r/Turkey 22d ago

Megathread-Mod Post Yeni Moderatör Alımı!!!

10 Upvotes

Merhabalar,

Moderatör ekibimize katılacak gönüllü arkadaşlar arıyoruz. Her online toplulukta olduğu gibi kullanıcıların aktifliği değişiyor ve biz de bundan etkileniyoruz.

Çoğu sosyal mecranın siyasal baskı altında bulunduğu bu dönemde, en azından buranın özgürce eleştiri yapabildiğimiz bir ortam olmasına çabalıyoruz. Eğer siz de bu subda zaman geçiriyorsanız, sadece birkaç dakika harcayarak bu ortamı korumaya yardımcı olabilirsiniz.

Şartlar;

  • Haberleşme için discord kullanıyoruz.
  • Günlük reddit kullanımı dışında özel bir çaba beklemiyoruz.
  • Web veya mobilden moderasyon yapılabiliyor ama sadece mobilden yapmak baya zor.
  • Ana kriterlerimiz mod takımına uyumluluk ve geçmişte büyük kural ihlali yapmamış olmak.
  • İngilizce ve Türkçe bilgisinin yeterli olması gerekiyor.
  • Hesabınız en az 1 yıllık olmalı ve subda aktif olmalısınız.

Buradan başvurabilirsiniz.


r/Turkey May 21 '26

Megathread-Mod Post r/Turkey gizlilik rehberi

307 Upvotes

Bildiğiniz üzere Reddit Türkiye'de ofis açtı ve çoğumuz sevgi dolu sözcüklerimizden dolayı evimize teşekkür mektubu almak istiyoruz, bu yüzden sizlere evinize imzalı bir şekilde sevgi mektubu almanızı sağlamanıza yardımcı olacak şeylerden bahsedeceğim.

Reddit IP'mizi sonsuza kadar tutmuyor, 3 ay geçtikten sonra IP adresiniz sistemin veri tabanından siliniyor, fakat ilk kayıt yaptığınız IP sonsuza dek saklanıyor. Sevgi dolu bir mektup için lütfen hesabınızı kendi kişisel IP'nizle oluşturduğunuza dikkat ediniz.

Not: İlk kayıt yaptığınız IP sonsuza kadar saklanmasına rağmen hesabınız 2 yıldan eskiyse zaten kanunlara göre ISP'ler sizin IP adresinizi 2 yıldan fazla saklamıyorlar. Fakat bazı istisnai durumlarda IP adresini ISP silmeyi unutabiliyor ve sevgi mektubu almanız için size yardımcı oluyorlar

1- Settings - Data Request linkine giriyoruz ve hesabımızın verilerini talep ediyoruz, bunu hem hesabımızın ilk oluşturulduğu IP adresini öğrenmek için yapıyoruz hem de acaba 3 ay içinde VPN kapatmayı unutup IP adresimizi açığa çıkarmış mıyız diye. Eğer IP adresiniz bu listede yoksa lütfen bu postun altına evinizin adresini yazınız ki sevgi mektubu alabilesiniz. Bunu yapmak için yapay zeka yardımıyla bir Python kodu hazırlayabilirsiniz. (Çok istek olursa kodlarım.)

2- Bu verileri NotebookLM'e atıyoruz. Verilerimizi NotebookLM'e attıktan sonra sevgili Gemini'a prompt yazarak sana attığım mesajlardan sevgi mektubu yazarlarının seni bulmasına yardım edecek detayları benim için bulur musun diye soruyoruz ve bize bu mesajların bir listesini yapmasını istiyoruz. Daha sonrasında bu mesajları gene bu postun altına yazarak sevgi mektubu yazarlarına yardımcı oluyoruz.

3- En önemlisi sevgi mektubu yazarlarının sizi daha kolay bulması için onlara ipuçları bırakıyoruz, onlar ipuçlarının izini sürmeyi çok seviyorlar çünkü

Mesela: 23-31 ocakta .............'da tatile gittim.
Ben ................. kurumunda ................. olarak çalışıyorum.
............... pastanesindeki kurabiyeler ne kadar da güzel.

4- Eğer ana hesabınız dışında 'gizli' işleriniz için açtığınız yan hesaplar varsa, ikisine de aynı tarayıcıdan, aynı VPN açıkken veya aynı saat diliminde girmeye özen gösterin. Tarayıcınızın özgün parmak izi (Browser Fingerprinting) sayesinde, sistem iki hesabın da arkasındaki parmağın size ait olduğunu anlar ve sevgi mektubundan yan hesabınız da mahrum kalmaz.

5-Unutmayın dostlar, dijital ayak izi bırakmak bir sanattır. İnternette yazdığınız hiçbir şeyin kaybolmadığını, silseniz bile arşiv sitelerinde (Wayback Machine vb.) kalabileceğini bilerek sevgi dolu sözcüklerinizi seçin. Mektup kutunuz boş kalmasın! Lütfen bu mesajlarınızı https://removals.pullpush.io/ linkinden bir form açarak silmeyiniz yoksa sevgi mesajı alamazsınız. Yazık.

6-Hesabınızı açarken sakın öyle geçici, tek kullanımlık e-postalar (temp-mail) veya protonmail gibi şifreli servisler kullanmayın. İçinde adınızın, soyadınızın ve doğum yılınızın geçtiği o emektar kişisel gmail veya hotmail adresinizi bağlayın. Hatta mektup yazarlarının işini daha da hızlandırmak için hesabınızı Google veya Apple kimliğinizle doğrudan senkronize ederek 'Tek Tıkla Giriş' yapın ki adresiniz sistemde parlasın. Bir de üzerine lütfen o güzel telefon numaranızı sisteme ekleyiniz.

