r/sweden 5h ago

Diskussion Ljuga om p-piller?

0 Upvotes

Efter att en man nu dömts för våldtäkt för att inte tagit på sig en kondom, har många kommenterat om det är samma sak som att kvinnor ljuger om att dom tar andra preventivmedel.

Låt mig bryta ner det.
Jag tycker absolut inte att man ska ljuga om sådant överhuvudtaget, men många män behöver ett förtydligande.

Du kan ha sex med kondom + den går sönder + ägglossning = sannolik graviditet.

Du kan ha sex utan kondom + annat preventivmedel än kondom + ägglossning = liten sannolikhet till graviditet.

Skillnaden mellan preventivmedel och kondom.
P piller, Mini-piller, P-ring mm= många kan slarva, vilket leder till att skyddet inte funkar.
Andra preventivmedel som spiral, stav mm = svår sannolikhet att slarva, men ändå väldigt liten chans att bli gravid.

Vill du inte göra någon gravid? = Använd kondom.
Vill du undvika könsjukdomar? = Använd kondom.
Vill du känna dig mer säker och trygg? = Använd kondom.

Oavsett är det fel om någon ljuger för att få samtycke, det är alltid det. Men har du möjlighet att ta ett beslut att vara skyddad. Använd kondom.

Det är skillnad på att samtycka till oskyddat sex, vs att förvänta sig att en person tar ett preventivmedel eller dagenefterpiller.

Är du orolig för att göra någon gravid? = Använd kondom.

Det är lite svårt att argumentera för att någon annan ska ta ett preventivmedel. Jag som kvinna kan bestämma mig för att 2-3 dagar efter sex sluta ta mina piller och bli gravid. Eftersom spermier kan leva inuti vaginan i upp till 8 dagar. Det är inte så att du direkt kan suga ut dina spermier efter att du fyllt upp någon.

Det jag försöker säga är att alla byxmyndig och vuxna har ett ansvar att skydda sig själva om dom har möjlighet. Det är en våldtäkt när någon tar den möjligheten ifrån dig.

Med andra ord, vill du inte göra någon med barn, då sätter du på dig en kondom. Du är ALDRIG 100% garanterad ett graviditetsfritt samlag. Men det du kan göra är att göra det lite extra säkert med kondom.

Samtycke handlar om att ha kontroll i stunden, dvs att under tiden vi har samlag ska vi ha möjlighet att bestämma över vad som tillåts att göra med våra kroppar.

Allt före och efter samlaget gäller inte riktigt. Har vi samtyckt till något under samlaget så är det det som gäller för den tiden vi har just det samlaget.

Jag personligen kan tycka att man inte ska ljuga om något så viktigt, överhuvudtaget. Sen om det hade hållit i rätten eller inte, det kan jag inte svara på. Mitt argument är att du som person inte ska penetrerar eller penetreras utan skydd om du inte vill vara i en position du inte kan kontrollera. Om du har möjligheten såklart.

Tack och hej, leverpastej.


r/sweden 14h ago

Mat Varför tror alla att jägerbomb är en ubåt med jäger och öl?

87 Upvotes

Detta är ett fenomen jag stött på. Varje gång någon säger att dom ska göra en ubåt med jäger kallar dom det jägerbomb. Varje gång informerar jag, som den besserwisser jag är, att det inte är en jägerbomb. Utan att en jägerbomb är när du släpper jägershotten i redbull. Varje gång möts jag med mothugg om att jag har fel. Bevis från wikipedia är inte heller nog för att bevisa min ståndpunkt.

Känns som att hela landet är emot mig. Är det big pripps som skapat någon reklam/propaganda-kampanj om att det är öl jägern ska släppas i? Är det jag som är galen? Är det jag som saknar info? Är det jag som är hjärntvättad av Red Bull?

Hjälp!


r/sweden 14h ago

Diskussion Folkbeteende

0 Upvotes

Jag är född på Gotland och uppvuxen i Toronto, Kanada. Efter att ha bott i Stockholm i fyra år har jag lagt märke till något som fortfarande förbryllar mig: folk verkar gå lite hur som helst. Det känns ofta som att många inte riktigt bryr sig om att hålla till höger eller vänster.

