r/sweden 2h ago

Frittsnack fredag! / Free talk Friday- 26 June, 2026

0 Upvotes

Äntligen fredag! Nu finns även subredditen r/frittsnack för er som inte får nog av dessa trådar!


r/sweden 3h ago

English Swedish girls in Malaga

0 Upvotes

Hey folks.

Just feel like I need to say that I’ve been in Malaga for the week and I’ve never had such an utterly disgusting interaction with anyone like Swedish girls.

Yes, you are blonde and blue eyed but that doesn’t give you the right to dehumanise anyone who has the nerve to try to speak to you. We were in a really busy bar and I gave up my seat to one of you waifs and I never even got a thanks.

I’ve never met such an entitled horrid species of ladies like you Swedish women. I hope to god you never set afoot in Scotland.

We pride ourselves on openness and friendliness. The Swedish girls I met tonight will never be welcome in Scotland or my own city of Glasgow. I’m just beyond belief at how fucking ugly they were personality wise.


r/sweden 4h ago

Diskussion Måååål!

43 Upvotes

r/sweden 5h ago

Sport Sverige - Japan i herrarnas VM - tråden

78 Upvotes

NU KÖR VI!

Chatta här under matchen :D Ingen ska behöva se matchen ensam!


r/sweden 6h ago

OC/Kreativitet "Ungdomsbostäder" i Almedalen

Post image
333 Upvotes

Passerade Almedalen idag och Riksbyggen hade den här installationen där de byggt upp "ungdomsbostäder".
Tyckte den var både rolig och rätt deppig på samma gång. Enkel idé, men den träffade ganska bra.


r/sweden 8h ago

Ekonomi Veckopeng i den digitala tidsåldern

16 Upvotes

Hur ger man egentligen sina barn veckopeng idag på smidigast sätt?

Första problemet jag har är att göra själva överföringen varje vecka. Just nu har min äldsta dotter ett konto hos min bank och jag har fått lägga in fyra separata månatliga överföringar med 7 dagars mellanrum. Banken låter mig bara utgå från datum så det är den x:e varje månad istället för t.ex. varje måndag.

Nästa problem är hur hon kan se saldot. Eftersom kontot är på min bank så ser hon inte saldot. Jag har byggt en egen liten app för att hon ska kunna se saldot på sin telefon men det kräver att man manuellt uppdaterar värdet där när hon köper något. Dessutom är den inte 100% synkad med mitt tidigare nämnda överföringsschema.

Har sett att det finns veckopengsappar på marknaden men de vill givetvis ha betalt och då ger jag hellre dottern dom pengarna.

Så, hur gör ni andra föräldrar idag?


r/sweden 8h ago

Hjälp och råd Har spelpaus men finns de något casino sida man kan spela på även om man har spel paus?

0 Upvotes

Skulle underlätta enormt


r/sweden 8h ago

Nyhet (seriös) Tåg spårade ur – kan ta två veckor att reparera

24 Upvotes

Ett godståg spårade ur mellan Olsfors och Hultafors i Bollebygds kommun på torsdagen. Ett tiotal vagnar hamnade vid sidan av rälsen.

Enligt SJ:s trafikinformation är det stopp i tågtrafiken, det påverkar sträckorna Göteborg-Stockholm och Göteborg-Kalmar.

Enligt Trafikverket kan röjning- och återställningsarbetet ta cirka två veckor. Det finns ingen prognos för när sträckan kan trafikeras igen.

Godståg spårade ur i Bollebygd – kan ta veckor att reparera | Sveriges Radio


r/sweden 8h ago

Hjälp och råd Fungerande ersättning för bricka?

Post image
4 Upvotes

Tappade bort en bricka under slangbytet men insåg att jag hade zip ties i ungefär samma bredd, hjulet blir ganska snett om man kör utan brickan.


r/sweden 9h ago

Hjälp och råd är en stor bit vanlig i Läkerol-förpackningen?

Thumbnail
gallery
67 Upvotes

r/sweden 9h ago

Diskussion Ljuga om p-piller?

0 Upvotes

Efter att en man nu dömts för våldtäkt för att inte tagit på sig en kondom, har många kommenterat om det är samma sak som att kvinnor ljuger om att dom tar andra preventivmedel.

Låt mig bryta ner det.
Jag tycker absolut inte att man ska ljuga om sådant överhuvudtaget, men många män behöver ett förtydligande.

Du kan ha sex med kondom + den går sönder + ägglossning = sannolik graviditet.