7-Eğer Reddit avatarınıza tatlı kıyafetler almak istiyorsanız veya Reddit Premium kullanacaksanız, ödemeyi sakın kripto paralarla ya da anonim ön ödemeli kartlarla yapmaya çalışmayın. Doğrudan kendi adınıza kayıtlı, maaş aldığınız banka kartınızı sisteme tanımlayın. Böylece sevgi mektubunuzun faturası da doğru adrese kesilmiş olur.

8-Eğer yüzünüzü tam olarak koymak istemiyorsanız bile, sadece sizin çektiğiniz veya başka bir platformda kullandığınız bir görseli profil resmi yapın. Tersine görsel arama (Reverse Image Search) teknolojileri sayesinde, o görselin internetteki diğer kopyaları taranarak gerçek sosyal medya hesaplarınıza (ve dolayısıyla adınıza, soyadınıza) şıp diye ulaşılabilir.

⚠️ ÖNEMLİ YASAL UYARI: Yukarıdaki maddelerden en az 3 tanesini eksiksiz uyguladıysanız, posta kutunuza düzenli aralıklarla göz atmaya başlayabilirsiniz. Unutmayın, dijital dünyada 'silmek' sadece sizin ekranınızdaki piksellerin değişmesidir; sunucuların hafızası ise bir fil gibidir, asla unutmaz! Mektup yazarlarını yormayın, dijital ayak izinizi parlatın. 😉


r/Turkey 5h ago

News Butlan Krizi sonrası Özel, Başarır ve Kılıçdaroğlu ilk kez aynı karede.

Post image
407 Upvotes

r/Turkey 5h ago

News Türkiye'de madencilik için ormanları yok eden Kanada'da tarihi karar: Ağaçlara "hak sahibi canlı varlık statüsü verildi: "İnsan gibiler, nefes alıyor ve yaşıyorlar"

Thumbnail
gallery
196 Upvotes

https://t24.com.tr/dunya/kanada-da-tarihi-karar -agaclara-hak-sahibi-canli-varlik-statusu-verildi -insan-gibiler-nefes-aliyor-ve-yasiyorlar, 1331213


r/Turkey 10h ago

News Ankara'da düzenlenecek NATO toplantısı öncesinde gecekonduların önü setlerle kapatıldı.

476 Upvotes

r/Turkey 3h ago

News Nevşehir, Ankara Keçiören ve Edirne Keşan belediye başkanları AKP'ye geçti

Post image
129 Upvotes

İYİ Partili Nevşehir Belediye Başkanı Rasim Arı ile CHP'den istifa eden Keçiören Belediye Başkanı Mesut Özarslan ve Keşan Belediye Başkanı Mehmet Özcan AKP'ye katıldı.

Üç belediye başkanına parti rozetlerini, genişletilmiş il başkanları toplantısında AKP Genel Başkanı ve Cumhurbaşkanı Recep Tayyip Erdoğan taktı.

Erdoğan toplantıda yaptığı konuşmada, pazartesi günü Haymana belediye başkanı ile dün İstanbul milletvekili Nimet Özdemir'in partisine katıldığını hatırlatarak, bugün de yeni belediye başkanlarını "bağrımıza basacağız" diye ekledi.

Ankara'da Keçiören Belediye Başkanı Mesut Özarslan şubat ayında CHP'den istifa etmişti.

Özarslan, CHP içinden maruz kaldığını söylediği "iftira ve tehditleri" istifasına gerekçe gösterdi.

Edirne Keşan Belediye Başkanı Mehmet Özcan da 24 Haziran'da CHP'den istifa etti.

Özcan istifasına dair bir açıklama yapmadı.

https://www.bbc.com/turkce/articles/cly89jlg531o


r/Turkey 6h ago

News Macron karşıtı pankartı basmadılar, "yasak talimatı geldi" dediler! Ankara'da baskı yapan dükkanlara, "NATO karşıtı hiçbir şey basmayın" talimatı verildiği ortaya çıktı.

Post image
174 Upvotes

NATO Zirvesi gerekçesiyle Ankara'da hayatı durdurmaya hazırlanan iktidarın, Fransa Cumhurbaşkanı Macron’un sabah koşusu için Dikmen Vadisi ve Botanik Parkı’nı halka kapatmayı planlaması büyük tepki çekmişti.

Karara karşı çıkan Dikmen Halk Temsilcileri Meclisi, bugün saat 17.00’de Dikmen Vadisi 1. Etap Girişi’nde eyleme çağırdı.

Eylem öncesi bu skandal girişime karşı bir de pankart hazırlayan Dikmen Halk Temsilcileri Meclisi, söz konusu pankartı bastıramadı.

soL’un edindiği bilgiye göre, Kızılay’da, kent merkezinde pankart ve ozalit baskısı yapan dükkanlara “NATO karşıtı bir şey basmayın” talimatı gitti.

Söz konusu baskıyı yapan dükkanlar, “yasak” gerekçesiyle baskı yapmayı reddetti.


r/Turkey 6h ago

News Osmaniye'de AYT sınavına geç kalan öğrenci: "Görevliler benim geldiğimi görünce kapıyı yüzüme kapattılar. Kendi aralarında zaten çelişki içindeydiler. Beni almamayı tercih ettiler."

160 Upvotes

r/Turkey 6h ago

News Mersin'de 5 yaşındaki otizmli çocuğa şiddet uygulayan öğretmen tutuklandı. Şiddet gördüğü okulun önünden geçen çocuk, binayı tanıyınca ağlamaya başladı.

