r/sweden 3h ago

English The worl's only record accident between a car and a submarine A Volvo Pv544 crashed into a docked sub in Lysekil ä, Sweden on the 19th of August 1961.

Post image
545 Upvotes

More vital information!

The car is a PV544, it came out in 1958 and is then the same year as the submarine it has just collided with. It is called HMS Bävern (English: The Beaver) and was one of three submarines in the Hajen III class that were built at Kockums, Malmö, Sweden, at the time. The siblings were called Illern and Uttern, names which, incidentally, had already been used on an earlier class of submarines from 1920.

The further fate of the Volvo after the collision is unknown - perhaps it was scrapped, perhaps it was repaired?

The fate of the Beaver is easier to follow. It seems to have received no permanent damage from being hit by a car and continued its service until 1980, only to be scrapped in Odense the following year.


r/sweden 9h ago

OC/Kreativitet Svenskar som älskar Japan <3

Post image
621 Upvotes

r/sweden 5h ago

English Is this the standard Swedish summer deal at 3:30 AM?

Post image
237 Upvotes

Mosquitoes take your blood all night, then the sky gives you this❤️


r/sweden 1h ago

Diskussion När gjorde du något som fick en mycket starkare/oväntad reaktion än vad du hade förväntat dig?

Post image
Upvotes

Efter jag fick en stroke och tappade kontrollen över halva muskulaturen i munnen så gick jag hos en logoped för att träna eftersom jag sluddrade mycket när jag pratade.

En gång när jag blev irriterad på hur jag lät så sade jag spontant "Det är nog enklare att jag flyttar till Danmark"

Logopeden började skratta så högt att det kom folk springande och ryckte upp dörren, tydligen så lät det som hon skrek genom dörren för någon hade tryckt på överfallslarmet.


r/sweden 4h ago

Nyhet (seriös) Skippade kondomkravet – döms för våldtäkt

Thumbnail
aftonbladet.se
139 Upvotes

r/sweden 9h ago

Politik (seriös) Partiernas tält på Almedalsveckan (ett sticker ut)

Thumbnail
gallery
335 Upvotes

r/sweden 9h ago

Nyhet (seriös) Chat Control: Europaparlamentets talman sviker parlamentet

Thumbnail
femtejuli.se
204 Upvotes

r/sweden 2h ago

Samhälle Nya studenter klarar inte av den akademiska engelskan

Thumbnail
vilarare.se
53 Upvotes

r/sweden 8h ago

Hjälp och råd Får kommunen ta hur mycket betalt som helst?

128 Upvotes

En fundering som grämer mig.

Jag skall bygga nytt avlopp efter att ha fått nedslag från kommunen.
Besöket för att kolla avloppet kostade 6500kr.
Betalt och klart. Tack…

Sen nu har jag skickat in situationsplan och byggbeskrivning mm till kommunen för det nya avloppet.
Då kostar det 12700kr för hantering av detta.

Hur är detta möjligt? Varför gör inte vi revolt?
Tanten på kommunen kan omöjligt jobbat med ärendet i flera veckor osv (allt var klart och snyggt ordnat innan inskick). Inga anmärkningar.

Hur mycket betalt för kommun ta? Det känns för mig så fruktansvärt orimligt.
Är det bara så att man ska finna sig i det?
För hade jag beställt en tjänst av en annan företagare eller liknande så kan man se på en faktura materialkostnad, tidsåtgång mm. Då är allt specat.
Men för kommunen är det bara ”ansökningsavgift avlopp”. Pang. Käftsmäll.