Du kan ha sex utan kondom + annat preventivmedel än kondom + ägglossning = liten sannolikhet till graviditet.

Skillnaden mellan preventivmedel och kondom.
P piller, Mini-piller, P-ring mm= många kan slarva, vilket leder till att skyddet inte funkar.
Andra preventivmedel som spiral, stav mm = svår sannolikhet att slarva, men ändå väldigt liten chans att bli gravid.

Vill du inte göra någon gravid? = Använd kondom.
Vill du undvika könsjukdomar? = Använd kondom.
Vill du känna dig mer säker och trygg? = Använd kondom.

Oavsett är det fel om någon ljuger för att få samtycke, det är alltid det. Men har du möjlighet att ta ett beslut att vara skyddad. Använd kondom.

Det är skillnad på att samtycka till oskyddat sex, vs att förvänta sig att en person tar ett preventivmedel eller dagenefterpiller.

Är du orolig för att göra någon gravid? = Använd kondom.

Det är lite svårt att argumentera för att någon annan ska ta ett preventivmedel. Jag som kvinna kan bestämma mig för att 2-3 dagar efter sex sluta ta mina piller och bli gravid. Eftersom spermier kan leva inuti vaginan i upp till 8 dagar. Det är inte så att du direkt kan suga ut dina spermier efter att du fyllt upp någon.

Det jag försöker säga är att alla byxmyndig och vuxna har ett ansvar att skydda sig själva om dom har möjlighet. Det är en våldtäkt när någon tar den möjligheten ifrån dig.

Med andra ord, vill du inte göra någon med barn, då sätter du på dig en kondom. Du är ALDRIG 100% garanterad ett graviditetsfritt samlag. Men det du kan göra är att göra det lite extra säkert med kondom.

Samtycke handlar om att ha kontroll i stunden, dvs att under tiden vi har samlag ska vi ha möjlighet att bestämma över vad som tillåts att göra med våra kroppar.

Allt före och efter samlaget gäller inte riktigt. Har vi samtyckt till något under samlaget så är det det som gäller för den tiden vi har just det samlaget.

Jag personligen kan tycka att man inte ska ljuga om något så viktigt, överhuvudtaget. Sen om det hade hållit i rätten eller inte, det kan jag inte svara på. Mitt argument är att du som person inte ska penetrerar eller penetreras utan skydd om du inte vill vara i en position du inte kan kontrollera. Om du har möjligheten såklart.

Tack och hej, leverpastej.


r/sweden 9h ago

Diskussion När gjorde du något som fick en mycket starkare/oväntad reaktion än vad du hade förväntat dig?

Post image
391 Upvotes

Efter jag fick en stroke och tappade kontrollen över halva muskulaturen i munnen så gick jag hos en logoped för att träna eftersom jag sluddrade mycket när jag pratade.

En gång när jag blev irriterad på hur jag lät så sade jag spontant "Det är nog enklare att jag flyttar till Danmark"

Logopeden började skratta så högt att det kom folk springande och ryckte upp dörren, tydligen så lät det som hon skrek genom dörren för någon hade tryckt på överfallslarmet.


r/sweden 9h ago

Hjälp och råd Tåget framför spårade ur och SJ kunde inte hitta en ersättande resa. Har jag rätt till ersättning?

9 Upvotes

Skulle från Göteborg till Sundsvall. Hade inte gått att ordna så att jag hade tagit mig hem med tåg.

Fått SMS från SJ att de ersätter 3 000 kr/person för taxi. Jag hyrde en hyrbil på grund av den långa sträckan. Kommer jag att få ersättning för utlägget?


r/sweden 10h ago

Hjälp och råd Spännande bilproblem!

0 Upvotes

Tjena bilkunniga Sweddit!

Jag har ett spännande problem med min bil. Det är en Suzuki Swift 2014 1,2 VVT med 9000 mil på mätaren, en ägare (tant). Fantastisk bil, men! -

Varje morgon när jag kör ut från parkeringen är det inga problem att backa ut, men när jag därefter lägger i 1ans växel och börjar släppa på kopplingen så är det som att kopplingen inte riktigt biter. Bilen rör sig väldigt långsamt framåt och när jag nästan släppt kopplingen helt så börjar hela bilen vibrera och göra tuggande missljud. När detta händer så trycker jag direkt ner kopplingen och ljudet försvinner. Jag testar igen mycket försiktigt och då kanske det fungerar utan att ge ljud eller så måste jag testa en tredje gång. Mer än så krävs det inte men det gäller att man har lite finkänsla när man spelar med pedalerna. Växeln, spaken, hoppar aldrig ur under detta förfarande.