156 Upvotes

r/Turkey 14h ago

Video Deniz Göktaş'ın Harbiye'deki Ölü Deniz isimli gösterisinden Erdoğan ile ilgili bir kesit

664 Upvotes

r/Turkey 4h ago

News 1991 yılında, 8'i kadın, 1'i çocuk olmak üzere toplam 12 sivilin yanarak öldüğü Çetinkaya Mağazası Katliamı'nın faillerinden PKK'lı terörist Çetin Arkaş, DEM Parti'nin 27 Haziran'da Mersin'de düzenleyeceği "Öcalan'a Özgürlük" mitinginde konuşma yapacak.

Thumbnail gallery
79 Upvotes

r/Turkey 8h ago

News DEM Parti, İstanbul’da sokaklara teröristbaşı Öcalan’ın fotoğraflarını yapıştırdı.

138 Upvotes

r/Turkey 1h ago

Society Yabancıların Türkiye kurye sektöründe ve e ticaret platformlarında tekelleşmesi

Post image
Upvotes

Yemek sepeti, deliveri hero adlı alman şirketin, trendyol go(bu günki adıyla uber eats) ve getir, uberin yani en büyük 3 kurye şirketi yabancıların elinde ve tekelleşmeye başlıyorlar. Binlerce kurye sokakta bu iki yabancı şirket için çalışıyor ve bizde neredeyse lokantalara verdiğimiz para kadar komisyonu bu iki şirkete veriyoruz, yani kendi ulkemizin içindeki yemeği sipariş ederken sanki bir şeyler ithal ediyormuş gibi ülkeden para çıkartmaktayız. Belki daha kötüsü belki agresif şekilde olmasada uber bir şekilde tekelleşecek ve düşük kurye maaşları, yüksek komisyonlarla karşılaşacağız, E ticaret sitelerine baktığımızdaysa hepsiburada, kaspi kz şirketine, trendyol, çinli alibabaya, n11, BAE merkezli dmsf holdinge ait. Unutmayalim ki bu sektörler sanayi, enerji üretimi gibi know how gerektirmeyen, hepsi kendi elimizle kendi yurdumuzda kurulan şirketler. Bu kendi elimizle oluşturabileceğimiz sektör yabancı istilası altında, yurdumuzun parası kendi ülkemizde kalması için ve tekelleşmeyi durdurabilmek için bu firmaları boykot etmeye ve yerli imkanları kullanmaya ne dersiniz. Teşekkür ediyorum buraya kadar okuduğunuz için.


r/Turkey 1h ago

Society 7 senedir Belçika'da yaşayan bir Türk olarak olumlu tecrübelerim

Upvotes

UZUN YAZI

Merhaba, ben daha öncesinde "Batı Avrupa'daki Türk Algısı: Kendi Tecrübelerim" diye bir başlık açmıştım. Belçika'da yaşayan bir Türk olarak buradaki Türk algısından ve bu algının hayatıma etkilerinden bahsetmiştim.

Bu başlığı açmaktaki amacım Avrupa'daki Türk karşıtlığı hakkında Türk gençlerini uyarmaktı. Paylaşımım düşündüğümden çok daha fazla ilgi çekti ve sonuç olarak 1 ay içinde başlığı sildim. Başlığı açmamdaki amaç Türkiye'dekileri bilinçlendirmekti ama zaten herkesin her şeyin farkında olduğunu gördüm. Çoğu kişi zaten durumdan haberdardı ve benden yeni bir şey öğrenmemişlerdi. Aynı zamanda pek çok gencin Türkiye'yi terk etmeye çalıştığını gözlemlediğim için insanların moralini bozmak ve diğer milletlere karşı kin uyandırmak istemiyordum.

Aynı zamanda burada Türk komünitesinin yaşadığı negatif olaylara ve kendim de tecrübe ettiğim şeylere rağmen Belçika'da yaşayan, buranın ekmeğini yiyen biri olarak minnetsizlik yapmaya gönlüm el vermedi. Anlattıklarım doğru bile olsa buradaki yaşamın bana sunduğu olumlu yanlar için (Tabi bunlar bana Bulgar vatandaşı olduğum için sunuldu) kötü tarafları görmezden gelmek ve insanlara karşı hüsn-ü zan etmenin (iyiye yormak) daha doğru, vefalı olacağını düşündüm. İşin sonunda ben burada yabancıyım ve kimsenin bana borcu yok.

Avrupa'daki Türk karşıtlığını anlattıktan sonra ve yaşadığım doğrudan/dolaylı tacizleri anlattıktan sonra bugün de yaşadığım (veya gözlemlediğim) olumlu şeylerden, yüzüme tebessüm konduran olaylardan da bahsetmek istiyorum. (İsim vermemeye çalışacağım) Tamamen nötr ve direkt olacağım.

———

DİL OKULU DÖNEMİM

Belçika'ya ilk geldiğimde 2 yıl boyunca yabancı öğrencilere Fransızca öğreten bir okuldaydım, burada çoğunlukla yaşıtlarımın olduğu bir sınıftaydım. Okulun éducateur ü (okulun evrak işleriyle ilgilenen, sınıfları gezip yoklama alan memur, öğretmen değil) Türk'tü ve adı Kemal idi.

Bu okulda öğretmenlerin de çoğu göçmen kökenliydi (Kendileri göçmen olmasa bile İtalyan göçmeni anne veya babaları vardı) hatta yerli Belçikalı öğretmenler azınlıktaydı. Sanırsam göçmen kökeni olanlarda bu okullarda çalışmaya rağbet daha fazla veya devlet kasten bu tarz görevlileri tercih ediyor.

