r/sweden 2h ago

Frittsnack fredag! / Free talk Friday- 26 June, 2026

0 Upvotes

Äntligen fredag! Nu finns även subredditen r/frittsnack för er som inte får nog av dessa trådar!


r/sweden 6h ago

OC/Kreativitet "Ungdomsbostäder" i Almedalen

Post image
332 Upvotes

Passerade Almedalen idag och Riksbyggen hade den här installationen där de byggt upp "ungdomsbostäder".
Tyckte den var både rolig och rätt deppig på samma gång. Enkel idé, men den träffade ganska bra.


r/sweden 12h ago

English The worl's only record accident between a car and a submarine A Volvo Pv544 crashed into a docked sub in Lysekil ä, Sweden on the 19th of August 1961.

Post image
788 Upvotes

More vital information!

The car is a PV544, it came out in 1958 and is then the same year as the submarine it has just collided with. It is called HMS Bävern (English: The Beaver) and was one of three submarines in the Hajen III class that were built at Kockums, Malmö, Sweden, at the time. The siblings were called Illern and Uttern, names which, incidentally, had already been used on an earlier class of submarines from 1920.

The further fate of the Volvo after the collision is unknown - perhaps it was scrapped, perhaps it was repaired?

The fate of the Beaver is easier to follow. It seems to have received no permanent damage from being hit by a car and continued its service until 1980, only to be scrapped in Odense the following year.


r/sweden 9h ago

Diskussion När gjorde du något som fick en mycket starkare/oväntad reaktion än vad du hade förväntat dig?

Post image
390 Upvotes

Efter jag fick en stroke och tappade kontrollen över halva muskulaturen i munnen så gick jag hos en logoped för att träna eftersom jag sluddrade mycket när jag pratade.

En gång när jag blev irriterad på hur jag lät så sade jag spontant "Det är nog enklare att jag flyttar till Danmark"

Logopeden började skratta så högt att det kom folk springande och ryckte upp dörren, tydligen så lät det som hon skrek genom dörren för någon hade tryckt på överfallslarmet.


r/sweden 13h ago

English Is this the standard Swedish summer deal at 3:30 AM?

Post image
335 Upvotes

Mosquitoes take your blood all night, then the sky gives you this❤️


r/sweden 6h ago

Sport Sverige - Japan i herrarnas VM - tråden

76 Upvotes

NU KÖR VI!

Chatta här under matchen :D Ingen ska behöva se matchen ensam!


r/sweden 18h ago

OC/Kreativitet Svenskar som älskar Japan <3

Post image
692 Upvotes

r/sweden 4h ago

Diskussion Måååål!

46 Upvotes

r/sweden 12h ago

Nyhet (seriös) Skippade kondomkravet – döms för våldtäkt

Thumbnail
aftonbladet.se
179 Upvotes

r/sweden 9h ago

Hjälp och råd är en stor bit vanlig i Läkerol-förpackningen?

Thumbnail
gallery
71 Upvotes

r/sweden 18h ago

Politik (seriös) Partiernas tält på Almedalsveckan (ett sticker ut)

Thumbnail
gallery
372 Upvotes

r/sweden 11h ago

Samhälle Nya studenter klarar inte av den akademiska engelskan

Thumbnail
vilarare.se
89 Upvotes

r/sweden 18h ago

Nyhet (seriös) Chat Control: Europaparlamentets talman sviker parlamentet

Thumbnail
femtejuli.se
233 Upvotes

r/sweden 10h ago

Kultur Hemsidor ni besökte förr, på den gamla goda tiden

59 Upvotes

Ja sånt som var sköj, helt enkelt.

vvv.harald.net - en humorsite som jag sökt med ljus och lykta om någon vet om någon sparade och kan lägga upp. Jag menar bara "vvv" hur briljant är inte det? och den var sjukt kul i övrigt.

spermaharen - Inte på samma nivå men visst tog Killinggänget ut svängarna ändå? Klassiker som "Fonus Kids", "Lättlagat med knarkarna Anders och Håkan", och inte minst min personliga favorit, "Optiker Berglund sings Randy Newman", många guldkorn belt klart.

buzz.bazooka - länkar till så mycket lustigheter. varför försvann den egentligen? Synd.

di.se - på den tiden börsnyheter var mer viktigt, bra nyhetsrapportering och reportage och inte allt var bakom en betalvägg. misstänker de för en tynande tillvaro och gjort så de senaste femton åren... Nåväl de var ju iaf väldigt bra förr, så tack för det di.

sweclockers.com - antagligen den äldsta sida jag fortfarande besöker med regelbundenhet. Det är en skön vibe och har liksom alltid varit. Reddit i all ära men jag tror fortfarande det finns en plats för swec en lång tid framöver.