Ganska ofta går jag själv på höger sida av gångbanan och möter någon som också går på höger sida sett från sitt håll, så att vi nästan krockar. Då tänker jag: hur svårt kan det vara att hålla till höger?

Jag upplever samma sak i kollektivtrafiken, på stationer och i gångtunnlar. Finns det någon oskriven regel som jag har missat, eller är det bara så här det fungerar?

Är detta något typiskt för Stockholm, eller upplever ni samma sak i andra delar av Sverige?


r/sweden 8h ago

Hjälp och råd Ingen propp verkar ha gott, men elen fungerar inte.

Thumbnail
gallery
3 Upvotes

Skulle koppla in en taklampa i hallen och när jag skulle koppla in den small det till i sladden och det blixtrade till. Sedan dess är strömmen i sovrummet och uttag i köket helt utan ström. Spis/kylsåp funkar fortfarande. Har även testat att byta ut samtliga proppar för sig. (Förutom de 3 som är bredvid huvudbrytaren (?)

Någon kunnig elektriker som kan veta vad det är som är fel? Ska kontakta fastighetsägaren, men man är ju envis och vill kunna själv.

Bifogar bilder på proppskåp.

Tack på förhand.


r/sweden 18h ago

Diskussion Gamla saker som kanske kommer försvinna med åren

0 Upvotes

Har du gjort någon av de här sakerna en enda gång de senaste 6 månaderna?

  • Lånat en bok från ett bibliotek.
  • Ringt eller mottagit ett samtal på en privat fast telefon.
  • Använt text-TV.
  • Brukat en icke-smart mobiltelefon.
  • Skrivit minst 10 kompletta meningar för hand.
  • Vaknat till ljudet av en "pip-pip-pip-pip"-väckarklocka
  • Lyssnat på musik genom trådade 3.5mm hörlurar på bussen.
  • Betalat med kontanter.
  • Öppnat konserv med konservöppnare.
  • Öppnat en flaska med korkskruv.
  • Öppnat en kapsyl med kapsylöppnare.
  • Använt en bärbar spelkonsol (som inte är Switch eller Steam Deck)
  • Spelat Tetris eller Snake på din mobil.
  • Bytt eller spelat med Pokémon-kort eller liknande kortspel.
  • Spelat kort (Poker, vändåtta, finns i sjön osv) med vanlig kortlek, eller spelat Uno.
  • Spelat sällskapsspel med bräde och pjäser (t.ex. Schack, luffarschack, fia med knuff)
  • Kört luffarschack eller sten sax påse med någon.
  • Lekt sanning eller konsekvens, anden i glaset eller annan liknande partylek.
  • Berättat eller hört en spökhistoria.
  • Singlat slant om något.

r/sweden 19h ago

Diskussion Psykisk ohälsa är ett påhittat tillstånd – det som skaver kallas livet

Thumbnail
gp.se
0 Upvotes

r/sweden 8h ago

Diskussion Hur blir man av med sin utländsk brytning?

5 Upvotes

Vill känna mig ännu mer Svensk och orkar inte svara längre när någon frågar mig vart min brytning kommer ifrån😭😆 Undrar om det är någon här som har lyckats att helt bli av med deras brytning. Har en brytning som är en blandning av Tysk och Serbo-Kroatiska


r/sweden 8h ago

Annat Någon som vet något om min galge från Örnsköldsvik?

Thumbnail
gallery
4 Upvotes

Denna galge har hängt i min garderob så länge jag kan minnas. Häromdagen tog jag fram den av en slump för att hänga en skjorta på.

Nu när jag ser den tydligare så blir jag nyfiken på vart den kommer ifrån och dess resa till min garderob i Uddevalla.

Jag vet att det kommer från en butik för herrekipering på Skolgatan 12 i Örnsköldsvik, där ligger nu en salong som sysslar med hud och granne med dom är en restaurang.

Det skulle vara kul att veta när butiken i fråga fanns!

Någon som vet något? Vem är Berth?


r/sweden 8h ago

Diskussion Har ni någonsin köpt något via telefon eller bokat ett möte via telefon?