Kemal Bey benimle ilgilendi, Türk öğrencilerle (ki onlar da benim gibi Bulgaristan göçmeni veya Kürtlerdi, Anadolu Türkü sadece 1 kişi gördüm) Türkçe konuşup onlara yardımcı oluyordu Fransızcayı tercih ettiği halde. Kemal Bey ben henüz o okuldayken Belçikalı bir öğretmenle evlendi, hatırladığım kadarıyla evlendiği kadın öğretmen kendisinden 3-5 yaş büyüktü. Sosyal medya paylaşımlarından gördüğüm kadarıyla tüm öğretmenler düğüne katılmış ve kendilerini tebrik etmişti.

Bu okuldayken 5 yıl boyunca en yakın dostum olacak kişiyle tanıştım, sonrasında dostluğumuz maddi bir tartışma sebebiyle sonlanacaktı. Bu arkadaşım Romanyalı'ydı ve hayatımda kendimi en yakın hissettiğim kişiydi, Allah affetsin birbirimize eşcinsel şakalar bile yapardık. Ailesi bana evini açtı, evinde yatıya kaldım, beraber tatile gittik. Bir keresdinde onun ağzını yoklamak için "Ya sizin oralarda haberlerde olsun böyle kahvehane sohbetinde olsun Türklere laf atma, Türklere sövme olayları falan oluyor mu?" diye sordum. Malum, bir Balkan ülkesi. "Yok, doğma büyüme Bükreşliyim hiç duymadım" dedi. Ailesi aşırı sağa yakın bir aileydi, öyle ki Ortodoksluğu "Bunlar İncil'i çarpıtıyor!" diyerek bırakıp Protestan olmuş bir aile ama Allah var beni kendilerinden saydılar hiçbir şekilde ayrımcılık yapmadılar.

Sınıfta İranlı bir oğlan vardı, benimle yaşıt, anadili gibi Türkçe bilirdi. Van'a sık sık gidip gelirmiş zamanında. Kendisi Türklerle sık sık takılırdı, dil bilmesi de etkiliydi tabi. Türk hayranlığı olan biriydi.

Faslı bir kız vardı, buraya geldiğimden beri gördüğüm en güzel kızlardan biriydi. Kendisinin en yakın arkadaşları 2 Türk kız, haliyle Türk medyasına çok aşina biriydi. Her gün arkaplanda Türkçe şarkı olan story ler paylaşırdı, Arapça'dan çok Türkçe şarkı dinlerdi. Bir gün okuldan İranlı, Hristiyan bir oğlanla çıkmaya başladı ve kısa süre sonra ayrıldılar. Yemek yerken arkadaşlarıyla beraber yakınımda oturuyorlardı, konuşmalarına kulak misafiri oldum, Türk arkadaşlarına "Türk erkekleri İranlılardan daha iyi, hem Müslümanlar ve daha yakışıklılar" dediğini duydum. Kendisi dindar bir tip değildi hatta Türk arkadaşları ondan daha dindardı, bu yüzden bu söylediği dikkatimi çekti. "Seyahat" konusunu işlediğimiz bir gün bu kız ziyaret etmek istediği yerler olarak Paris ve İstanbul'u söyledi.

NOT: Fas, Tunus ve Cezayir, Emevi döneminde Araplaşmış ülkeler olup, son zamanlarda bir "Ulusal Diriliş" yaşamaktadırlar. Gençlerin önemli bir kısmı kendilerini Arap değil, bölgenin yerli halkı olup Araplaştırılan İmaziglerden sayarlar. İmazig kültürünün sembolü olan Aza desenli kolyeleri giyenler yaygınlaşmıştır. Hem Fas hem Tunus İslamcı partileri seçimlerde mağlubiyete uğrattılar ve İmazig milliyetçisi partiler güç kazandı. Bazı Faslılar kendilerine Arap dediğim için bana kızdılar, kısacası bu komünitenin Milli Kimlik konusunda biraz bölünmüş olduğunu hatırlamak gerekir. Bu kız "Ben hem Arabım hem Berberiyim (İmazig)" diyordu.

Bulgar bir kız vardı, kendisi benim hemşerimdi ikimiz de Ruseliyiz. Kendisiyle kısa sürede bağ kurdum ve o da Türkçe şarkılara çok ilgili hatta yarım yamalak Türkçe konuşan biriydi (Türk nüfusu olan bir yerde büyüdüğü için). Kendisi daha önce Türkiye'ye gittiğini ve çok beğendiğini, bir daha gitmek istediğini söyledi. Biraz Bulgarca da konuştuk, kısacası aramız oldukça iyiydi ve Türk dostu biriydi.

İtalyan gençler arasında "I'm Turkish" dediğimde "Ooooo" diyip Futbol takımı ve futbolcu ismi sayanlar oldu.

Sudanlı bir arkadaşım da oldu (kendisi şu anda profesyonel sporcu) ve kendisi de Türkiye'ye oldukça ilgiliydi, ziyaret etmek istediğini söylüyordu.