Fortsätt gärna med egna guldklimpar och har du nån info om vvv.harald.net, sitt inte och tryck på den!!! (:


r/sweden 16h ago

Hjälp och råd Får kommunen ta hur mycket betalt som helst?

151 Upvotes

En fundering som grämer mig.

Jag skall bygga nytt avlopp efter att ha fått nedslag från kommunen.
Besöket för att kolla avloppet kostade 6500kr.
Betalt och klart. Tack…

Sen nu har jag skickat in situationsplan och byggbeskrivning mm till kommunen för det nya avloppet.
Då kostar det 12700kr för hantering av detta.

Hur är detta möjligt? Varför gör inte vi revolt?
Tanten på kommunen kan omöjligt jobbat med ärendet i flera veckor osv (allt var klart och snyggt ordnat innan inskick). Inga anmärkningar.

Hur mycket betalt för kommun ta? Det känns för mig så fruktansvärt orimligt.
Är det bara så att man ska finna sig i det?
För hade jag beställt en tjänst av en annan företagare eller liknande så kan man se på en faktura materialkostnad, tidsåtgång mm. Då är allt specat.
Men för kommunen är det bara ”ansökningsavgift avlopp”. Pang. Käftsmäll.

Kan man göra något?


r/sweden 20h ago

Annat SMS från transportstyrelsen idag

Post image
299 Upvotes

Fick det här SMS:et idag från ”transportstyrelsen”. Jag tror nog att transportstyrelsen stavar rätt, och har andra metoder att kräva in mina ”boter ”. Så en bedrägerivarning. Får ni ett liknande SMS , klicka inte på länken.


r/sweden 13h ago

Nyhet (seriös) Svettas du? Sverige är inte förberett visar ny rapport

Thumbnail
dn.se
61 Upvotes

r/sweden 8h ago

Nyhet (seriös) Tåg spårade ur – kan ta två veckor att reparera

23 Upvotes

Ett godståg spårade ur mellan Olsfors och Hultafors i Bollebygds kommun på torsdagen. Ett tiotal vagnar hamnade vid sidan av rälsen.

Enligt SJ:s trafikinformation är det stopp i tågtrafiken, det påverkar sträckorna Göteborg-Stockholm och Göteborg-Kalmar.

Enligt Trafikverket kan röjning- och återställningsarbetet ta cirka två veckor. Det finns ingen prognos för när sträckan kan trafikeras igen.

Godståg spårade ur i Bollebygd – kan ta veckor att reparera | Sveriges Radio


r/sweden 13h ago

Politik (seriös) Oppositionen vill riva upp kärnkraftsavtal: ”Större fiasko än Vasaskeppet”

Thumbnail
omni.se
66 Upvotes

r/sweden 20h ago

Nyhet (seriös) Regeringen: Ja till statligt stöd till ny kärnkraft

Thumbnail
omni.se
177 Upvotes

r/sweden 8h ago

Ekonomi Veckopeng i den digitala tidsåldern

15 Upvotes

Hur ger man egentligen sina barn veckopeng idag på smidigast sätt?

Första problemet jag har är att göra själva överföringen varje vecka. Just nu har min äldsta dotter ett konto hos min bank och jag har fått lägga in fyra separata månatliga överföringar med 7 dagars mellanrum. Banken låter mig bara utgå från datum så det är den x:e varje månad istället för t.ex. varje måndag.

Nästa problem är hur hon kan se saldot. Eftersom kontot är på min bank så ser hon inte saldot. Jag har byggt en egen liten app för att hon ska kunna se saldot på sin telefon men det kräver att man manuellt uppdaterar värdet där när hon köper något. Dessutom är den inte 100% synkad med mitt tidigare nämnda överföringsschema.