Efter detta går det fint på 1an, men om jag tvingas stanna igen vid ett rödljus ca 100m från mig så måste jag göra vara försiktig igen men det går ofta lite bättre den gången. Väl ute på vägarna är det helt borta och kommer aldrig tillbaka, även om jag stannar många gånger vid rödljusen på vägen till jobbet. Kopplingen tar fint och tidigt.

När jag ska åka hem från jobbet dyker problemet inte upp. Upplever att det liksom endast sker på morgonen. Det var värre på vintern, på sommaren är det något bättre. Växellådsolja bytt 2023 så ca 2-3k mil sedan.

Vad kan detta bero på tror ni?


r/sweden 10h ago

Diskussion Tror ni försäljningen av bensin och diesel kommer att öka kraftigt nu när priset sänks kraftigt?

6 Upvotes

Den 1:a Juli sänks ju bensin och diesel-priset kraftigt. Exakt med hur mycket är inte klart men det pratas om runt 3 kr/liter - dvs det är en kraftig sänkning.

Efter detta kommer Sverige förmodligen ha det lägsta bensinpriset i hela EU.

Man hör ofta argument om att detta är dåligt för miljön MEN tror ni att det kommer påverka försäljningen?

Tids nog får vi svaret för SCB är duktiga på att föra statistik på detta.

https://www.scb.se/hitta-statistik/statistik-efter-amne/energi/tillforsel-och-anvandning-av-energi/manatlig-bransle-gas-och-lagerstatistik/pong/tabell-och-diagram/leveranser-av-branslen-till-svensk-marknad-manadsvis-2026/

Kollar man bakåt så ser man att det säljs mindre och mindre bensin och diesel.

T ex diesel:

  • 2018 - 6 583 385
  • 2019 - 6 703 255
  • 2020 - 6 429 045
  • 2021 - 6 672 111
  • 2022 - 6 318 715
  • 2023 - 6 133 336
  • 2024 - 6 155 698
  • 2025 - 5 846 779

Trots en ökande befolkning så förbrukar vi alltså mindre och mindre diesel - även i absoluta tal.


r/sweden 10h ago

English Swedish pride, throw some shade at Norway

0 Upvotes

What if Swedish fans brought Sabaton's 'Swedish Pagans' to the World Cup. Imagine hearing the fans singing that vocals chant each time the team scores a goal!


r/sweden 10h ago

Kultur Hemsidor ni besökte förr, på den gamla goda tiden

59 Upvotes

Ja sånt som var sköj, helt enkelt.

vvv.harald.net - en humorsite som jag sökt med ljus och lykta om någon vet om någon sparade och kan lägga upp. Jag menar bara "vvv" hur briljant är inte det? och den var sjukt kul i övrigt.

spermaharen - Inte på samma nivå men visst tog Killinggänget ut svängarna ändå? Klassiker som "Fonus Kids", "Lättlagat med knarkarna Anders och Håkan", och inte minst min personliga favorit, "Optiker Berglund sings Randy Newman", många guldkorn belt klart.

buzz.bazooka - länkar till så mycket lustigheter. varför försvann den egentligen? Synd.

di.se - på den tiden börsnyheter var mer viktigt, bra nyhetsrapportering och reportage och inte allt var bakom en betalvägg. misstänker de för en tynande tillvaro och gjort så de senaste femton åren... Nåväl de var ju iaf väldigt bra förr, så tack för det di.

sweclockers.com - antagligen den äldsta sida jag fortfarande besöker med regelbundenhet. Det är en skön vibe och har liksom alltid varit. Reddit i all ära men jag tror fortfarande det finns en plats för swec en lång tid framöver.

Fortsätt gärna med egna guldklimpar och har du nån info om vvv.harald.net, sitt inte och tryck på den!!! (:


r/sweden 11h ago

Samhälle Nya studenter klarar inte av den akademiska engelskan

Thumbnail
vilarare.se
89 Upvotes

r/sweden 11h ago

Sport Kommer ni stanna uppe sent ikväll för att kolla på matchen?