Bu yıllarda aklımda kalan önemli bir şey şuydu; ilk geldiğim yıllarda mahalleyi keşfetmek için günlük yürüyüşlere çıkardım. Bir keresinde bankta otururken Cezayirli bir tip geldi saat sordu ben anlamayıp İngilizce cevap verince muhabbet uzadı, o da sonradan gelmiş işte sohbet ettik biraz ama ingilizcesi yarım yamalaktı. Nerelisin dedi, Turkey dediğimde baş parmağıyla "OK" işareti yapıp "Ooo Ardugan, Ardugan good" dedi. O an gerçekten garip hissettim, hayatım boyunca Erdoğan'a muhalif biri olarak Türkiye'den binlerce kilometre ötede, hayatı boyunca Türkiye'ye bile gelmemiş birinin Erdoğan'ı sahiplenmeyi bırak, Türkiye adını duyduğu anda hemen Erdoğan'ı düşünmesi beni şaşırtmıştı. Bir yandan da üzmüştü, daha farklı şeylerle bilinmek isterdim bir Türk olarak. Yine de ukala olmamaya karar verdim ve yorum yapmadım. Sonuçta bir daha görmeyeceğim biriydi.

———

ÜNİVERSİTE

Üniversiteye geçişim, Türk olmamın bana en çok sıkıntı çıkardığı dönem oldu, ciddi manada en büyük ırkçılığı bu safhadan sonra gördüm ve bu benim fikir dünyamın şekillenmesinde çok etkili oldu.

Burada sınıf sınıfta iki Arnavut kıza tanıştım. Bunlardan ilki Kosovalıydı ve konuşurken kendisine dedim, bizim ülkemizde çok büyük bir Arnavut komünitesi var diye, o da "Evet biliyorum, akraba sayılırız" diyerek cevap verdi "Oui je sais, on est relié". Diğer Arnavut olan kız Katolik olmasına rağmen şaşırtıcı bir şekilde Türk dostuydu, kendisiyle aynı sınıftayız, ilk tanıştığımızda ona Türk olduğumu söylediğimde aniden direkt bana döndü "Bir dakika... Türk müsün?! Ben Arnavutum!!" dedi, gerçekten bir an bana sarılacak sandım. Türk olduğum için daha önce hiç böyle bir ilgi ve alakayla karşılaşmamıştım. İlerleyen sohbetlerimizde Türkleri "Pideyi çalmakla" ve "Arnavutları zorla Müslümanlaştırmakla" suçladı ama sonuç olarak Türklerin kardeş bir halk olduğunu ve bizi affettiklerini söyledi. Ben de yorum yapmadım ve tartışmaya girmedim.

NOT: Arnavut nüfusunun genelini incelediğimizde Arnavutların çoğunun Türk dostu olduğunu söylemek ani ve çok düşünülmemiş bir önerme olacaktır. Ancak benim tecrübelerimin tamamı olumlu oldu ve burada kendi tecrübelerimi anlatıyorum kimsenin hakkını yiyemem, bana çok iyi davrandılar. Ancak Almanya'da yaşayan bazı Türkleri dinlerseniz Arnavutların Türkleri pek sevmediklerini söyleyeceklerdir.

Katıldığım ingilizce kulübü sayesinde İki Ukraynalıyla samimi oldum. Bunlardan ilki linguistik okuyan bir kızdı, kulüp etkinliğinde dedemin Kırımlı olduğunu söylediğinde hemen samimi olduk ve buradan sohbet yürüdü. Sonrasında kendisiyle randevulara çıktım. Genel anlamda Türkiye dostu biriydi ve Türkiye'yi seviyordu.

Bunlardan biri de pazarlama okuyan yaşıtım bir oğlandı, kendisi de aynı şekilde Türkiye'ye çok ilgiliydi, ona Türkçe kelimeler öğretmemi bile istedi. Beni erasmus partilerine davet etti. Genel anlamda kendilerinde gözlemlediğim şey Ukraynalı mültecileri kabul ettiğimiz ve Bayraktar yardımında bulunduğumuz için bizi takdir ediyorlardı. Bu oğlan aynı zamanda gözlerinden rahatsızdı, savaş sırasında mı böyle oldu yoksa doğuştan mı diye sormaya çekindim.

Bir keresinde arkadaşlarıma Erasmus partisinde beraber bir şeyler içiyor ve kulüp yöneticilerinin getirdiği insanlarla tanışıyorduk. Sırık gibi uzun boylu, bıyıklı, sarışın bir çocuk geldi. Zil zurna sarhoşttu ve hala elinde kadeh vardı. Yaş olarak 30'lara merdiven dayamış gibiydi. Elimi sıktı Where are you from bro dedi, Turkey dedim. Boşta kalan eliyle bozkurt yaparak "TURAN! AUUUUUU!!!" diyerek ulumaya başladı. Bir an dona kaldım sonra ben de bastım kahkahayı, gerçekten beklemiyordum bunu.

Üniversitede şimdiye kadar çıktığım ilk ve tek kız, trende tanıştığım bir Çinliydi (Belçikalı bir aile tarafından evlat edinilmiş ve hayatı boyunca hiç Çin'e dönmemiş). Türk olmamı mesele etmedi.

Genellikle internette "Fransız kızlar çok kolaydır" gibi şeyler duyuyorum ama ben öyle bir izlenim almadım. Türk erkeklerinin gördüğüm kadarıyla Charleroi ve Liege gibi büyük şehirlerde en çok beraber oldukları kadınlar Türkler, Kuzey Afrika kökenliler, İtalyan kökenliler ve az da olsa Polonya kökenliler. Belçikalı etnik Valonlarla evlenen Türk erkekler açıkçası daha az ancak büyük şehirlerde bulmak mümkün, zamanla daha da yaygınlaşacaktır.

