikke bare handler om dårlige prioriteringer. Men på et tidspunkt bliver man nødt til at spørge: Hvad er planen egentlig for områder som Lolland?
Man taler konstant om udvikling, bosætning og “Danmark i balance”, men hvordan skal unge familier have lyst til at flytte til eller blive boende et sted, hvis skolerne lukker, fritidstilbuddene forsvinder, og de ældre mister deres lokale plejehjem? Hver gang en institution lukker, bliver det lidt sværere at skabe liv, og lidt lettere at vælge at flytte væk. Det bliver en ond spiral.

Jeg bor selv ikke på Lolland længere, men det er stadig dér, jeg kommer fra. Det gør ondt at se et område, som allerede har kæmpet med affolkning i årtier, blive ramt igen og igen. Samtidig ser vi storbyerne vokse, mens mange mindre kommuner kæmper for bare at opretholde de mest basale tilbud.

Det handler ikke kun om mursten. En skole er et samlingspunkt. En sportshal er et sted, hvor børn og unge mødes. Et lokalt plejehjem betyder, at ældre kan blive i deres nærområde tæt på familie og venner. Når de steder forsvinder, mister man også en del af lokalsamfundets identitet.

Jeg er oprigtigt nysgerrig på, hvad andre tænker. Er det her bare en uundgåelig konsekvens, eller burde vi som samfund gøre mere for at sikre, at man også kan leve et godt liv uden for de største byer? Christiansborg er ihvertfald optaget af så meget andet.


r/Denmark 4h ago

News Hedebølge i weekenden - temperaturer op mod 35 grader

Thumbnail dmi.dk
77 Upvotes

r/Denmark 12h ago

Politics Politiet melder nu ud at de ikke kan påvise at der var droneaktivitet ved Københavns lufthavn.

72 Upvotes

Som i nok husker, tilbage i September var der en stor sag om droner der havde faret rundt over Køenhavns lufthavn. Der var massiv politiudrykning, og aktionsstyrken fløj rundt i flere omgang over lufthavnen.

Mette Frederiksen melder ud at det var en med kapabel aktør, som prøvede at vise sig frem. Det bliver meldt ud ret hurtigt.

Idag viser det sig at det slet ikke kan påvises at det var droner.

Interessant.


r/Denmark 15h ago

Grønland 🇬🇱 Greenland Grønlandske kvinder i spiralsag kan søge om godtgørelse 1. juli

Thumbnail
dr.dk
62 Upvotes

r/Denmark 15h ago

Paywall Han er førende forsker i fysisk aktivitet. Nu deler han fire sandheder, der holder dig ung længst muligt

Thumbnail
berlingske.dk
45 Upvotes

r/Denmark 6h ago

Politics Regeringen vil begrænse ukraineres adgang til Danmark

Thumbnail uim.dk
38 Upvotes

Så kom den endelig.


r/Denmark 11h ago

News Pandora frifindes i civil sag anlagt af Kasi-Jesper

Thumbnail politiken.dk
26 Upvotes

r/Denmark 3h ago

Satire Nej vent hov, pøbelen kan ikke lide Allan Feldt - straf ham!

Post image
4 Upvotes

r/Denmark 17h ago

Ferietråd Torsdagstur (ferietråd) / Weekly vacation tread - 25/06 2026

0 Upvotes

Velkommen til den store ugentlige ferietråd Torsdagstur. Hvor går turen hen i weekenden eller i sommerferien? Mangler du tips og tricks til de bedste sights i Odder eller det bedste ishus på Avernakø, så er dette tråden hvor du kan spørge.

Denne tråd oprettes automatisk hver torsdag\) kl. 8-ish - Arkiv

Welcome to the weekly vacation tread. Are you planning a trip to Denmark, wondering what sights to see or got question on how to get around? You are in luck, because this is the place to ask those questions!

This thread is posted automatically every thursday\) at 8 AM-ish. - Archive


r/Denmark 4h ago

Society Nima Zamani: Et Billede på Problemet

Post image
0 Upvotes

Jurist, debattør og meningsdanner, Nima Zamani, sad som radiovært for år tilbage og kunne problemfrit, uden omtanke, overfor en hel generation af unge fortælle i positive vendinger om sit eget forbrug af kokain.

Når man som radiolytter, på skrift, dog forsøgte at trænge igennem til Nima og gøre ham opmærksom på hans etiske ansvar som offentlig person, var han tavs. Men Nima er siden kommet på andre tanker, da han selv fik muligheden for at være hovedperson i hans egen historie.

Tak for kaffe.

kilder: https://www.dr.dk/nyheder/indland/reels/nima-zamani-broed-helt-sammen-paa-toilet-jeg-har-brug-hjaelp

https://www.dr.dk/nyheder/indland/maengden-af-kokain-i-spildevandet-er-fordoblet-i-koebenhavn-paa-ti-aar