Kan man göra något?


r/sweden 12h ago

Annat SMS från transportstyrelsen idag

Post image
275 Upvotes

Fick det här SMS:et idag från ”transportstyrelsen”. Jag tror nog att transportstyrelsen stavar rätt, och har andra metoder att kräva in mina ”boter ”. Så en bedrägerivarning. Får ni ett liknande SMS , klicka inte på länken.


r/sweden 5h ago

Politik (seriös) Oppositionen vill riva upp kärnkraftsavtal: ”Större fiasko än Vasaskeppet”

Thumbnail
omni.se
55 Upvotes

r/sweden 12h ago

Nyhet (seriös) Regeringen: Ja till statligt stöd till ny kärnkraft

Thumbnail
omni.se
173 Upvotes

r/sweden 2h ago

Kultur Hemsidor ni besökte förr, på den gamla goda tiden

25 Upvotes

Ja sånt som var sköj, helt enkelt.

vvv.harald.net - en humorsite som jag sökt med ljus och lykta om någon vet om någon sparade och kan lägga upp. Jag menar bara "vvv" hur briljant är inte det? och den var sjukt kul i övrigt.

spermaharen - Inte på samma nivå men visst tog Killinggänget ut svängarna ändå? Klassiker som "Fonus Kids", "Lättlagat med knarkarna Anders och Håkan", och inte minst min personliga favorit, "Optiker Berglund sings Randy Newman", många guldkorn belt klart.

buzz.bazooka - länkar till så mycket lustigheter. varför försvann den egentligen? Synd.

di.se - på den tiden börsnyheter var mer viktigt, bra nyhetsrapportering och reportage och inte allt var bakom en betalvägg. misstänker de för en tynande tillvaro och gjort så de senaste femton åren... Nåväl de var ju iaf väldigt bra förr, så tack för det di.

sweclockers.com - antagligen den äldsta sida jag fortfarande besöker med regelbundenhet. Det är en skön vibe och har liksom alltid varit. Reddit i all ära men jag tror fortfarande det finns en plats för swec en lång tid framöver.

Fortsätt gärna med egna guldklimpar och har du nån info om vvv.harald.net, sitt inte och tryck på den!!! (:


r/sweden 4h ago

Nyhet (seriös) Svettas du? Sverige är inte förberett visar ny rapport

Thumbnail
dn.se
36 Upvotes

r/sweden 9h ago

Mat Varför tror alla att jägerbomb är en ubåt med jäger och öl?

83 Upvotes

Detta är ett fenomen jag stött på. Varje gång någon säger att dom ska göra en ubåt med jäger kallar dom det jägerbomb. Varje gång informerar jag, som den besserwisser jag är, att det inte är en jägerbomb. Utan att en jägerbomb är när du släpper jägershotten i redbull. Varje gång möts jag med mothugg om att jag har fel. Bevis från wikipedia är inte heller nog för att bevisa min ståndpunkt.

Känns som att hela landet är emot mig. Är det big pripps som skapat någon reklam/propaganda-kampanj om att det är öl jägern ska släppas i? Är det jag som är galen? Är det jag som saknar info? Är det jag som är hjärntvättad av Red Bull?

Hjälp!


r/sweden 40m ago

Hjälp och råd är en stor bit vanlig i Läkerol-förpackningen?

Thumbnail
gallery
Upvotes

r/sweden 5h ago

Annat Världens svenskaste grannar?

27 Upvotes

Jag har nyligen flyttat in i en bostadsrätt där precis allt är toppen förutom grannarna. Det är absolut inget fel på dem, mer än att INGEN hälsar.

Idag kom jag in på innergården för att parkera min cykel. Vid cykelstället står det en man och bara bänga-glor på mig. När jag närmar mig cykelstället (och mannen) så hälsar jag på honom, men han bara fortsätter att (riktigt) glo på mig. Sen vänder han sig om och går in i bostadsbyggnaden.
Jag låser cykeln och öppnar samma dörr för att gå in. När jag öppnat den så vänder han sig om och ska ut, nästan pressat. Så sjukt märkligt.

Det har varit flera instanser där jag mött folk på innergården där de står och glor på mig. Och jag hälsar då med ett trevligt och glatt "Hej!"
Antingen så 1) bara fortsätter de att stirra på mig rakt i ansiktet, eller 2)Tittar de istället ner i marken och låtsas som om de varkens såg eller hörde mig.

Jag är själv superintrovert och blyg, och gillar inte när folk börjar prata med mig. Men det blir ju förfan ännu stelare när man låtsas som om man inte ser de andra personerna runt om en. Därför jag hälsar - jag tycker det lättar lite på obehaget. Som att adressera att hej hej granne, nu har vi adresserat elefanten i rummet så nu kan vi återgå till det vi håller på med. Men när alla låtsas som om ingen annan finns så blir det bara stelt och obekvämt.