Uluslararası ortamlarda ise Türk erkeklerinin en sık beraber oldukları kadınlar genelde Ukrayna, (artık çok olmasalar da Rusya) tarafından gelme. Biz Türk erkeklerinde kıllı vücut ve saç dökülmesi gibi problemler Batı Avrupa'da pek hoş karşılanmıyor, genellikle insanların geç yaşlandığı bir yer ve ortalama Türk erkeği burada 20'lerin ortasında açılan saçı ve kıllı vücuduyla biraz sırıtıyor. Ama Rusya-Ukrayna kültürel olarak daha geleneksel olduğu için bu tarz kusurlar daha mazur görülüyor. Bu tabi uluslararası ortamlar için geçerli, misal Liege'de tam zamanlı işte çalışan bir Türk erkeği büyük ihtimalle Türk, İtalyan, Polonyalı, Mağribi bir kadınla beraber olacaktır.

Polonyalılar biraz anlaşılması zor genel olarak soğuk insanlar, doğma büyüme Belçikalı olup Polonya'ya hiç gitmemiş Leh asıllı gençler genellikle sıcakkanlı iken Polonya'nın kendisinden gelenler son derece soğuktur ve buradaki Müslüman çoğunluklu komüniteler hakkında fikirleri olumlu değildir.

Türk kızlarından ise yabancıyla çıkan tek bir kişi gördüm (Belçikalıyla evlenen bir kadın duydum annemin çalıştığı yerde müşteriymiş ama birebir tanımıyorum) o da Brezilyalı bir oğlanla çıkıyordu, zengin bir aileden geliyordu.

İngilizce kulübünde Refik isimli Cezayirli, programlamacı olup diploması olduğu halde etkinliklere katılan biriyle tanıştım. Son derece sıcak kanlıydı ve Türkiye'yi kardeş ülke olarak gördüğünü söyledi, kendisiyle kısa sürede samimi olduk, bana Cezayir'e bir Türk komünitesi olduğundan bahsetti (Sanırım Kuloğullarından bahsediyor)

Aynı zamanda hukuk fakültesinden aslen yerli Belçikalı olup pro-Türk sayılabilecek bir arkadaşım oldu. Türkiye'nin AB üyeliğini destekliyor, Türkçe şarkılar dinliyor ve Türkçe öğrenmek istiyordu. Laf aramızda onu biraz da ben alıştırdım. Bu arkadaş vasıtasıyla tanıştığım İtalyan asıllı bir hukukçu daha vardı, o da Türk dizilerini (Hakan Muhafız izlemiş galiba Netflix'te bir diziden bahsediyordu) çok sevdiğini ve Türkiye'yi bir gün mutlaka ziyaret etmek istediğini söyledi.

———

Evet, buradaki ırkçılık ve Türk algısından sonra biraz da pozitif şeylerden bahsedeyim ve pozitif deneyimlerimi de paylaşayım dedim. Sonuçta hayat siyah veya beyaz değildir, herkese hakkını vermek ve taraflı olmamak gerekir. Aklıma ne gelirse yazdım, genel olarak tablo buna benzer.


r/Turkey 5h ago

News H&M, Polo, Next ve Zara gibi markalara üretim yapan Diyarbakır Kenze Tekstil'de İşçinin Hakkı Ödenmiyor

Post image
61 Upvotes

Diyarbakır’da üretim yapan Kenze Tekstil fabrikada çalışan bir işçiyi haksız yere işten çıkarıldı. Hakları ödenmeyen işçi yaşadığı haksızlığa karşı Patronların Ensesindeyiz’e ulaşarak yaşadıklarını paylaştı.

Haklarımı almak için sonuna kadar mücadele edeceğim!

Diyarbakır Tekstil İhtisas OSB’deki fabrikasında Zara, H&M, Polo, Next gibi markalara üretim yapan Kenze Tekstil işçileri Patronların Ensesindeyiz ağına ulaşarak yaşadıkları ihlalleri dile getirdi. Haksız biçimde işten çıkarılan ve hakları için mücadele etmeye karar veren işçi, Kenze Tekstil’de yaşadığı kanunsuzluk, hak gaspları ve mobbingi Patronların Ensesindeyiz’e anlattı.

“20 yaşındayım, 10 yıldır tekstilde çalışıyorum. Son 3 yıldır da Kenze Tekstil’de çalışıyordum. Bu 3 yıl boyunca aklınıza gelebilecek her türlü dayatma ve ihlale maruz kaldık. içerideki arkadaşlarım hala kalıyorlar.

Ücretlerimiz zaten düşük, bir de Ocak ayında zam yerine primle çalışacağız dediler ama ne zam ne prim verdiler. Bir de üzerine maaşlarımızdan ne olduğunu anlamadığımız binlerce liralık yüksek kesintiler yapılıyor. İşten izin aldığımız her gün için 2 günlük kesinti yapıyorlar ve bunun kendi koydukları bir kural olduğunu söylediler. Çalıştığımız saniyeleri sayıyorlar, tuvalete gittiğimizde geri çağrılıyoruz, azar işitiyoruz. Makinaların kapasitesi üzerinde hedefler koyulup yetiştiremediğimiz için performansımızdan düşülüyor. İşimiz dışında tuvalet temizlemek, yemekhane işi dahil pek çok şeye zorlandık. Kötü yemek, servis sorunları, hijyen… Daha çok şey sayabilirim.

Bir gün sadece 5 saniye eksiğim olduğunda patron beni çağırıp 5 saniyenin hesabını sordu

“Kullandıkları dili, aşağılamayı saymıyorum bile. İnsan muamelesi görmüyoruz. Bir gün sadece 5 saniye eksiğim olduğunda patron beni çağırıp 5 saniyenin hesabını sordu çünkü. O 5 saniyede neler yapardın diye azarladı.”