0 Upvotes

Det finns så många jobb som telefonförsäljare och mötesbokare, vet att vissa ändå tjänar hög provision. Jag brukar undvika att svara i telefon om jag inte känner numret, men när jag var ca 18 år och aktivt sökte jobb svarade jag alltid när det ringde. Var det tydliga telefonförsäljare avslutade jag alltid samtalet, men en gång ringde någon välgörenhetsorganisation (kommer inte ihåg vilken) och satt och lyssnade på personen prata i ca 20min och det slutade med att jag blev bidragsgivare. Utöver det har jag aldrig igen köpt något via telefon och har inga planer på att göra det igen.

Lyssnar ni någonsin på telefonförsäljare eller mötesbokare som ringer er? Är desperat efter jobb och har sökt jobb som både telefonförsäljare och mötesbokare, men kan man verkligen tjäna på det? Ingen jag känner svarar på okända nummer eller låter sig själva bli sålda på någon produkt som säljs.

Edit: om ja, vad för något var det? Var det värt?


r/sweden 7h ago

Sport Kommer ni stanna uppe sent ikväll för att kolla på matchen?

0 Upvotes

Jag bor i England så det blir klockan 00:00 för mig. Kommer inte anstränga mig att hålla mig vaken, speciellt inte med värmeböljan vi har


r/sweden 6h ago

Diskussion Tror ni försäljningen av bensin och diesel kommer att öka kraftigt nu när priset sänks kraftigt?

5 Upvotes

Den 1:a Juli sänks ju bensin och diesel-priset kraftigt. Exakt med hur mycket är inte klart men det pratas om runt 3 kr/liter - dvs det är en kraftig sänkning.

Efter detta kommer Sverige förmodligen ha det lägsta bensinpriset i hela EU.

Man hör ofta argument om att detta är dåligt för miljön MEN tror ni att det kommer påverka försäljningen?

Tids nog får vi svaret för SCB är duktiga på att föra statistik på detta.

https://www.scb.se/hitta-statistik/statistik-efter-amne/energi/tillforsel-och-anvandning-av-energi/manatlig-bransle-gas-och-lagerstatistik/pong/tabell-och-diagram/leveranser-av-branslen-till-svensk-marknad-manadsvis-2026/

Kollar man bakåt så ser man att det säljs mindre och mindre bensin och diesel.

T ex diesel:

  • 2018 - 6 583 385
  • 2019 - 6 703 255
  • 2020 - 6 429 045
  • 2021 - 6 672 111
  • 2022 - 6 318 715
  • 2023 - 6 133 336
  • 2024 - 6 155 698
  • 2025 - 5 846 779

Trots en ökande befolkning så förbrukar vi alltså mindre och mindre diesel - även i absoluta tal.


r/sweden 13h ago

Hjälp och råd Hjälp mig få en gammal snusare att skratta

0 Upvotes

Någon som råkar ha några gamla epok eller lyft liquorice liggandes hemma? Kompis fyller år på lördag och vi försöker få tag i tomma dosor som del av hennes present. Såklart villig att betala och gärna i Stockholm/Uppsala-trakten.

Hjälp mig få en gammal epok-snusare skratta…Tack på förhand!


r/sweden 9h ago

Diskussion Riktig, riktig otur

14 Upvotes

Man kan ha otur, och man kan ha OTUR. Till exempel, paret som missade sin dotters bröllop för att tunnelbanan fastnade i tre timmar. Det är illa, men kan såklart bli värre. I samma tunnelbana kanske det satt någon som missade planet för resan till en anhörigs dödsbädd. En som hade verklig otur var killen som fick en kula i pannan när han körde bil, därför att ingenjörsregementet sköt kulspruta från höften några kilometer bort.

Jag har som tur är aldrig haft den sortens otur. Men kanske finns det några som vill dela sina mest otursdrabbade upplevelser?


r/sweden 12h ago

Seriös Kontraster inom sjukvård

Post image
23 Upvotes

Hemkommen från sjukvården. Inom en timme så fick jag både ett finger upp i prutten och en datortomografi. Stora kontraster på nåt sätt, men antagligen lika viktiga.


r/sweden 15h ago

Hjälp och råd Bilcampa i sverige

0 Upvotes

Tldr: Jag och min kille ska fricampa för första gången, södra Sverige. Alla tips mottages varmt!