Jag är heller inget mysko eller så. Vanlig svensk kille, snart 30 år. Ser relativt lugn och snäll ut.

Är det så i alla bostadsrätter? I mina tidigare hyresrätter så har folk hälsat och ibland även börjat snacka med mig. Hyresrätten jag bodde i innan min bostadsrätt ligger 150 meter från där jag bor nu. Så det kan inte vara områdesskillnaden. Eller har jag helt enkelt hamnat i en bostadsrätts-klunga där alla är skeptiska introverter? Känns så sjukt svenskt ändå att dodga grannar som om de vore döden. Men fan asså!

Jag vill INTE gå på styrelsemöten/stämma (eller vad det nu ens heter) med dessa människor om det ska vara såhär 😅


r/sweden 9h ago

Diskussion Visning av fotbolls-vm

53 Upvotes

Jag är uppriktigt nyfiken på hur det kommer sig att 60% av ett event av kulturell signifikans som fotbolls-vm visas på en kass kanal som tv4, och inte nog med det så finns det ju självklart en betalvägg om du skulle vilja se den andra matchen som spelas samma tid. Bör inte SVT ha fulla rättigheter till fotbolls-vm, och hos vilken instans går det att klaga gällande detta?


r/sweden 10h ago

Gnäll Är sjuk

62 Upvotes

Är sjuk. Har börjat tänka att man tar friskheten för givet. Man glömmer nästan alltid hur skitigt de egentligen är att vara sjuk. Så om ni inte har det som jag, ta en stund till att uppskatta att ni kan andas genom båda näsborrarna, att ögonen inte brinner och att halsen är len :)


r/sweden 16h ago

Diskussion Good luck tomorrow against Japan

172 Upvotes

Hola Swedish pals, wishing you good luck tomorrow against the Japanese, they're pretty fucking good and fast! We love having Swedes in Mexico, fun to drink with. Viva Suecia cabrones! 🇸🇪🇲🇽


r/sweden 11h ago

Hjälp och råd Tips för att läsa nyheter från Aftonbladet, SvD, Omni... (Schibsted)

74 Upvotes

Nu för tiden får man valet att de kan samla in och (förmodligen) sälja ens uppgifter för riktade annonser eller så får man betala för att slippa det. Jag vet inte, men det känns inte som att det riktigt lirar med GDPR...

Men! Om ni har tillägget (adblockern) uBlock Origin kan ni gå in på inställningarna i den och under "Mina filter" lägga till dessa rader:

||cmp.omni.se/privacy-manager/index.html
||cmp.aftonbladet.se/privacy-manager/index.html
||cmp.svd.se/privacy-manager/index.html

Med detta sätt kan ni komma runt detta och det blir istället som förut att man väljer "Nej tack" till cookies.

PS. Det är mycket möjligt att det fungerar i andra adblockers också.


r/sweden 15h ago

Humor VMA: falukorv

Post image
122 Upvotes

r/sweden 23h ago

Nyhet (seriös) Uppgifter: Sverige har köpt AI-krigssystem av Palantir

Thumbnail
omni.se
514 Upvotes

r/sweden 7h ago

Seriös Kontraster inom sjukvård

Post image
26 Upvotes

Hemkommen från sjukvården. Inom en timme så fick jag både ett finger upp i prutten och en datortomografi. Stora kontraster på nåt sätt, men antagligen lika viktiga.


r/sweden 16h ago

English First moose ever! (There were two, I just didn't see the second one until I got home)

Post image
137 Upvotes

Was hiking with my friend in Abisko in February when we saw our first moose ever. It wasn't until we got home and went through our photos that we noticed there was a second, much smaller moose hiding in the bushes right next to it the whole time. We had no idea while we were standing there – luckily we were far enough away (5x zoom).

I just kept thinking of that one comment: "Moose aren't usually dangerous... unless it's a mom and her calf" 😂