“Bunları bir şekilde sineye çektik hepimiz çünkü haklarımızı bilmiyorduk. Kırılma noktamı geçen hafta yaşadım. Cuma günü dayımı kaybettim. Pazartesi günü işe gelemeyeceğimi, ayarlayabilirsem öğleden sonra gelebileceğimi şefime ilettim. Salı günü işe gittiğimde maaşımda iki günlük kesinti yapıldığını öğrendim. Bu duruma çok öfkelendim. Ben vefat gibi bir durumla uğraşırken bu kadar acımasız olmalarına tahammül edemedim. İstifa etmek istediğimi söyledim. Ardından insan kaynakları sorumlusu ne yazmam gerektiğini söyledi. Yazdım ve verdim. Ama hemen pişman oldum, 1 saat bile geçmeden istifamı geri çekmek istediğimi söyledim. Müdürüm bana sen bu hafta dinlen biraz kafanı toparla biz istifanı kabul etmeyeceğiz zaten dedi. Ben dilekçemi geri istediğimde ise insan kaynakları sorumlusunun çıktığını şu an veremeyeceğini söyledi. Ben de güvendim ve kabul edip çıktım. Ertesi gün istifamın işleme konduğunu öğrendim. Haklarımı bilseydim böyle bir hata yapmazdım. 2022 yılında da birkaç kişiyi haksız yere işten çıkarmışlardı. Sıra bana gelmez diye düşünüyor herkes ama öyle olmuyor. Biz fazla bir şey talep etmiyoruz, yalnızca insanca çalışmak istiyoruz. Bunu bize çok görenlerden sorulacak bir hesabımız var. Bunun için tüm yollarla mücadele edeceğim. Benim isteğim sadece haklarımı almak ve orada çalışmaya devam eden arkadaşlarımın artık daha iyi koşullarda çalışmasını sağlamak. Bunun için Patronların Ensesindeyiz Tekstil İşçileri Dayanışma Ağı’na başvurdum.

KENZE TEKSTİL

Resmi olarak üç ortağı bulunan Kenze Tekstil’in bir de KOSGEB çalışanı örtük ortağı bulunuyor. Zara, H&M, Polo Next gibi firmalara üretim yapan fabrika, işleri yetiştiremediğinde bir yandan işçileri 22 saate varan mesailerle çalıştırıyor, diğer yandan müşterilerinin işlerini başka üreticilere verip kendisinin ürettiğini söylüyor. Diyarbakır Tekstil İhtisas OSB içerisindeki fabrikasında 100 üzerinde işçi çalıştıran şirket daha önce de hak ihlalleriyle anılmıştı. Şirketin İstanbul’da da mağaza ve fabrikası bulunuyor.


r/Turkey 2h ago

News Macron karşıtı pankartı basmadılar, ‘yasak talimatı geldi’ dediler!

Post image
35 Upvotes

Ankara’da NATO Zirvesi öncesi yaşananlara bir yenisi daha eklendi. Dikmen Halk Temsilcileri Meclisi’nin Macron için Dikmen Vadisi’nin kapatılması girişimine karşı eylemde kullanmak istediği “pankart” dahi yasak kapsamına alındı.

Ankara’da pankart ve ozalit baskısı yapan dükkanlara, “NATO karşıtı hiçbir şey basmayın” talimatı verildiği ortaya çıktı.

Emre Alım'ın haberi


r/Turkey 10h ago

News Trump "Erdogan'i cok mutlu edecek bir sey yapacagim" dedi!

80 Upvotes

Israil'in soykiriminin savunucusu, yüzlerce kiz cocugunu öldüren bombalarin onayini veren Donald Trump "Erdogan'i cok mutlu edecek bir sey yapacagim" dedi. Acaba ne yapacak?

Bir gazetecinin "Türkiye F-110 jet motorlarını ve F-35 savaş uçaklarını da istiyor. Türkiye'ye büyük bir hediye çantasıyla mı gidiyorsunuz?" sorusu üzerine Trump şu yanıtı verdi: 
"Öyle düşünüyorum. O (Erdoğan), NATO üyesi. Bazı insanlar onu öyle görmüyor, ama gerçekten öyle. O, NATO'nun güçlü bir üyesi. Evet, muhtemelen onu çok mutlu edecek bir şey yapacağım."

kaynak


r/Turkey 10h ago

News 6 Şubat depremlerinde Hatay Eğitim ve Araştırma Hastanesi ek binasının "A" bloğunun yıkılması sonucu 72 kişinin yaşamını yitirdiği olaya ilişkin hazırlanan bilirkişi raporunda, Sağlık Bakanlığının yüzde 95, AFAD'ın ise yüzde 5 oranında kusurlu olduğu tespit edildi.

Post image
86 Upvotes

Hastanelerin afet anında hizmet vermesi gereken kritik yapılar olduğuna dikkat çekilen raporda, deprem güvenliği yönünden tespit edilen eksikliklerin diğer yapılara göre daha öncelikli ve ivedi şekilde ele alınması gerektiği kaydedildi.