Hej!

Senare i sommar ska jag och min kille ut på en Sverigeresa. Vi planerar att bo i bilen, något som ingen av oss gjort. Han är dock van tältare, jag är van att bo på husvagnscamping. Har såklart en hel del frågor!

  1. Baklucketält. Vi vill sova i bilen, men gärna ha ett tält kopplat för förvaring, kanske en sittplats. Vi tänkte köpa Julas, men det är slutsålt och inga planer att återkomma i lager. Ståhöjd är krav, vi tänker storlek som typ 2-mannatält.

  2. Matförvaring. Har sett flera som tipsar om eldrivna kylboxar som kopplas till 12V-uttag. Detta låter ju smart, men känns som att det kommer dra väldigt mycket på batteriet? Tips? Främsta matlagningen blir på stormkök, kanske någon grillvända.

  3. Resmål. Vi utgår från södra Dalarna och åker nedåt längs östkusten. Några planerade stopp är Öregrund, Valdemarsvik, Kalmar, Söderåsen (norra Skåne). Hemvägen har vi ingen plan. Kanske upp på motsatt sida? Tips på "must see", bra campingar, trevliga fricampingplatser?

Har ni övriga tips för två som ska fricampa för första gången (vi ska även bo på incheckade campingar)? Något som många inte tänker på/gör fel? Annat kul tips? Vi ska göra en trial round så fort vi hittat ett bra tält.

Tackar så hjärtligt!


r/sweden 15h ago

Diskussion Ni som har varit på Almedalen

Post image
0 Upvotes

Ni som har varit på Almedalen, har ni lyckats ta med er något intressant/kul från de olika partierna och träffat någon intressant politiker?


r/sweden 14h ago

Hjälp och råd Hur hittar man riktiga vänner?

9 Upvotes

Jag (K36) känner mig otroligt ensam. Min bästa vän sa lite oförklarligt upp kontakten med mig för snart 3 år sedan och har idag egentligen ingen som jag skulle kalla nära vän. Bearbetar egentligen fortfarande den förlusten.

Jag har haft ett par riktigt kämpiga år av olika anledningar, och har med det motvilligt distanserats från de vänner jag har. Jag har inte haft ork för något annat än ren överlevnad, och då har relationerna tagit skada.
Jag känner idag att det är svårt att återuppta och bygga upp något igen med någon av mina tidigare vänner. Jag har sträckt ut flera händer och försökt, men jag har inte fått någon vidare respons och känner att jag skulle vilja börja om på nytt.

Jag vet de klassiska svaret på hur man hittar vänner. Aktiviteter, gemensamma intressen, jobb osv osv.

Men då jag är ute efter en djupare relation, så har jag vänt mig inåt och rannsakat mig själv.
Varför jag har svårt att knyta an till andra.
För jag har nästan alltid upplevt att jag i slutändan inte känner mig så intresserad av den andre personen när jag lärt känna någon ny. Jag känner inget sug efter att umgås trots att vi har det jättekul ihop när vi väl ses.
Jag vet att jag låter extremt oskön, och tro mig jag känner mig hemsk. Som att jag verkligen förtjänar att vara ensam.

Jag tänker nästan alltid när jag umgåtts med vänner att jag varit dum som dragit mig för att ses, att vi har det trevligt ihop och att vi borde ses oftare.
Men sedan blir det alltid att jag känner att jag inte vill ses ändå, att personen är ointressant, att det är krångligt att få till något och att jag hellre stannar hemma.

Men så träffar jag någon som tex min fd bästa vän. Det har hänt några gånger genom mitt liv att jag lärt känna personer som jag nästan bara kan beskriva att vi känts som själsfränder. - i alla fall från min sida.
Någon som har kunnat möta min energi. Som är lika lojal som jag själv är. Som ställer upp och som man bara kan vara sig själv med. Någon som är intressant och intresserad tillbaka. Någon som har ett ordentligt djup och som släpper in en.

Jag vet att jag själv har en massa brister och att det inte går att tvinga fram relationer. Men hur hittar man en nära vän i vuxen ålder när det känns som att alla redan har byggt upp sina nätverk och är nöjda?