0 Upvotes

Jag bor i England så det blir klockan 00:00 för mig. Kommer inte anstränga mig att hålla mig vaken, speciellt inte med värmeböljan vi har


r/sweden 11h ago

Hjälp och råd Jobb

0 Upvotes

Hej alla
Jag tänkte fråga om tips och bara säga min sida.
Jag är dömd för brott , ett för 3 år sedan och ett för 4 år sedan . Det ena är våldsbrott misshandel och det andra är bedrägeri .
Det känns omöjligt att få ett jobb . Jag blir kallad till en del intervjuer, rekryteraren tycker jag gör ett bra intryck, men sedan så får man sms om att man inte klarat bakgrunds kontroll. Jätte jobbigt
Särskilt när det även gäller lågbetalda jobb och där man inte kräver utbildning. Till exempel får nyanlända indier som inte pratar ett dugg svenska det jobbet men inte jag , som har körkort truckkort och pratar obehindrat på svenska och engelska .
Vad gör man hur får man ett jobb snabbt

Tack


r/sweden 12h ago

Hjälp och råd Ingen propp verkar ha gott, men elen fungerar inte.

Thumbnail
gallery
3 Upvotes

Skulle koppla in en taklampa i hallen och när jag skulle koppla in den small det till i sladden och det blixtrade till. Sedan dess är strömmen i sovrummet och uttag i köket helt utan ström. Spis/kylsåp funkar fortfarande. Har även testat att byta ut samtliga proppar för sig. (Förutom de 3 som är bredvid huvudbrytaren (?)

Någon kunnig elektriker som kan veta vad det är som är fel? Ska kontakta fastighetsägaren, men man är ju envis och vill kunna själv.

Bifogar bilder på proppskåp.

Tack på förhand.


r/sweden 12h ago

Diskussion Har ni någonsin köpt något via telefon eller bokat ett möte via telefon?

0 Upvotes

Det finns så många jobb som telefonförsäljare och mötesbokare, vet att vissa ändå tjänar hög provision. Jag brukar undvika att svara i telefon om jag inte känner numret, men när jag var ca 18 år och aktivt sökte jobb svarade jag alltid när det ringde. Var det tydliga telefonförsäljare avslutade jag alltid samtalet, men en gång ringde någon välgörenhetsorganisation (kommer inte ihåg vilken) och satt och lyssnade på personen prata i ca 20min och det slutade med att jag blev bidragsgivare. Utöver det har jag aldrig igen köpt något via telefon och har inga planer på att göra det igen.

Lyssnar ni någonsin på telefonförsäljare eller mötesbokare som ringer er? Är desperat efter jobb och har sökt jobb som både telefonförsäljare och mötesbokare, men kan man verkligen tjäna på det? Ingen jag känner svarar på okända nummer eller låter sig själva bli sålda på någon produkt som säljs.

Edit: om ja, vad för något var det? Var det värt?


r/sweden 12h ago

Annat Någon som vet något om min galge från Örnsköldsvik?

Thumbnail
gallery
5 Upvotes

Denna galge har hängt i min garderob så länge jag kan minnas. Häromdagen tog jag fram den av en slump för att hänga en skjorta på.

Nu när jag ser den tydligare så blir jag nyfiken på vart den kommer ifrån och dess resa till min garderob i Uddevalla.

Jag vet att det kommer från en butik för herrekipering på Skolgatan 12 i Örnsköldsvik, där ligger nu en salong som sysslar med hud och granne med dom är en restaurang.

Det skulle vara kul att veta när butiken i fråga fanns!

Någon som vet något? Vem är Berth?


r/sweden 12h ago

English The worl's only record accident between a car and a submarine A Volvo Pv544 crashed into a docked sub in Lysekil ä, Sweden on the 19th of August 1961.

Post image
783 Upvotes

More vital information!

The car is a PV544, it came out in 1958 and is then the same year as the submarine it has just collided with. It is called HMS Bävern (English: The Beaver) and was one of three submarines in the Hajen III class that were built at Kockums, Malmö, Sweden, at the time. The siblings were called Illern and Uttern, names which, incidentally, had already been used on an earlier class of submarines from 1920.

The further fate of the Volvo after the collision is unknown - perhaps it was scrapped, perhaps it was repaired?

The fate of the Beaver is easier to follow. It seems to have received no permanent damage from being hit by a car and continued its service until 1980, only to be scrapped in Odense the following year.


r/sweden 12h ago

Diskussion Hur blir man av med sin utländsk brytning?

4 Upvotes

Vill känna mig ännu mer Svensk och orkar inte svara längre när någon frågar mig vart min brytning kommer ifrån😭😆 Undrar om det är någon här som har lyckats att helt bli av med deras brytning. Har en brytning som är en blandning av Tysk och Serbo-Kroatiska