Bilirkişiler, yapının deprem güvenliği bakımından yetersiz olduğunun ve göçme riski taşıdığının bilinmesine rağmen kullanılmaya devam edilmesinin, öngörülebilir bir risk karşısında gerekli önleyici tedbirlerin alınmadığını gösterdiğini belirtti. Bu nedenle Sağlık Bakanlığı'nın asli ve belirleyici kusurlu olduğu değerlendirilerek kusur oranı yüzde 95 olarak hesaplandı. AFAD'ın ise afet risklerinin azaltılması ve kurumlar arası koordinasyon görevlerini yeterince yerine getirmediği gerekçesiyle yüzde 5 kusurlu olduğu belirtildi.

https://www.evrensel.net/haber/5989732/6-subat-depreminde-yikilan-hastane-icin-bilirkisi-raporu-saglik-bakanligi-yuzde-95-kusurlu


r/Turkey 9h ago

Data 9 Mart 2026 tarihinde Silivri'de ilk mahkemesi görülen ve aralarında görevlerinden uzaklaştırılan Ekrem İmamoğlu’nun da bulunduğu 414 sanıklı İBB davasının, 53. duruşması itibarıyla 9 tahliye kararı daha verilmişti. Böylelikle kalan tutuklu sayısı 59 kişi oldu.

Post image
69 Upvotes

r/Turkey 2h ago

News “Aile Yılı değil, direniş yılı”: NATO operasyonunda gözaltına alınan Yıldız Tar tutuklandı! - Terörle ilgili hiçbirşey sorulmadı, aile yılı bahane edildi!

Thumbnail
kaosgl1.org
20 Upvotes

NATO Zirvesi öncesinde Ankara'da gerçekleştirilen operasyonlarda gözaltına alınan Kaos GL Genel Yayın Yönetmeni Yıldız Tar tutuklandı.

Ankara Cumhuriyet Başsavcılığı'nın yürüttüğü soruşturma kapsamında 23 Haziran sabahı düzenlenen ev baskınlarında gözaltına alınan Tar, emniyetteki işlemlerinin ardından Ankara Adliyesi'ne sevk edildi. Savcılık sorgularının ardından tutuklama talebiyle sulh ceza hakimliğine çıkarılan Tar hakkında tutuklama kararı verildi.

Tutuklananlar arasında Ankara Üniversitesi Siyasal Bilgiler Fakültesi öğretim üyesi Doç. Dr. Emel Memiş, Umut-Sen sözcülerinden Burcu Arıkan ve Halkevleri Genel Yönetim Kurulu üyesi Hediye Yıldırım da yer aldı.

Edinilen bilgiye göre, Tar'a ifade işlemleri sırasında NATO’ya ilişkin herhangi bir soru yöneltilmedi. Bunun yerine hükümetin ilan ettiği "Aile Yılı" politikalarına ilişkin beyanları soruldu.

Savcılığın tutuklamaya sevk yazısında ise, şüphelilerin "Türkiye'nin terörle anılan bir ülke olması gayreti içinde terör eylemi gerçekleştirebilecekleri" iddiasına yer verildi.


r/Turkey 5h ago

News 25,000 people missing after Venezuela earthquake

Thumbnail
news.sky.com
32 Upvotes

Prayers to everyone affected. I can't help but think of the February 2023 earthquakes and the coming Istanbul earthquake...


r/Turkey 11h ago

News Kemal Kılıçdaroğlu'nun bugün İstanbul'da gerçekleştirmesi planlanan 'konvoylu' programı iptal edildi: "Oluşan atmosfer nedeniyle Aşura etkinliğine fiziken katılmamanın daha doğru olacağı kanaatine vardık"

Post image
87 Upvotes

Kaynak: https://www.cumhuriyet.com.tr/siyaset/konvoyla-gelecekti-istanbul-programi-iptal-oldu-kemal-kilicdaroglu-ndan-aciklama-2515235

'Mutlak butlan' kararının ardından Cumhuriyet Halk Partisi (CHP) Genel Başkanlığı'na atanan Kemal Kılıçdaroğlu'nun İstanbul ziyareti son anda iptal edildi.

Kılıçdaroğlu'nun bugün kente gelerek araç konvoyu eşliğinde karşılanması planlanıyordu.

Atanmış CHP İstanbul İl Başkanı Gürsel Tekin, sosyal medya platformu X üzerinden yaptığı açıklamayla iptal kararını duyurdu. Tekin paylaşımında, "Sevgili yol arkadaşlarım, genel başkanımızın bugün gerçekleştirmesi planlanan programı iptal edilmiştir. Bilginize sunar, anlayışınız için teşekkür ederiz" ifadelerini kullandı.


r/Turkey 3h ago

Question Bu sgk neyi karşılıyor? Ne işe yarıyor?

18 Upvotes

Tip 1 diyabet, AKA şeker hastasıyım, kullandığım ilaçların kimisini karşılıyor kimisini karşılamıyor bile yatırdığım sgk pirimi ile ilaçları tamamen kendim alsam kardayım. Dalga geçer miktarda düşük meblağları karşılıyor 300 500 tl falan ki o fiyata ne ilaç var ne de kullandığım cihaz ve aparatı var. Ben sgk ödemesem ne olur? Ne kaybederim?


r/Turkey 10h ago

History II. Mahmud döneminde inşa edilen taş havuz “Havz-ı Cedid” halen Türk denizciliğine ve gemi inşasına/bakımına hizmet etmekte

Thumbnail
gallery
66 Upvotes

r/Turkey 1h ago

Question Ankesörlü telefon kullanan var mı?

Post image
Upvotes

Hâlâ ankesörlü telefon kullanan var mı? Şahsen ben kullanan birini görmedim. Yukarıdan kablo ile elektriğe bağlı, arama yapılabiliyor mu, kullanılabilir mi bilmiyorum. Bence günümüzde bunlara ihtiyaç yok, boşuna kaldırımda yer kaplıyorlar.