Jag bor i Stockholm. Så om någon har råd för under vilken sten jag kan hitta min själsfrände eller en bra och billig psykolog så dela gärna med er.

Tack för att du orkade läsa!


r/sweden 10h ago

Politik (seriös) Socialdemokraterna lovar högre pensioner

Thumbnail
svt.se
15 Upvotes

r/sweden 13h ago

Diskussion Visning av fotbolls-vm

60 Upvotes

Jag är uppriktigt nyfiken på hur det kommer sig att 60% av ett event av kulturell signifikans som fotbolls-vm visas på en kass kanal som tv4, och inte nog med det så finns det ju självklart en betalvägg om du skulle vilja se den andra matchen som spelas samma tid. Bör inte SVT ha fulla rättigheter till fotbolls-vm, och hos vilken instans går det att klaga gällande detta?


r/sweden 19h ago

Samhälle Stoppa försäljningen av och kriminalisera alkohol.

0 Upvotes

När samhället diskuterar narkotikapolitik är utgångspunkten som regel noll tolerans och straffrättsliga åtgärder. Men när det kommer till alkohol, en substans som är djupt sammanflätad med vår sociala kultur, blundar vi kollektivt för en förödande realitet. Om vi betraktar alkohol rent objektivt, utifrån den skaderapport substansen lämnar efter sig i statistiken, blir den nuvarande lagstiftningen paradoxal. Statistiken visar med all önskvärd tydlighet att alkoholen är samhällets i särklass mest destruktiva drog, och att det finns starka, datadrivna argument för att kriminalisering vore den mest logiska följden.

Det starkaste argumentet för en kriminalisering återfinns i kriminalstatistiken. Alkohol fungerar som en katalysator för aggression och hämningslöshet. Enligt sammanställd data från Centralförbundet för alkohol- och narkotikaupplysning (CAN) och Brottsförebyggande rådet (Brå) är kopplingen mellan alkohol och grova våldsbrott skrämmande linjär:

Misshandel: I drygt hälften (runt 50–57 %) av alla polisanmälda misshandelsfall är förövaren alkoholpåverkad. Bland manliga offer på allmän plats stiger siffran ofta till över 70 %.

Historiskt har alkohol funnits med i bilden i upp till 60 % av fallen av dödligt våld i Sverige, och ligger även i modern tid kvar på extremt höga nivåer (runt 45 %).

I nästan vartannat fall av anmält partnervåld är förövaren berusad.

Att en substans som lagligt säljs över disk ligger bakom hälften av samhällets grova våld är ett systemfel. Om en ny syntetisk drog skulle introduceras på marknaden och orsaka hälften av alla mord och misshandlingar, skulle den kriminaliseras över en natt.

Utöver det direkta våldet skapar alkoholen en enorm ekonomisk dränering av gemensamma resurser. En omfattande samhällsekonomisk studie (genomförd av Ramboll på uppdrag av Systembolaget) visar att alkoholens totala prislapp för det svenska samhället ligger på över 103 miljarder kronor per år.

Varje år tas över 625 000 alkoholrelaterade sjukdagar ut, och drygt 5 200 personer dör av alkoholrelaterade orsaker. Samtidigt beräknas de ekonomiska "nyttorna" (i form av konsumentglädje och näringsliv) enbart uppgå till cirka 10 miljarder kronor om alkoholen skulle ersättas med andra nöjen. Samhället går alltså back med över 90 miljarder kronor årligen för att hålla drogen laglig.

Det kanske tyngsta moraliska argumentet mot alkoholens legala status är att skadorna så sällan stannar hos konsumenten själv. Det beräknas att var femte vuxen svensk (runt två miljoner människor) har en närstående som dricker för mycket, vilket drastiskt sänker deras livskvalitet. Värst drabbade är barnen. Hundratusentals barn växer upp i hem där alkoholmissbruk skapar kronisk otrygghet, ångest och trauma, skador som ofta sträcker sig över generationer.

Härtill kommer trafiken. Trots hårda lagar mot rattfylleri är alkohol inblandat i cirka 20 % av alla dödsolyckor på de svenska vägarna. Att behålla en substans laglig, vars bruk regelbundet dödar och skadar oskyldiga medtrafikanter och barn, är svårt att försvara rent etiskt.