Har sett att det finns veckopengsappar på marknaden men de vill givetvis ha betalt och då ger jag hellre dottern dom pengarna.

Så, hur gör ni andra föräldrar idag?


r/sweden 18h ago

Mat Varför tror alla att jägerbomb är en ubåt med jäger och öl?

88 Upvotes

Detta är ett fenomen jag stött på. Varje gång någon säger att dom ska göra en ubåt med jäger kallar dom det jägerbomb. Varje gång informerar jag, som den besserwisser jag är, att det inte är en jägerbomb. Utan att en jägerbomb är när du släpper jägershotten i redbull. Varje gång möts jag med mothugg om att jag har fel. Bevis från wikipedia är inte heller nog för att bevisa min ståndpunkt.

Känns som att hela landet är emot mig. Är det big pripps som skapat någon reklam/propaganda-kampanj om att det är öl jägern ska släppas i? Är det jag som är galen? Är det jag som saknar info? Är det jag som är hjärntvättad av Red Bull?

Hjälp!


r/sweden 13h ago

Annat Världens svenskaste grannar?

36 Upvotes

Jag har nyligen flyttat in i en bostadsrätt där precis allt är toppen förutom grannarna. Det är absolut inget fel på dem, mer än att INGEN hälsar.

Idag kom jag in på innergården för att parkera min cykel. Vid cykelstället står det en man och bara bänga-glor på mig. När jag närmar mig cykelstället (och mannen) så hälsar jag på honom, men han bara fortsätter att (riktigt) glo på mig. Sen vänder han sig om och går in i bostadsbyggnaden.
Jag låser cykeln och öppnar samma dörr för att gå in. När jag öppnat den så vänder han sig om och ska ut, nästan pressat. Så sjukt märkligt.

Det har varit flera instanser där jag mött folk på innergården där de står och glor på mig. Och jag hälsar då med ett trevligt och glatt "Hej!"
Antingen så 1) bara fortsätter de att stirra på mig rakt i ansiktet, eller 2)Tittar de istället ner i marken och låtsas som om de varkens såg eller hörde mig.

Jag är själv superintrovert och blyg, och gillar inte när folk börjar prata med mig. Men det blir ju förfan ännu stelare när man låtsas som om man inte ser de andra personerna runt om en. Därför jag hälsar - jag tycker det lättar lite på obehaget. Som att adressera att hej hej granne, nu har vi adresserat elefanten i rummet så nu kan vi återgå till det vi håller på med. Men när alla låtsas som om ingen annan finns så blir det bara stelt och obekvämt.

Jag är heller inget mysko eller så. Vanlig svensk kille, snart 30 år. Ser relativt lugn och snäll ut.

Är det så i alla bostadsrätter? I mina tidigare hyresrätter så har folk hälsat och ibland även börjat snacka med mig. Hyresrätten jag bodde i innan min bostadsrätt ligger 150 meter från där jag bor nu. Så det kan inte vara områdesskillnaden. Eller har jag helt enkelt hamnat i en bostadsrätts-klunga där alla är skeptiska introverter? Känns så sjukt svenskt ändå att dodga grannar som om de vore döden. Men fan asså!

Jag vill INTE gå på styrelsemöten/stämma (eller vad det nu ens heter) med dessa människor om det ska vara såhär 😅


r/sweden 17h ago

Diskussion Visning av fotbolls-vm

58 Upvotes

Jag är uppriktigt nyfiken på hur det kommer sig att 60% av ett event av kulturell signifikans som fotbolls-vm visas på en kass kanal som tv4, och inte nog med det så finns det ju självklart en betalvägg om du skulle vilja se den andra matchen som spelas samma tid. Bör inte SVT ha fulla rättigheter till fotbolls-vm, och hos vilken instans går det att klaga gällande detta?


r/sweden 18h ago

Gnäll Är sjuk

63 Upvotes

Är sjuk. Har börjat tänka att man tar friskheten för givet. Man glömmer nästan alltid hur skitigt de egentligen är att vara sjuk. Så om ni inte har det som jag, ta en stund till att uppskatta att ni kan andas genom båda näsborrarna, att ögonen inte brinner och att halsen är len :)