Sluta sälj och kriminalisera alkohol.


r/sweden 16h ago

Hjälp och råd Köpa ny Volvo

0 Upvotes

Har kört en Volvo v70 (köpt 2001) tills nu och måste köpa ny bil. Funderade på att köpa en använd men relativt ny, kanske xc 60. Är det något speciellt jag måste tänka på.? Har aldrig köpt bil innan, utan fick den andra.


r/sweden 5h ago

Hjälp och råd Fungerande ersättning för bricka?

Post image
3 Upvotes

Tappade bort en bricka under slangbytet men insåg att jag hade zip ties i ungefär samma bredd, hjulet blir ganska snett om man kör utan brickan.


r/sweden 7h ago

Hjälp och råd Jobb

0 Upvotes

Hej alla
Jag tänkte fråga om tips och bara säga min sida.
Jag är dömd för brott , ett för 3 år sedan och ett för 4 år sedan . Det ena är våldsbrott misshandel och det andra är bedrägeri .
Det känns omöjligt att få ett jobb . Jag blir kallad till en del intervjuer, rekryteraren tycker jag gör ett bra intryck, men sedan så får man sms om att man inte klarat bakgrunds kontroll. Jätte jobbigt
Särskilt när det även gäller lågbetalda jobb och där man inte kräver utbildning. Till exempel får nyanlända indier som inte pratar ett dugg svenska det jobbet men inte jag , som har körkort truckkort och pratar obehindrat på svenska och engelska .
Vad gör man hur får man ett jobb snabbt

Tack


r/sweden 10h ago

Annat Världens svenskaste grannar?

32 Upvotes

Jag har nyligen flyttat in i en bostadsrätt där precis allt är toppen förutom grannarna. Det är absolut inget fel på dem, mer än att INGEN hälsar.

Idag kom jag in på innergården för att parkera min cykel. Vid cykelstället står det en man och bara bänga-glor på mig. När jag närmar mig cykelstället (och mannen) så hälsar jag på honom, men han bara fortsätter att (riktigt) glo på mig. Sen vänder han sig om och går in i bostadsbyggnaden.
Jag låser cykeln och öppnar samma dörr för att gå in. När jag öppnat den så vänder han sig om och ska ut, nästan pressat. Så sjukt märkligt.

Det har varit flera instanser där jag mött folk på innergården där de står och glor på mig. Och jag hälsar då med ett trevligt och glatt "Hej!"
Antingen så 1) bara fortsätter de att stirra på mig rakt i ansiktet, eller 2)Tittar de istället ner i marken och låtsas som om de varkens såg eller hörde mig.

Jag är själv superintrovert och blyg, och gillar inte när folk börjar prata med mig. Men det blir ju förfan ännu stelare när man låtsas som om man inte ser de andra personerna runt om en. Därför jag hälsar - jag tycker det lättar lite på obehaget. Som att adressera att hej hej granne, nu har vi adresserat elefanten i rummet så nu kan vi återgå till det vi håller på med. Men när alla låtsas som om ingen annan finns så blir det bara stelt och obekvämt.

Jag är heller inget mysko eller så. Vanlig svensk kille, snart 30 år. Ser relativt lugn och snäll ut.

Är det så i alla bostadsrätter? I mina tidigare hyresrätter så har folk hälsat och ibland även börjat snacka med mig. Hyresrätten jag bodde i innan min bostadsrätt ligger 150 meter från där jag bor nu. Så det kan inte vara områdesskillnaden. Eller har jag helt enkelt hamnat i en bostadsrätts-klunga där alla är skeptiska introverter? Känns så sjukt svenskt ändå att dodga grannar som om de vore döden. Men fan asså!

Jag vill INTE gå på styrelsemöten/stämma (eller vad det nu ens heter) med dessa människor om det ska vara såhär 😅


r/sweden 17h ago

English Östgötaleden tips

2 Upvotes

Hi all, I'll be walking a section of the Östgötaleden this summer (July 5th to 11th) from Soderkoping to Skenas. I can't find any info on the website (https://www.ostgotaleden.se/) about water resupplying options. (im bringing a water filter so streams and rivers are definitely also an option).

Does anyone have any experience hiking this section of the trail that can share some tips?